19 مارس 2024 - 15:18

شرایط ورود گردشگران ایرانی به گرجستان چیست؟

1 آوریل 2023 - 00:30 dsfr.ir/x6379

شرایط ورود گردشگران ایرانی به گرجستان چیست؟
این تودی
سفر به گرجستان

به دنبال برخوردهای نامناسب در مرزهای گرجستان با برخی مسافران ایرانی که گاه به اخراج، برگشت دادن و حتی دستگیری شماری از آن ها در مبادی ورودی این کشور منجر شده است، شرایط ورود گردشگران ایرانی به گرجستان یادآوری شد.

به گزارش «دنیای سفر»، در نامه ای با امضاء محمود ادیب سفیر ایران در تفلیس (گرجستان) که به اطلاع دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در ایران رسیده، اعلام شده است: «با ورود به فصل بهار و افزایش سفرها، مسافرت به گرجستان نیز به دلیل وجود پروازهای مستقیم در ایام هفته، نزدیکی مسیر، شرایط مناسب آب و هوایی و جاذبه های گردشگری و مهمتر از آن نبوده رژیم روادید بین دو کشور، در مقایسه با بسیاری دیگر از نقاط جهان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

مقررات ورود و اقامت در گرجستان

بی توجهی برخی گردشگران ایرانی به مقررات ورود و اقامت در گرجستان، با وجود انتشار اطلاعات راهنما و هشدارهای سفر در مقاطع مختلف در تارنمای سفارت و دیگر کانال های ارتباطی، موجب شده است با افزایش تعداد ریجکتی ها و بعضا متاسفانه دستگیری و بازداشت و حبس به دلیل همراه داشتن مواد مخدر و برخی کالاهای ممنوعه، لذت سفر به کام بسیاری دیگر از هموطنان تلخ شود و موجبات خدشه به چهره کشور را نیز فراهم کند.

از همین رو برخی الزامات ورود به گرجستان از طریق مرزهای زمینی و خطوط هوایی یادآوری می شود تا از ناملایمات این گونه سفرها کاسته شود:

  • همراه داشتن بلیت رفت و برگشت معتبر در سفرهای هوایی و مشخص بودن تاریخ برگشت.
  • داشتن بیمه نامه معتبر مسافرتی در بازه زمانی سفر هوایی و زمینی برای هر شخص الزامی است.
  • رزرو معتبر هتل (ووچر) در طول مدت اقامت در گرجستان الزامی است.
  • همراه داشتن پول به میزان کافی هر نفر برای هر روز اقامت حدود ۱۰۰ دلار.
  • پاسخگویی صریح و شفاف به سوالات و ابهامات پلیس مرزی گرجستان در هنگام ورود.
  • لزوم توجه مسافران به فهرست کالاهای ممنوعه که در تارنمای سفارت نیز اعلام شده است.
  • لزوم اطلاع و توجه کارمندان خطوط هوایی درباره استثنای دارندگان گذرنامه های سیاسی و خدمات از شرایط فوق.

سفارت ایران در گرجستان پیش تر نیز متذکر شده بود: «سفر به گرجستان با هدف گردشگری (در صورت همراه داشتن مدارک معتبر سفر)، بدون ویزا و به مدت ۴۵ روز امکان­پذیر است. اقامت بیش از ۴۵ روز مشمول جریمه خواهد شد و حتی احتمال اخراج فرد را نیز در پی خواهد داشت.

ویزای گرجستان برای ایرانی ها

همچنین، سفر به گرجستان با اهداف غیرگردشگری (دانشجویی، تجاری، سرمایه گذاری، کاری وغیره) به ویزا نیاز دارد و لازم است قبل از سفر نسبت به دریافت روادید (ویزا) اقدام شود.

دولت گرجستان تمام محدودیت­ های مرتبط با ویروس کرونا را لغو کرده است و اتباع تمامی کشورها برای عبور از مرزهای گرجستان نیازی به ارایه کارت واکسیناسیون و یا نتیجه تست PCR ندارند.»

سفارت ایران در تفلیس در اطلاعیه دیگری که ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۱ منتشر کرده به شهروندان ایرانی توصیه کرده که در سفر به گرجستان علاوه بر مدارک اعلام شده، سند هویتی خود از جمله کارت ملی را همراه داشته باشند.

داروهای ممنوعه هنگام سفر به گرجستان

فهرست داروهای ممنوعه هنگام سفر به گرجستان که همراه داشتن آن جرم تلقی شده و پیگرد قضایی دارد نیز از سوی سفارت ایران در تفلیس به این شرح اعلام شده است: استامینوفن و کدئین، ترامادول، متادون، کولداکس، اگزازپام، دیازپام، اکستازی، کلداستاپ، کلرو دیازپوکساید، ژلوفن، سوپرا کولد، آمی تریپ تیلین، رادی دول ۱۰۰، تی دول ۱۰۰، بنیکال، سودافد، کلونزپام، دیفنوکسیلات، آفرین و سایر داروهای مشابه.

همچنین توصیه شده است: «از تصویربرداری در مبادی مرزی و همچنین در مناطق حساس در گرجستان خودداری شود و همچنین از سفر به مناطق نا امن و مناطق مرزی پرهیز شود. به توصیه های راهنمای تور در صورت سفر به این شکل، توجه شود. در صورت خرید از مراکز فروشگاهی، رسید خرید خود را تا پایان سفر همراه داشته باشید تا در صورت بروز مشکل امکان پیگیری آن وجود داشته باشد. نسبت به ارائه­ ی گذرنامه جعلی و یا ویزاهای جعلی کشورهای دیگر در مبادی مرزی گرجستان هوشیار باشید، چنین اقداماتی منجر به بازداشت فرد خواهد شد.

برخی کالاهای تزیینی به عنوان مثال خنجرهای تزیینی جزو سلاح های سرد محسوب می شود و انتقال آن ها به داخل کابین هواپیما ممنوع است. از پذیرش بار همراه مسافران دیگر جدا خودداری کنید.

به رعایت قوانین کشور گرجستان در مبادی مرزی، از جمله لزوم حفظ نظم و ممنوعیت تصویربرداری، دقت کافی داشته باشید.

همچنین از بحث های بدون فایده و خارج از قاعده با ماموران مرزی خودداری کنید و به خاطر داشته باشید که کلیه گفت و گوها با پلیس مرزبانی، توسط دوربین های سالن و همچنین دوربین های همراه پلیس ضبط می شود.»

در ماه های گذشته، گزارش هایی مبنی بر جلوگیری از ورود تعدادی از شهروندان ایرانی به گرجستان، منتشر شده است. برخی از این مسافران گفته اند مدارک کامل سفر را همراه داشته اما از ورود آن ها به خاک گرجستان بدون آن که دلیلی اعلام شود، جلوگیری شده است. این اتفاق برای تعدادی از مسافران تورهای گردشگری نیز رخ داده است. برداشت فعالان گردشگری آن است که این برخوردها با توجه به سیاست های ضدمهاجرتی دولت گرجستان و تقریبا از سال ۱۳۹۷ تشدید شده است.

1