28 مارس 2024 - 18:00
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی:

بازدید موزه ها زمان بندی می شود

29 مارس 2023 - 18:30 dsfr.ir/jy0ok

بازدید موزه ها زمان بندی می شود
ایرنا
نگرانی برای آسیب فرونشست های زمین به میراث فرهنگی

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: فرونشست زمین پدیده بسیار نگران کننده ای برای آثار میراث فرهنگی است و تبدیل به دغدغه ما شده است.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری ایرنا، علی دارابی روز چهارشنبه - ٩ فروردین - در جمع خبرنگاران و در حاشیه اختتامیه سلسله رویداد نمایش فرش های اصیل ایرانی در موزه فرش ایران گفت: در ایران بیش از پنج هزار مکان تاریخی، موزه و پایگاه میراث فرهنگی وجود دارد، اما مردم فقط به نیمی از این آثار برای بازدید دسترسی دارند. از پل گرگان تا ٣٣ پل تا سازه های آبی شوشتر، از ارگ بم تا بازار تبریز حتی تپه های تاریخی و بناهای تاریخی را مردم بازدید می کنند، اما آنچه که اعلام می شود فقط بر مبنای فروش بلیت است.

وی گفت: از میان ١۵٣ آثار میراث ملی و جهانی و ٢۶٨ موزه حوزه میراث فرهنگی، از ٢٨ اسفند تا هفتم فروردین متوسط ساعت بازدید مردم از یک ساعت تا یک روز بوده و میزان بازدید نسبت به سال گذشته ٣٠ درصد افزایش داشته است که در مجموع بیش از چهار میلیون نفر در این مدت از موزه ها و پایگاه های میراث فرهنگی ملی و جهانی بازدید کرده اند.

دارابی درباره آسیب های افزایش بازدید عمومی به آثار تاریخی گفت: در شب تحویل سال، ٣۶ هزار بازدید کننده در کنار مزار حافظ (حافظیه) جمع شدند که آنجا گنجایش چنین جمعیتی را ندارد و متاسفانه شیشه روی مقبره حافظ شکست و محوطه سازی اطراف حافظیه آسیب دید.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: برای تسهیل بازدید از موزه ها شرایطی فراهم شده است، اما برای ازدحام جمعیت همچنان دغدغه داریم. برای اماکن پربازدید باید ساعت بازدید و نوبت بازدید تعریف شود تا مردم مشتاق بتوانند در ساعت های مشخص و تعداد مشخص از این آثار یا موزه ها بازدید کند تا راهنمایان موزه ها هم بتوانند به خوبی توضیح دهند.

ثبت بافت تاریخی دستوری و سفارشی نیست

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: حافظ و حافظیه گنجینه فرهنگی ما ایرانیان است. باید این گنجینه برای معرفت افزایی، به جوانان کشور نسل بل نسل منتقل شود، که برای این منظور از سال گذشته نهضت روایتگری در وزارتخانه ایجاد شده است.

وی افزود: امسال بیش از هزار نفر از اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاهی در سطح کارشناسی ارشد و دکتری به عنوان همیار میراث فرهنگی به صورت افتخاری با ما همکاری کردند. موج استقبال و بازدید از موزه ها در نوروز زیاد بود، ما برای موج بعدی بازدید مردم در تعطیلات عید فطر و تابستان برنامه ریزی کردیم.

دارابی درباره ثبت و صیانت از بافت های تاریخی کشور گفت: ثبت بافت تاریخی دستوری و سفارشی نیست، استانداردها و شاخصه های خود را دارد. اما باید توجه داشت که وزارت میراث فرهنگی مسئولیت صیانت از میراث فرهنگی را بر عهده دارد.

وی به نامه وزیر میراث فرهنگی به رییس جمهوری اشاره کرد و گفت: در مکاتبات که انجم شده است به نهادهای دیگر، صراحتا اعلام کردیم «نظر میراث فرهنگی جلوگیری از تخریب آثار است»، هفته آینده در جلسه ای موضوع بهبود نحوه صیانت بافت های تاریخی را بررسی می کنیم.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: بافت شیراز مانند همه بافت های تاریخی کشور مهم است، اما دچار بحران نیست. مسائل آن باید به صورت شفاف و صحیح و صریح به مردم اطلاع رسانی شود. انچه اکنون بیشتر دغدغه داریم، فرونشست زمین است که پدیده ای بسیار نگران کننده برای آثار میراث فرهنگی است و باید بیشتر توجه شود. همه باید کمک کنند تا از میراث فرهنگی کشورمان صیانت کنیم.

1