19 مارس 2024 - 08:01
http://dsfr.ir/vmaqyr

نبض سفر

آماده باش اورژانس اردستان برای ایام نوروز

مسوول فوریت های پزشکی اردستان گفت: طرح نوروزی اورژانس پیش بیمارستانی از ۲۴ اسفند شروع شده و تا چهاردهم فروردین ماه ادامه دارد و ۷ پایگاه اورژانس اردستان، آماده خدمت رسانی هستند.

اردستان ورودی مناسبی ندارد

فرماندار اردستان گفت: برای نوروز امسال باید به شکلی برنامه ریزی شود که اردستان از یک شهرستان بین راهی به مقصد گردشگری مسافران تبدیل شود.

اردستان، آماده پذیرایی از مسافران نوروزی

رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: با توجه به آثار تاریخی زیاد و جاذبه های مختلف و فراوان گردشگری شهرستان، توسعه گردشگری دراولویت برنامه های اداره میراث فرهنگی اردستان است.

جاذبه های گردشگری اردستان

شهرستان اردستان با قدمت چند هزار ساله یکی از مناطق تاریخی، گردشگری و مهد علم و فرهنگ در شمال استان اصفهان و در مسیر جاده ترانزیت تهران به جنوب کشور است که هر ساله در ایام نوروز با جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیارش همچون نگینی چشم نواز در پهنه کویر مرکزی ایران پذیرای میهمانان، مسافران و گردشگران نوروزی است.

سازمان گردشگری تهران سال آینده تاسیس می شود

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری از ارسال لایحه تاسیس سازمان گردشگری شهر تهران به شورای شهر و بررسی و تصویب آن در ابتدای سال آینده خبر داد.

قبل از سفر هوایی از مصرف این مواد غذایی اجتناب کنید

در این گزارش غذاهای ممنوعه که همیشه باید قبل از سفر طولانی یا کوتاه هوایی از مصرف آن ها اجتناب کنید را معرفی خواهیم کرد.

واکسن کرونا برای حج الزامی است؟

سازمان حج و زیارت اعلام کرد واکسن کرونا برای حج ۱۴۰۳ الزامی نیست.

بازگشایی یک درِ جدید در کاخ گلستان

کاخ گلستان در تکیه دولت را برای ورود به این مجموعه تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ باز می کند.

ساعت کار موزه ها در نوروز و ماه رمضان اعلام شد

ساعت فعالیت موزه ها و اماکن فرهنگی تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.

روایت اینفلوئنسرهای چینی از ایران

یکی در میان انگشتر مسی فیروزه کوبی به دست کرده اند، سرمست سفر به مشهد و جاده ابریشم هستند و از لذت آبگوشت خوری در ایران حرف می زنند. یکی از ۲۰ اینفلوئنسر چینی، که به تازگی به ایران سفر کرده و حدود ۱۰ سالی هم هست که برای معرفی ایران در چین تلاش می کند، می گوید شاید هتل ها و یا بخشی از خدمات در ایران ایراد داشته باشد، اما حدود ۹۵ درصد چینی ها از سفری که به ایران داشته اند، رضایت دارند.

سال تحویل کدام اماکن تاریخی باز هستند؟

مراسم تحویل سال نو در «تخت جمشید» و «حافظیه» برگزار می شود و درهای این دو مجموعه تاریخی از ساعت ۵:۳۰ صبح چهارشنبه اول فروردین ماه باز خواهد شد. تا کنون مکان تاریخی دیگری برای برگزاری مراسم تحویل سال نو اعلام نشده است.

چگونگی شکایت از آژانس ها و جزئیات ۳۸۸ پرونده تخلف

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری از راه اندازی سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات گردشگری از ابتدای سال ۱۴۰۳ خبر داد و جزئیاتی را از رسیدگی به ۳۸۸ پرونده شکایت در حوزه دفاتر خدمات مسافرتی تشریح کرد.

هشدار به مسافران ۵ استان

ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از مسافران نوروزی ۵ استان درخواست کرد از توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه ها خودداری کنند.

برنامه های نوروزی موزه کودکی اعلام شد

برنامه ها و زمان بازدیدِ موزه کودکی ایرانک در تعطیلات نوروز اعلام شد.

کتیبه ۳۳۰۰ ساله یک امپراتوری مرموز

محققان معتقدند یک کتیبه ۳۳۰۰ساله متعلق به یک امپراتوری مرموز «هیتی ها» روایت هجوم فاجعه بار به چهار شهر را روایت می کند.

«اکنلو» روستایی با قدمت ۱۰۰۰ ساله

روستای اکنلو با قدمتی ۱۰۰۰ ساله از جمله روستاهای زیبای شهرستان کبودراهنگ بوده که در سال ۱۳۹۱ به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان همدان معرفی شده است.

رونمایی از فرش «تخت جمشید»

بزرگ ترین فرش از گنجینه موزه فرش با طرح «تخت جمشید و سنگ نگاره های باستانی ایران» رونمایی شد.

مغولستان به «نوروز» اضافه می شود

معاون میراث فرهنگی از درخواست مغولستان برای پیوستن به پرونده میراث جهانی «نوروز» خبر داد. نوروز پیش تر به نام ۱۲ کشور در یونسکو ثبت جهانی شده است.

آرامستان های ایرانیان در داغستان روسیه

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی با شناسایی آرامستان هایی به نام ایرانیان در جمهوری داغستان روسیه، در پژوهشی از چگونگی تشکیل این آرامستان ها سخن گفت.

توسعه گردشگری با تاکید بر نقش آموزش نیروی انسانی

آموزش، روح تعالی و مسبب رشد، تکامل و پیشرفت نوع بشر و جامعه است. در واقع انسان با استعدادی که در انتقال یافته ها و دستاوردهایی که برای نسل آینده دارد توانست این گونه جوامعی پیشرفته و توسعه یافته را نیز ایجاد کند.

برنامه نوروزی موزه ملی ملک اعلام شد

برنامه ها و زمان فعالیت کتابخانه و موزه ملی ملک در نوروز ۱۴۰۳ با ۱۲ تالار موزه ای و کتابخانه ای اعلام شد.

چند توصیه به مسافران نوروزی

ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با آغاز سفرهای نوروزی، به مسافران چند توصیه کرد.

مسافران از ایستگاه های گردشگری استفاده کنند

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن توصیه به اینکه همه مسافران صرفا از مبادی مجاز و ایستگاه های گردشگری برای سفرهای دریایی خود استفاده کنند، گفت: سال گذشته در مبادی مجاز حتی یک سانحه جدی منجر به فوت نداشتیم اما چند نفر در مکان هایی غیر از مبادی مجاز دچار سانحه و فوت شدند.

۶۷۵۱ قایق تفریحی آماده سفرهای نورزی

سخنگوی سفرهای دریایی نوروزی سازمان بنادر و دریانوری گفت: ۶۷۵۱ فروند قایق تفریحی ۵ تا ۷ نفره با ظرفیت ۴۱ هزار و ۳۸۰ نفر برای سفرهای دریایی آماده شده است.

شلیک به قلب کتیبه های گنجنامه

وجود کتیبه و سنگ نوشته های گنجنامه همدان در دل کوه های الوند با قدمتی طولانی و ۲۵۰۰ ساله حاکی از تمدن ایرانیان و بالندگی ایرانیان به تاریخ و تمدن خود است.

نحوه نوبت دهی تعویض پلاک اینترنتی

مواردی که در این مطلب مورد بررسی قرار می گرد شامل: نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک خودرو، نحوه نوبت دهی برای تعویض پلاک ماشین، مراحل تعویض پلاک در نوبت دهی اینترنتی، مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک خودرو سنگین و سبک.

تهرانگردی ویژه «بچه های مسجد» در نوروز

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران از اجرای طرح تهرانگردی برای «بچه های مسجد» در تعطیلات نوروز خبر داد.

معرفی جاذبه های طبیعی ایران به زبان یونانی

با هدف معرفی جاذبه های طبیعی ایران به گردشگران یونانی و ترویج اکوتوریسم، بخش «گردشگری طبیعت» به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در پایگاه ایرانشناسی به زبان یونانی راه اندازی شد.

هتل های مشهد افزایش نرخ ندارند

رئیس جامعه حرفه ای هتلداران خراسان رضوی از تکمیل نیمی از ظرفیت هتل های مشهد پیش از آغاز نوروز ۱۴۰۳ خبر داد.

اخطار جدی به سایت های فروش خدمات سفر

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری تاکید کرد: با گران فروشی سایت های اینترنتی بدون اغماض برخورد می شود.

یک توصیه پیش از انتخاب محل اقامت در سفر

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توصیه کرد: پیش از سفرهای نوروزی و انتخاب مراکز اقامتی، از نرخ نامه، مجوز فعالیت و سایر اطلاعات مورد نیاز واحد اقامتی مورد نظر آگاهی کسب شود.

تغییر قیمت خدمات گردشگری در نوروز ممنوع است

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: تأسیسات گردشگری سراسر کشور مجاز به هیچ گونه افزایش نرخی در ایام نوروز ۱۴۰۳ نیستند.

زندگی در یونان در سال 2024: فرصت ها، چالش ها و مسائل مهم

در سال 2024، زندگی در یونان به شکلی دیگری نمایان می شود. در این مقاله، به بررسی وضعیت کنونی و مسائل مهم زندگی در یونان در سال 2024 می پردازیم.

تابستان در کدام هتل ها بمانیم؟

بعد از انتخاب مقصد، از خودمان می پرسیم: کجا بمانیم؟ شب را کجا به صبح برسانیم؟ زیر سقف آسمان یا هتل و اقامتگاهی که خیالمان بابت همه چیز راحت باشد؟

تاوان غذارسانی به سگ‏‏ ها

افزایش جمعیت سگ های ولگرد چه عوارضی برای محیط زیست دارد؟

شاخص خوب بودن اصفهان برای جهان چیست؟

اصفهان در بسیاری حوزه های سرمایه گذاری گیر تصویر سابق است، مثلا سرمایه گریزی، مدیریت سنتی، بازاری گری و البته گذشته ای با نام پایتخت صفوی که اگرچه خودش نیست اما روح اش، جولانگه جهان بینی دوسویه اصفهان و جهان هست.

گردشگرها به سفر طولانی تر می اندیشند

تغییرات اقلیمی در درازمدت، ترجیحات سفر را به طور قابل توجهی تغییر دهد، زیرا افزایش دمای پیش بینی شده تقاضای تابستان را در مقاصد گرم تر کاهش می دهد و جذابیت مناطق خنک تر را افزایش می دهد.

ضرورت ایجاد خوشه گردشگری اصفهان

پر پتانسیل بدون زیرساخت، حکایت نصف جهان گردشگر پذیر است. نه آنکه زیرساخت نداشته باشد که می گویند کم است یا به روز نیست. از همان فرودگاه تا حمل ونقل و اسکان بی ستاره و چند ستاره و سرویس بهداشتی تا نبود رویداد و خط هوایی اختصاصی، راهبرد و نقشه راه و ... که باعث شده گردشگر و توریست بیش از ۴۸ساعت در اصفهان دوام نیاورد.

شکایت از آژانس مسافرتی چگونه است؟

در بسیاری از مواقع که اشخاص امکان آن را ندارند که به صورت کاملا شخصی به مسافرت بروند، و بخواهند برای یک مسافرت چند روزه با وسایل نقلیه عمومی از راه های هوایی و دریایی و یا زمینی اقدام نمایند، معمولا برای رزرو هتل و تهیه بلیط و سفارش آن در روز مورد نظر خود، به دفاتر خدمات مسافرتی یا همان آژانس مسافرتی مراجعه می کنند.

این موسسات یا آژانس های مسافرتی به عنوان یک واسطه، به نمایندگی از شخص مسافر، اقدام به رزرو هتل و سفارش بلیط می کنند و از این طریق شرایط لازم برای یک مسافرت سهل و آسان برای متقاضیان توسط دفاتر خدمات مسافرتی فراهم می شود.

آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی، با دریافت مجوزهای لازم قادر خواهند بود فعالیت خود را به انجام برسانند و در این خصوص، با عنایت به قراردادهایی که با مسافران دارند، باید متعهد به رابطه قراردادی خود بوده و همچنین باید از مقررات و ضوابطی که نهادهای ذی ربط برای آن ها تعیین می کنند، تبعیت نموده و به هیچ عنوان تخطی نکنند.

در صورتی که دفاتر خدمات مسافرتی در ارتباط با حرفه و کسب و کار خود، مرتکب تخلفات صنفی شوند، یا طبق قرارداد از مقررات آن سرپیچی نمایند و حتی مرتکب جرایم کیفری گردند، این امکان برای متضرر و خسارت دیده وجود خواهد داشت تا با مراجعه به مراجع صالح، محکومیت آن ها را تقاضا نکنند.

در این مقاله از «دنیای سفر»، به موضوع «شکایت از دفاتر و آژانس های خدمات مسافرتی و جرایم خاص آن ها»، تخلفات متصور برای آژانس های مسافرتی، نحوه طرح شکایت موثر از آن ها و مرجع رسیدگی به شکایت از دفاتر خدمات مسافرتی و مجازات های قانونی مقرر برای آژانس های خدمات مسافرتی می پردازیم.

شکایت از آژانس مسافرتی چگونه است؟

مجوز فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی را چه نهادی صادر می کند؟

آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی در قالب موسسات و مجموعه هایی تاسیس گردیده اند که با کسب مجوزهای لازم از وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، در راستای فراهم نمودن مقدمات ضروری و لازم مسافرت افرادی که به آن ها مراجعه نکرده اند، بر می آیند.

زمینه های کاری و اقدامات آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی، با عنایت به موارد متعدد آن ممکن است شامل موارد ذیل باشد:

  • فروش بلیط مسافرت، رزرو هتل محل اقامت، تنظیم برنامه های مسافرتی و ذخیره مکان.
  • دفاتر خدمات جهانگردی و سیاحتی که در زمینه تنظیم و انجام مسافرت های داخلی و خارجی، اخذ روادید، رزرو مکان و هرگونه خدمات ایرانگردی و جهانگردی.
  • آژانس های خدمات زیارتی که در خصوص ثبت نام، تنظیم و انجام مسافرت های زیارتی به داخل و خارج از کشور، رزرو هتل محل اقامت و هر نوع خدمات زیارتی تهیه تورهای مسافرتی و تهیه هتل و اقامتگاه.
  • آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی برای انجام امور فوق، ضمن تنظیم قرارداد با متقاضیان و مراجعه کنندگان و در قبال دریافت مبالغی با توجه به نرخ نامه های قانونی، اقدام به انجام فعالیت های مذکور می کنند.

کاملا طبیعی است که چنانچه آژانس های خدمات مسافرتی در مهلت زمان مورد نظر مراجعه کننده، به تعهدات قراردادی خود عمل نکنند و یا اینکه عذری در انجام آن داشته باشند، باید علاوه بر برگرداندن اصل مبلغ تعیین شده برای ارائه خدمات، نسبت به پرداخت کلیه خسارات قانونی طرف مقابل نیز اقدام کند.

جرایم و تخلفات آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی

اولین گام در جهت انجام فعالیت دفاتر و آژانس های خدمات مسافرتی و برای اینکه اقدامات این موسسات در راستای فعالیت کاری خود، کاملا قانونی محسوب گردد، باید ضوابط قانونی آیین نامه های صنف کاری مربوط به فعالیت خود را رعایت کنند.

تخلفات مربوط به آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی، ممکن است در دو زمینه عدم رعایت مقررات انضباطی و همچنین قراردادی باشد که به شرح ذیل است:

  • تمدید نکردن مجدد مجوز فعالیت و پروانه دفاتر و آژانس های خدمات مسافرتی
  • تعطیل شدن آژانس مسافرتی بیش از سه ماه بدون علت و عذر موجه
  • ندادن تضمین لازم بابت حسن انجام کار و تعهدات به مراجع صدور مجوز به مبلغ 5 میلیون تومان توسط متقاضی صدور مجوز
  • تغییر محل آژانس مسافرتی بدون اخذ مجوز از مرجع صادر کننده
  • فعالیت آژانس و دفاتر مسافرتی در مسائل و موضوعاتی که مغایر با موضوع فعالیت آژانس بوده
  • قبول تعهد و ارائه خدمات جدید در هنگام تعلیق فعالیت آژانس و دفاتر خدماتی
  • تخلفات آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی که ممکن است توسط اشخاص مراجعه کننده باعث شکایت از دفاتر خدمات مسافرتی گردد، شامل موارد ذیل خواهد بود:
  • عدم عودت وجوه و مبالغ قراردادی دریافت شده از مراجعه کننده و عدم پرداخت نمودن خسارت برابر با آیین نامه مربوطه
  • چنانچه آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی به تعهدات قراردادی خود در مهلت مقرر عمل نکنند و تخلف قراردادی، مستند به تقصیر آن ها باشد.
  • مطابقت نداشتن موضوع قرارداد منعقد شده با آژانس ها، با تعهدات قراردادی آژانس مسافرتی نسبت به خواسته و مطلوب متقاضی
  • دریافت وجوهی بیش از میزان مقرر قانونی بابت هزینه های سفر از متقاضی توسط آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی
  • امکانات آژانس مسافرتی

یکی از راه های شکایت از آژانس مسافرتی، تماس با تلفن گویا واحد شکایت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، به شماره «۰۹۶۲۹» است

جرایم کیفری آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی

با عنایت به گسترش و افزایش فعالیت آژانس ها دفاتر خدمات مسافرتی و همچنین توسعه راه ها، برای انجام فعالیت این آژانس ها، قوانینی در خصوص با ساماندهی آن ها تنظیم گردیده که مطابق آن دستگاه های ذی ربط نظارت های لازم را بر نحوه عملکرد آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی اعمال می نمایند.

از این رو آژانس ها و دفاتری وجود دارند که بدون اخذ پروانه فعالیت و داشتن هرگونه مجوز قانونی از وزارتخانه مطبوع، اقدام به تاسیس آژانس‎ و دفاتر خدمات مسافرتی کرده و به همین علت از مراجعه کنندگان، بی آن که تعهد و الزامی به انجام موضوع قرارداد خود داشته باشند، اقدام به دریافت مبالغ سنگینی می نمایند که از این جهت ممکن است تحت عناوین مجرمانه ای همچون کلاهبرداری، قابل تعقیب کیفری باشد و تعقیب آژانس مسافرتی را از دادسرای عمومی و انقلاب محل وقوع جرم به موجب شکواییه، درخواست کرد.

روش طرح شکایت از آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی از طریق خود وزارتخانه

چنانچه آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی به آیین نامه های مقرر توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تعهدات قراردادی خود عمل ننماید و یا مرتکب تخلفات صنفی و اداری گردند، مطابق دستورالعمل تشکیل کمیسیون فنی نظارت بر خدمات آژانس های مسافرتی و گردشگری، نهادی به عنوان کمیته فنی نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر و آژانس های خدمات مسافرتی و گردشگری استان ها، با حضور نهادها و سازمان هایی از جمله:

  • معاون گردشگری اداره کل استان
  • یک نفر کارشناس حقوقی با معرفی اداره حقوقی استان
  • نماینده حراست با معرفی اداره حراست اداره کل استان
  • کارشناس مسئول امور دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری اداره کل استان به عنوان دبیر (با حق رای)،
  • یک نفر کارشناس معتمد در حوزه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری به انتخاب مدیر استان
  • دو نفر نماینده مطلع و تام الاختیار تشکل صنفی مربوطه با معرفی تشکل صنفی؛

به عنوان نهاد صالح، به شکایت از آژانس مسافرتی و همچنین سایر تخلفات دفاتر مذکور رسیدگی می کند.

در صورتی که شکایات ارسال شده به کمیته فنی از آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی، همراه با دلایل مستدل و مستند مطرح شده باشد، کمیته فنی پس از بررسی نسبت به صدور رای لازم تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهد کرد و طرفین دعوا مکلف به اجرای رای در موعد تعیین شده خواهند بود.

همچنین در صورتی که تخلف آژانس یا دفتر خدمات مسافرتی، دارای اوصاف مجرمانه و وصف کیفری در قانون مجازات اسلامی باشد، پرونده برای رسیدگی به مراجع قضایی صالح ارسال خواهد شد.

راهنمای جامع شکایت از آژانس های مسافرتی

مجازات های صنفی مربوط به تخلفات دفاتر خدمات مسافرتی

پس از وصول شکایت های مطرح شده از دفاتر خدمات مسافرتی و احراز تخلف این آژانس ها و دفاتر مورد نظر، ممکن است با توجه به نوع تخلف صورت گرفته، مجازات های ذیل در رای کمیته فنی صادر گردد:

  • تذکر کتبی به آژانس و دفاتر مسافرت هوایی
  • اخطار کتبی با تعیین مهلت مناسب حداکثر تا یک ماه برای رفع اشکال
  • تعلیق از یک ماه تا سه ماه توسط کمیته فنی
  • لغو پروانه توسط کمیته فنی

احکام صادر از سوی کمیته فنی استان ها، لازم الاجرا بوده و در صورت عدم اجرای رای از سوی دارنده مجوز، کمیته فنی می تواند نسبت به لغو مجوز فعالیت آژانس مسافرتی، اقدام کند.

همچنین نیروی انتظامی و سایر مراجع قانونی ذیربط موظفند به درخواست مرجع صدور مجوز، از ادامه فعالیت آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی که متخلف شناخته شوند و به تعلیق فعالیت یا لغو پروانه محکوم شده اند جلوگیری نماید.

شکایت از طریق سازمان بازرسی کل کشور

روش دیگری که مسافران یا شاکیان می توانند از آژانس ها و دفاتر مسافرتی شکایت کنند، طرح شکایت از طریق سازمان بازرسی کل کشور است.

با توجه به این که روزانه شکایات زیادی به این سازمان ارجاع می شود، در خصوص با تخلفات صورت گرفته از آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی، شاکیان می بایست مدت زمانی را برای اعلام تصمیم نهایی منتظر بمانند.

ضمنا واحدی تحت عنوان نظارت بر شکایات مردمی در سازمان بازرسی کل کشور وجود دارد که رسیدگی به شکایت مربوط به آژانس های مسافرتی از این طریق صورت خواهد گرفت.

راهنمای جامع شکایت از آژانس های مسافرتی

شکایت از طریق سازمان تعزیرات حکومتی

معمولا رسیدگی به شکایات مرتبط با گرانفروشی اجناس و خدمات در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است.

چنانچه آژانس و دفاتر خدمات مسافرتی تخلفاتی مبنی بر افزایش غیر قانونی نرخ خدمات و افزایش قیمت انجام داده باشند یا مثلا بلیط های پرواز یا نرخ رزرو هتل یا سایر خدمات خود را بالاتر از قیمت واقعی خود، به فروش برسانند، می توان از طریق سازمان تعزیرات حکومتی نیز شکایت مربوطه را مطرح نمود.

البته در این سازمان واحد نظارت و بازرسی تعزیرات، در مرحله اول اقدام به بررسی تخلف صورت گرفته کرده و اگر افزایش غیر قانونی نرخ ها از سوی آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی مورد تایید قرار گرفت، تشکیل پرونده در این زمینه انجام خواهد شد.

شکایت کیفری از آژانس های خدمات مسافرتی

معمولا طرح شکایت کیفری از آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی زمانی مطرح خواهد شد که رسیدگی در مراجع فوق به نتیجه نهایی نرسیده یا پس از صدور رای از سوی این مراجع، بررسی جنبه کیفری آن به مراجع کیفری محول شده باشد یا مراجع مربوطه شاکی را به طرح شکایت کیفری ارشاد نموده باشند.

بهترین و سریع ترین راه حل برای پیگیری جنبه کیفری جرم کلاهبرداری آژانس های مسافرتی، ثبت شکایت در دادسرا است که با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی و ثبت شکایت انجام خواهد شد.

این شکایت پس از سیر مراحل به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع خواهد شد. برخی از شعبات دادسراها وظیفه پیگیری و تعقیب پرونده های قضایی مربوط به کلاهبرداری را بر عهده دارد.

بنابراین پس از ثبت نام در سامانه ثنا و ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی و تشکیل پرونده، منتظر دریافت پیامک بمانید. پس از دریافت پیامک در واقع پرونده شما به دادسرای ارجاع شده است تا در آن دادسرا به صورت کاملا تخصصی روی شکایت شما کار شود.

در این مرحله از شکایت، ممکن است که بر اساس میزان حساسیت و اهمیت پرونده شما، رسیدگی به آن به پلیس آگاهی نیز ارجاع گردد.

طرح و پیگیری شکایت در این زمینه چقدر زمان می برد؟

شکایت از آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی نیز فراروانی بالایی دارد و بسیار از شاکیان و مالباختگان از طریق کمیته فنی نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر و آژانس های خدمات مسافرتی و گردشگری شکایت خود را مطرح می نمایند.

معمولا طرح شکایت از طریق این نهاد سریعتر به نتیجه مطلوب خواهد رسید ولی پیگیری و طرح شکایت از طریق دادسرای وقوع جرم در زمینه کلاهبرداری به دلیل طرح موضوعات مختلف کلاهبرداری در مراجع قضایی کمی زمان بر خواهد بود و امکانات اینکه زمان مشخصی را بتوان برای تعیین تکلیف پرونده عنوان کرد وجود ندارد.

لذا باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت در مراجع قضایی به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و نمی توان زمان دقیقی را بیان کرد و ممکن است متناسب با موضوع شکایت و دلایل ارائه شده متفاوت باشد.

ولی قطعا کارشناسان و وکلای شاغل در این حوزه، با تجربه ای که در پیگیری و انجام پرونده های مختلف جرایم رایانه ای و سایبری در پلیس فتا کسب نموده اند، می توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب کنند.

هزینه های طرح شکایت از آژانس های مسافرتی

طرح شکایت از طریق کمیته فنی رایگان است و هزینه چندانی ندارد. همچنین هزینه های طرح شکایت در دادسرا با موضوع کلاهبرداری یا عناوین دیگر نیز بسیار پایین است تا اشخاص بیشتری در جامعه و در طبقات مختلف قادر باشند از این امکانات استفاده نمایند و حق کسی ضایع نگردد.

البته زیاد نگران نباشید، در صورتی که هر هزینه ای اعم از هزینه های دادرسی و کارشناسی در طول مسیر رسیدگی به پرونده پرداخت نمایید، می توانید بعد از محکومیت متهم، به عنوان خسارات دادرسی از او مطالبه کنید.

اما در مجموع هزینه های دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه های مرحله اجرا و همچنین تعرفه های حق الوکاله وکیل در صورت نیاز به استفاده از خدمات وکیل و هزینه های کارشناسی و هزینه های ثبت شکواییه، هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1401 می توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

شکایت از آژانس مسافرتی چگونه است؟

مزایای استفاده از خدمات وکیل دادگستری، برای طرح شکایت از آژانس های مسافرتی

اگر می خواهید طرح شکایت شما از تخلفات و جرایم آژانس ها و دفتر مسافرتی با سرعت بیشتری پیش برود و به نتیجه مطلوبی در انتهای فرآیند آن برسید و حقوق از دست رفته تان را به دست آورید، به شما توصیه می کنیم که با یک وکیل مجرب جرایم و تخلفات سازمانی حتما مشورت کنید.

اغلب بعضی از مسائل پیش می آید، که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می توانند در محکومیت این موسسات واقعا تاثیر گذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

از مهم ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی شکایت 24: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، چالش برانگیز، وقت گیر و استرس زا به دادگاه یا مرجع مربوطه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به جرایم و تخلفات آژانس های مسافرتی خواهد بود.

همچنین وکلای دادگستری متخصص در این امور قادرند، در مورد کم و کیف جرم یا تخلف واقع شده و نحوه تنظیم شکایت نامه، در سامانه یا دادگاه شما را راهنمایی کنند و می تواند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای اثبات شکایت، از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟

علاوه بر آن وکلای مجرب و متخصص قادرند نتیجه احتمالی شکایت شما را تا حدودی پیش بینی نمایند و در روند رسیدگی و تسریع آن، نقش موثر و مثبتی ایفا کنند.

سوالات متداول

مجوز فعالیت آژانس های خدمات مسافرتی را چه نهادی در کشور صادر می نماید؟

  • آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی در قالب یک موسسه یا یک مجموعه تاسیس خواهند شد که باید مجوزهای لازم از وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور کسب نماید.

چه تخلفاتی برای دفاتر خدمات مسافرتی متصور است؟

  • تمدید نکردن مجدد مجوز فعالیت، تعطیل شدن آژانس مسافرتی بیش از سه ماه بدون علت و عذر موجه، ندادن تضمین لازم بابت حسن انجام کار، تغییر محل آژانس مسافرتی بدون اخذ مجوز، فعالیت آژانس در مسائل و موضوعاتی که مغایر با موضوع فعالیت آژانس بوده و قبول تعهد و ارائه خدمات جدید در هنگام تعلیق فعالیت آژانس و دفاتر خدماتی.

مجازات های صنفی مربوط به تخلفات دفاتر خدمات مسافرتی چیست؟

  • تذکر کتبی به آژانس و دفاتر مسافرت هوایی، اخطار کتبی با تعیین مهلت مناسب حداکثر تا یک ماه برای رفع اشکال، تعلیق از یک ماه تا سه ماه توسط کمیته فنی و لغو پروانه توسط کمیته فنی.

سهم صفر درصدی ایران از گردش اقتصادی صنایع دستی دنیا

مدیرخانه خلاق آفتاب گفت: ایران با ۲۹۵ نوع تقریباً نصف صنایع دستی دنیا نزد ایرانیان است. سال گذشته گردش اقتصادی صنایع دستی در دنیا بالغ بر ۷۲۲ میلیارد دلار بوده و ما با داشتن نزدیک به ۲۹۵ نوع صنایع دستی سهم مان ۳۰۰ میلیون دلار بود تقریباً هیچ.

چرا بانک ها در حوزه گردشگری سرمایه گذاری نمی کنند؟

مدیرعامل مجموعه سکوی پرتاب گردشگری گفت: بانک ها تمایل دارند در حوزه های نفت و انرژی، ساختمان و معدن و ... سرمایه گذاری کنند و عمدتاً حوزه گردشگری هدف بانک ها نیست اما مجموعه ما تلاش دارد تا در این حوزه ورود کند.

ارزان سازی سفر باید اولویت باشد

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی گفت: ما ۱۰۰ چالش بحران ساز را در گردشگری ایران احصا کردیم و هرکسی که ایده ای در موضوع گردشگری دارد باید این ۱۰۰ چالش را در نظر بگیرد.

چرا استارتاپ های گردشگری با تنوع مجوزها درگیرند؟

پنل بررسی چالش ها و مشکلات اکوسیستم گردشگری کشور برگزار شد و کارشناسان در این پنل از تعدد مجوزها در حوزه گردشگری انتقاد کردند.

اولین عکس از لوح طلایی تخت جمشید

روزنامه اطلاعات ۹۰ سال پیش برای اولین بار تصویری از لوح طلایی تخت جمشید را منتشر کرد.

جای خالی «فرهنگ هانسی» در ایران

هانسی یعنی فکر کردن عمیق و بررسی اتفاقاتی که مدتی از وقوع آن گذشته/ یافتن عیب و ایرادات احتمالی/ پذیرفتن آن اشکالات و اعتراف به اشتباهات احتمالی/ عذرخواهی و در نهایت تلاش برای جبران و اطمینان حاصل کردن از عدم تکرار خطاهای صورت گرفته.

منطقه آزاد انزلی میزبان گردشگران نوروزی است

مدیر پشتیبانی و تشریفات سازمان منطقه آزاد انزلی از آماده سازی منطقه آزاد انزلی با ۸۰ برنامه اجرایی جهت استقبال از گردشگران نوروزی خبر داد و گفت: فضای پارکینگ های منطقه به ۱۵ هزار خودرو در قالب ۶ پارکینگ گسترش یافته و هماهنگی های لازم جهت مدیریت مسیرهای تردد در محدوده فاز تجارت و گردشگری ایجاد شده است.

ریسباف دیروز؛ متروکۀ امروز

ریسباف، دومین کارخانۀ ریسندگی اصفهان بود که بهمن ماه سال ۱۳۱۱ با بهره گیری از معماری دوران پهلوی احداث شد و سرانجام به دلیل بدهی تحت مالکیت بانک ملی درآمد؛ اواخر دهۀ ۸۰ بود که تلاش ها برای تبدیل این کارخانه به موزۀ اصفهان آغاز شد، اما این رشته سرِ دراز دارد!

«مار دوسَر» شاهکاری از هنر آزتک ها

«مار دوسَر» شاهکاری از هنر آزتک هاست که در آن، اهمیت های مذهبی و تجاری درهم آمیخته شده است. در زیر نمای بیرونیِ براقِ این اثر هنریِ ساخته شده از فیروزه و صدف، معانی مختلفی پنهان شده است.

خانه تکانی نوروزی دغدغه روزهای پایانی سال

صدای پای بهار را بیش از همه زنان می شنوند که تلاش می کنند برای نوروز با زدودن گرد و غبار از سر و روی خانه و همه وسایل و تلاش برای نو نوار کردن سر و وضع منزل و اهالی آن بار خانه تکانی نوروزی و برپا داشتن همه رسم و رسوم جشن باستانی نوروز را به دوش بکشند.

وضعیت بازار گردشگری سلامت مشهد در نوروز

رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت خراسان رضوی از کاهش احتمالی سفر گردشگران سلامت به مشهد در نوروز ۱۴۰۳ خبر داد.