26 آوریل 2024 - 23:41

در تعطیلات نوروز چه گذشت؟

3 آوریل 2023 - 20:10 dsfr.ir/zi24j

در تعطیلات نوروز چه گذشت؟
نگین همت زاده
گردشگران در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران - نوروز 1402

عید امسال آرام و تقریبا بی حاشیه گذشت و شاید یکی از مهم ترین خبرهایی که در این ۱۳ روز پر حاشیه شد به فیلم «برادران لیلا» مربوط بود اما به هر حال در این ایام در گذشت چند چهره فرهنگی از جمله احمد سمیعی گیلانی، نورمحمد ذوالفقاری، منوچهر جمالی پور و بتول فروزان اتفاق افتاد و بیشترین اخبار هم باتوجه به داغ بودن بازار سفرهای نوروزی به حوزه گردشگری مربوط بود.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری ایسنا، سیزدهمین روز تعطیلات نوروزی هم به پایان رسید و اولین ورق از دفتر سال ۱۴۰۲ را رقم زدیم.

به همین منظور در ادامه نگاهی خواهیم داشت بر آنچه که در این ۱۳ روز در حوزه گردشگری و سفر گذشته است.

«تهران» در صدر تخلفات خدمات سفر

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با معرفی سامانه تلفنی ۰۹۶۲۹برای ارائه اطلاعات سفر و ثبت شکایت ها و تخلف ها، اعلام کرد: تهران تاکنون بیشترین شکایت ها را داشته است.

همچنین قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام آمار بازدید از موزه ها و محوطه های تاریخی، پربازدیدترین اماکن تاریخی تا دوم فروردین ماه ۱۴۰۲ را معرفی کرد.

همچنین تخت جمشید (پارسه پرسپولیس)، دومین مکان پربازدید پس از آرامگاه حافظ در نوروز ۱۴۰۲ معرفی شد. ساعت بازدید از این میراث جهانی در تعطیلات نوروز از ۸ صبح تا ۱۸ عصر اعلام شده است که بلیت فروشی آن تا ساعت ۱۷ انجام شده است. با توجه به فضای باز این مجموعه و با درنظر گرفتن تدابیر امنیتی، برخلاف سایر اماکن تاریخی در نوروز امسال، بازدید شبانه از تخت جمشید انجام نمی شود، مگر در صورت اجرای برنامه نور و صدا که آن هم با درنظر گرفتن شرایط جوی و در بعضی روزها از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ در دو نوبت، خواهد بود.

رکورد بازدید از کاخ سعدآباد 

همچنین مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد اعلام کرد در نخستین روز از بهار ۱۴۰۲، حدود ۱۱ هزار بازدید را ثبت کرده و رکورد بازدیدهای اول فروردین ماه سال گذشته را شکسته است.

کاخ گلستان میزبان «ایران من» شد

افتتاح نمایشگاه صنایع دستی «ایران من» در کاخ گلستان دیگر رویداد فرهنگی روز هشتم فروردین است.

 این نمایشگاه از مجموعه نمایشگاه هایی به همین عنوان است که از ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز شده و تا ۱۵ فرودین ماه ۱۴۰۲ در استان های خراسان رضوی، گلستان، مازندران، تهران، همدان و کرمان برگزار می شود.

این نمایشگاه توسط آفرین امامی، مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی گلستان و روح الله حسین زاده مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی و با حضور مدیر مرکز صنایع دستی ایران افتتاح شد.

شرایط سفر ایرانی ها به گرجستان و چند هشدار جدی!

همچنین در نامه ای با امضاء محمود ادیب سفیر ایران در تفلیس (گرجستان) که به اطلاع دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در ایران رسیده، اعلام شده است: با ورود به فصل بهار و افزایش سفرها، مسافرت به گرجستان نیز به دلیل وجود پروازهای مستقیم در ایام هفته، نزدیکی مسیر، شرایط مناسب آب و هوایی و جاذبه های گردشگری و مهمتر از آن نبوده رژیم روادید بین دو کشور، در مقایسه با بسیاری دیگر از نقاط جهان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

بی توجهی برخی گردشگران ایرانی به مقررات ورود و اقامت در گرجستان، با وجود انتشار اطلاعات راهنما و هشدارهای سفر در مقاطع مختلف در تارنمای سفارت و دیگر کانال های ارتباطی، موجب شده است با افزایش تعداد ریجکتی ها و بعضا متاسفانه دستگیری و بازداشت و حبس به دلیل همراه داشتن مواد مخدر و برخی کالاهای ممنوعه، لذت سفر به کام بسیاری دیگر از هموطنان تلخ شود و موجبات خدشه به چهره کشور را نیز فراهم کند.

به دنبال برخوردهای نامناسب در مرزهای گرجستان با برخی مسافران ایرانی که گاه به اخراج، برگشت دادن و حتی دستگیری شماری از آن ها در مبادی ورودی این کشور منجر شده است، شرایط ورود گردشگران ایرانی به گرجستان یادآوری شد.

دیوار کنسولگری سابق آلمان در تبریز بدون استعلام تخریب شد

بخشی از دیوار کنسولگری سابق آلمان در تبریز، در روزهای تعطیل نوروز و در جریان مسیرگشایی برای یک خیابان، درحالی تخریب شد که این بنا در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است و معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی می گوید: این اقدام بدون استعلام و اطلاع انجام شده است. به محض این که از ماجرا مطلع شدیم، یگان حفاظت از میراث فرهنگی در منطقه حاضر شد و گزارشی از آن تهیه کرد و به دنبال آن اخطاریه ای به شهرداری منطقه ۴ تبریز ابلاغ و اعلام شد که این اقدام ممنوع است و نمی توان در عرصه بنای ثبتی مداخله و بخشی از آن را تخریب کرد. اختلاف دیدگاهی در این باره وجود دارد، شهرداری گمان می کند وقتی می گوییم بنایی ثبت شده است، منظور فقط ساختمان مرکزی است، در صورتی که تمام عرصه ۶ هزار متری و بناهای ملحقات ثبت هستند و تفاوتی ندارد که دیوار داخلی باشد یا بیرونی.

این بنا به نام «مدرسه سمیه» و با شماره ثبت ۳۳۲۸۰ در سال ۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی، ثبت شده است.

اعلام آمار بازدید از موزه ها

مدیرکل موزه های کشور هم از ثبت نزدیک به شش میلیون بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی تا ۱۱ فروردین ماه خبر داد و اعلام کرد: آثار تاریخی استان فارس با فاصله زیاد از دیگر استان ها بیشترین بازدیدکننده را داشته است.

 استان های فارس (یک میلیون و ۴۵۰ هزار و ۵۴۲ نفر)، اصفهان (۶۹۵ هزار و ۹۳۰ نفر)، تهران (۴۰۶ هزار و ۴۳۴ نفر)، خوزستان (۲۳۶ هزار و ۵۶۳ نفر) و کرمان (۲۱۳ هزار و ۳۴ نفر)، پنج استان برتر به لحاظ بیشترین میزان بازدیدکننده هستند.

بازدید میلیونی از کاخ سعدآباد!

با پایان کار کاخ موزه های سعدآباد در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲، این مجموعه در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر به ثبت رکوردهایش ادامه داد و اعلام کرد: «یک میلیون و ۲۴ هزار و ۳۷۴ بازدید از موزه های سعدآباد در نوروز امسال انجام شده است. این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش را نشان می دهد.»

پیش تر، کاخ موزه ملت، موزه اتومبیل های سلطنتی و موزه پوشاک سلطنتی، به ترتیب پربازدیدترین موزه های مجموعه سعدآباد اعلام شده بودند.

1