26 آوریل 2024 - 04:19

کاخ سلیمانیه کرج اردیبهشت افتتاح می شود

10 آوریل 2022 - 22:00 dsfr.ir/iu744

کاخ سلیمانیه کرج اردیبهشت افتتاح می شود
مهدی الهیاربیگی
کاخ موزه سلیمانیه کرج

مدیرکل میراث فرهنگی، #گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: در نظر داشتیم کاخ موزه سلیمانیه در سفر ریاست جمهوری افتتاح شود ولی با توجه به فشردگی برنامه ایشان این امکان فراهم نشد و با برنامه ریزی های صورت گرفته، نهایتا تا در نیمه اول اردیبهشت شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

به گزارش «دنیای سفر» فریدون محمدی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه درهای کاخ سلیمانیه در ایام نوروز به روی گردشگران باز بود ولی برای تکمیل عملیات مرمتی مجددا بسته شده، اظهار کرد: مجوز تبدیل این مجموعه به کاخ موزه نقاشی های قاجاری گرفته شده ولی هنوز عملیات مرمتی و بهسازی فضای آن به طور کامل انجام نشده به همین دلیل فعلا امکان بازدید عمومی از آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه عملیات مرمت نقاشی های دیواری این کاخ به طور کامل تمام شده، گفت: بر اساس قولی که به مردم داده بودیم امکان بازدید از این نقاشی ها در ایام عید فراهم شد.

وی توضیح داد: بخشی از عملیات مرمت برج غربی و حوض جنوبی این مجموعه سال گذشته انجام شد ولی به دلیل کمبود اعتبار به پایان نرسید و قرار شد ادامه روند مرمتی آنها با تزریق اعتبار، در سال جاری از سرگرفته شود.

وی افزود: علاوه براین، برای خدمات رسانی بهتر به گردشگران لازم است در محوطه این کاخ سرویس بهداشتی ایجاد شود به همین دلیل شاهد انباشت مصالح در بخش هایی از فضای بیرونی کاخ هستیم که باید ساماندهی شود.

این مسئول تاکید کرد: محفظه هایی در داخل فضای کاخ ایجاد شده که بناست پس از اتمام عملیات مرمتی و ایجاد فضای ایمنی کافی، اشیای مردم شناختی در آنها جانمایی شود.

محمدی گفت: در نظر داشتیم این کاخ موزه در سفر ریاست جمهوری افتتاح شود ولی با توجه به فشردگی برنامه ایشان این امکان فراهم نشد و با برنامه ریزی های صورت گرفته، نهایتا تا در نیمه اول اردیبهشت شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

وی اضافه کرد: بعد از افتتاح رسمی، این کاخ موزه در تمام ایام سال باز خواهد بود و امکان بازدید عمومی از آن وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز در ادامه با اشاره به دستاورد سفر رییس جمهور به البرز افزود: در این سفر ۹۰ میلیارد تومان به میراث فرهنگی جهت ارتقای زیرساخت های گردشگری، مرمت بناهای تاریخی، حفاظت از آثار تاریخی و توسعه کارگاه های صنایع دستی تعلق گرفته که باید تا سال ۱۴۰۳ جذب و هزینه شود.

گفتنی است؛ کاخ سلیمانیه مربوط به دوره قاجار بوده و امروزه در محوطه دانشکده کشاورزی کرج واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۲۷ با شمارهٔ ثبت ۳۷۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در مجاورت این کاخ برج چهار طبقه ای متعلق به دوران صفویه موجود بوده که اکنون تنها طبقه همکف آن باقی مانده است.

1