27 آوریل 2024 - 15:36

روایت اینفلوئنسرهای چینی از ایران

17 مارس 2024 - 20:00 dsfr.ir/6r8pm

روایت اینفلوئنسرهای چینی از ایران
روایت اینفلوئنسرهای چینی از ایران
روایت اینفلوئنسرهای چینی از ایران

یکی در میان انگشتر مسی فیروزه کوبی به دست کرده اند، سرمست سفر به مشهد و جاده ابریشم هستند و از لذت آبگوشت خوری در ایران حرف می زنند. یکی از ۲۰ اینفلوئنسر چینی، که به تازگی به ایران سفر کرده و حدود ۱۰ سالی هم هست که برای معرفی ایران در چین تلاش می کند، می گوید شاید هتل ها و یا بخشی از خدمات در ایران ایراد داشته باشد، اما حدود ۹۵ درصد چینی ها از سفری که به ایران داشته اند، رضایت دارند.

به گزارش «دنیای سفر»، سیسیلیا که حدود ۱۰ سال است برای نمایندگی یک شرکت هواپیمایی ایرانی در چین کار می کند، می گوید: هر بار که به ایران سفر می کنم تا مدتی دلتنگ ایران می شوم. او می گوید چینی ها خیلی کم از ایران می دانند و اطلاعات کمی درباره ایران به زبان چینی وجود دارد.

سیسیلیا این بار همراه یک گروه از اینفلوئنسرهای سفر و گردشگری از چین به ایران آمده و در جاده ابریشم سفر کرده، هیجان زده است و با انرژی درباره تجربه هایی که از دیدن یوز ایرانی در خارتوران (سمنان) داشته است، صحبت می کند و بعد از ناهاری که از منو قاجاری و صفوی در تهران خورده است، می گوید: ما در این سفر هر روز به شکلی شگفت زده شده ایم. ما صمیمیت و مهمان نوازی مردم ایران را از اعماق قلب مان احساس کردیم، برای همین وقتی برمی گردم دلتنگ آن می شوم.

پیش از گروه سیسیلیا که در جاده ابریشم سفر کرده اند، دو گروه دیگر از اینفلوئنسرهای چینی به ایران آمده اند؛ یکی از این گروه ها شهرهای تاریخی را دیده و گروه دیگر، طبیعت ایران را در دمای مختلف تجربه کرده است. گروه چهارم هم در راه است و قرار شده برای خوراک و غذا در ایران سفر کند.

مسلم شجاعی، مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی درباره انتخاب این ۲۰ اینفلوئنسر چینی برای سفر به ایران، می گوید: پروژه «سلام ایران» با هدف تولید محتوا در شبکه های مجازی پراستفاده در چین اجرا شده است. اینفلوئنسرهای این پروژه نیز براساس چند معیار انتخاب شده اند، مثلا اینکه فعال حوزه گردشگری و یا در ارتباط با این موضوع بوده اند، تعداد فالوئرهای آنها بیش از یک میلیون کاربر و نرخ اینگیجمنت شان (میزان مشترکت و تعامل کاربران) نیز ۳۰ بوده باشد. هرچند میانگین فالوئر این گروه چینی بیش از ۳ میلیون نفر بوده است.

شجاعی یادآوری می کند که این معیارها برای بازار چین است، چون امکان دارد در کشور دیگری، مثل کویت با توجه به جمعیت کمتری که دارد اینفلوئنسری با فالوئر پایین تر هم اثرگذاری لازم را داشته باشد. به هر حال این شاخص ها رصد شده و گزینش صورت گرفته و هر کدام متعهد به تولید محتواهای متناسب با تعداد روزهای سفرشان به ایران شده اند.

در جمع اینفلوئنسرهای چینی پروژه «سلام ایران»، روزنامه نگار، تاریخ نویس و حتی مدل حضور دارد. بین آنها زنان مجرد و زوج های جوان هم بوده اند. بعضی هایشان تحت تاثیر فیلم های «عباس کیارستمی» و موسیقی «کیهان کلهر» دوست داشتند ایران را ببینند. میانگین سنی چهار گروهی که به ایران دعوت شده اند بین ۲۵ تا ۴۰ سال بوده است.

«انی»، یکی از این ۲۰ اینفلوئنسر چینی است که همراه با گروه جاده ابریشم به ایران سفر کرده است، خودش تور طراحی می کند، حرفه ای تنیس بازی می کند و تا حالا ۴۵ کشور را دیده و نخستین بار است به ایران آمده. ماجرای سفرش به ایران را این طور تعریف می کند: وقتی شنیدم چهار پروژه برای سفر به ایران پیشنهاد شده و این اختیار را دارم که یکی از آنها را انتخاب کنم، دوست داشتم جاده ابریشم را در ایران ببینم، فکر می کنم این جاده رابطه صمیمی بین ایران و چین برقرار می کند.

گل های رز که هنگام استقبال در فرودگاه تهران و به وقت بدرقه در مشهد به آنها داده شده، حسابی «انی» را تحت تاثیر قرار داده است؛ می گوید: مهمان نوازی ایرانی ها برای ما اثبات شده است. جاده ابریشم او و دیگر همسفرانش را هیجان زده کرده است، می گوید: شبیه به قدم زدن در تاریخ بود، ما با مردم متفاوتی دیدار داشتیم و بسیار جذاب بود.

«انی» در شبکه های مجازی چین حدود یک ونیم میلیون فالوئر دارد و تنیس بازان زیادی در چین او را دنبال می کنند، تعریف می کند وقتی از جاده ابریشم مطالبی را منتشر کرده، چند نفری در شهر شنزن چین از او خواسته اند سفر به ایران را برای آنها هم برنامه ریزی کند.

ادوارد که در شهر شنزن چین زندگی می کند و با بیش از یک ونیم میلیون دنبال کننده در شبکه های اجتماعی چین، برای پروژه «سلام ایران» انتخاب شده است، می گوید: من در شهری تاریخی زندگی می کنم که خیلی شبیه شهرهای تاریخی ایران است، برای همین وقتی به این کشور آمدم دلتنگ خانه نشدم و احساس غربت نکردم. برای او هم مهمانوازی ایرانی ها جالب بوه است. بیشتر شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و واتس اپ در چین فیلتر است، برای همین چینی ها بیشتر از تیک تاک، ویبو، رِد و وی چت استفاده می کنند.

«مورفی» که یکی از ۲۰ اینفلوئنسر چینی است که به ایران آمده، در مجموع این شبکه ها حدود پنج میلیون دنبال کننده دارد. او در پکن زندگی می کند و وقتی تصمیم گرفته به ایران سفر کند، خانواده و دوستانش نگران شده اند، آنها فکر می کردند در ایران جنگ است و پیشنهاد کرده بودند «مورفی» کشور دیگری را برای سفر انتخاب کند، اما او می گوید که فکر دیدن جاده ابریشم در یک کشور دیگر هیجان زده اش کرده بود و اصرار داشته خودش ایران را کشف کند. 

«مورفی» می گوید: در این سفر، نسخه دیگری از ایران را دیدم و با محتواهایی که به اشتراک گذاشتم، بازتاب خوبی از دوستانم گرفتم و حالا خیلی از فالوئرهایم درباره چگونگی سفر به ایران، هزینه ها و هتل ها سوال می کنند. مورفی همچنین می گوید: پیش از سفر اطلاعات مبهمی داشتم و نمی دانستم می توانم کلاه بپوشم یا حتما روسری باید داشته باشم، وقتی به ایران آمدم پوشش زنان ایرانی با وجود داشتن حجاب، به نظرم جالب آمد و حتی ایده پوشش ما برای سفرهای بعدی شد.

یکی دیگر از اعضای گروه در ادامه این صحبت ها می گوید که چادرهای گل دار و رنگی که در مشهد (حرم امام رضا (ع)) دیده اند، برای شان جذاب بوده و زن ها را زیباتر کرده است. او می گوید: زنان ایرانی نه تنها صورت زیبا، بلکه قلب و درون زیبایی دارند. شاشا، به همراه همسرش با این گروه به جاده ابریشم در ایران سفر کرده است، همسرش بیشتر کارهای فیلمبرداری و تدوین ویدئوها را انجام می دهد و خودش، راوی سفرهاست.

او شش سال پیش هم به ایران آمده و شهرهای تاریخی مثل اصفهان، شیراز و یزد را دیده، اما سفر جاده ابریشم برایش متفاوت بوده و به نظرش تاریخ در این بخش از ایران، دست نخورده و بکر و عمیق است. او به اشتراکات فرهنگی زیاد بین ایران و چین، که در این سفر متوجه آن شده است، اشاره می کند و می گوید: در مسیر جاده ابریشم احساس نزدیکی زیادی کردم، چای را در چینی نوشیدیم و قنات و سرنا را که فکر می کنم از ایران به چین رفته است، دیدیم.

زوج جوان دیگر این گروه هم که حلقه های فیروزه کوبی از مشهد خریده و به دست کرده اند، دوست دارند دوباره به ایران برگردند و مشهد را یک بار دیگر ببینند. فضای این شهر به نظرشان روحانی، جذاب و دلنشین بوده است.

اما، «یویو» که خیلی از خوردن آبگوشت در ایران لذت برده، با نصب یک مترجم روی گوشی خود تا توانسته با مردم ایران در کوچه و خیابان ارتباط گرفته است. یکی از نقدهای او و همسفرانش هم این است که هیچ محتوایی به زبان چینی وجود ندارد، برای همین یک راهنمای چینی انگلیسی زبان آنها را در این سفر همراهی می کند.

«یویو» از خرید کردن در ایران خیلی لذت برده و به دوستانش هم پیشنهاد کرده است که این تجربه را داشته باشند. زعفران، عصاره گل رز (گلاب) و چای سیاه ایرانی، خریدهای گروه اینفلوئنسر چینی بوده است.

به گفته شجاعی، مدیرکل توسعه گردشگری خارجی، این پروژه فقط محدود به چین نیست و تقویت روابط با کشورهای همسایه و شرکای راهبردی مثل چین از سیاست های دولت است و گردشگری یک بخش از این پازل خواهد بود. او می گوید: پیرو اقدامات پیشین مانند مطالعات بازار، لغو روادید، برگزاری کمیته های فنی، تبادل موزه ای و ... اینفلوئنسر مارکتینگ را ادامه خواهیم داد. موضوع تورهای آشناسازی از چین در سال های پیش هم مسبوق به سابقه بوده و حتماً به بازار چین محدود نخواهد شد و در بین بازارهای هدف گردشگری دیگر هم ادامه خواهد داشت.

1