چرا کسی نگران سقوط زمین نشد؟

1 ژوئیه 2020 - 10:00 dsfr.ir/6f631

آتش زدن بقایای گندم در مزارع

شایعه سقوط بالگرد در اطراف شیراز روز دوشنبه نگرانی هایی را به یکباره در پی داشت و در کانون توجه رسانه ها قرار گرفت؛ در صورتی که هر روزه ریه های زمین فارس بر اثر آتش زدن کاه و کلش فشرده تر می شود و به تصویری تکراری تبدیل شده است.

انتشار کلیپی مبنی بر سقوط یک فروند بالگرد صبح روز دوشنبه نهم تیرماه در محور شیراز- مرودشت در فضای مجازی به یکباره به تیتر یک اخبار استان فارس تبدیل شد.

در این فصل از سال، برخی کشاورزان با نادیده انگاشتن اصول زیست محیطی پس از برداشت محصول گندم نسبت به آتش زدن بقایای گندم در مزارع اقدام می کنند که این صحنه، تصویری تکراری در جاده های فارس از جمله شهرستان مرودشت به عنوان یکی از قطب های تولید گندم کشور است.

با وجود هشدارهای اداره کل حفاظت محیط زیست فارس و سازمان جهاد کشاورزی استان، همچنان برخی کشاورزان پس از برداشت محصول، نسبت به آتش زدن بقایای محصول اقدام می کنند که از منظر منتقدان، این کار در دراز مدت موجب از دست رفتن خصوصیت های خاکی می شود که در طول صدها و هزاران سال شکل گرفته است.

جدای از آلودگی هوای ناشی از آتش زدن کاه و کلش این اقدام جلوه بصری نازیبایی نیز به منطقه گردشگر پذیر مرودشت و پاسارگاد نیز داده که میراث جهانی غنی از جمله تخت جمشید، آرامگاه کوروش و نقش رستم را در خود جای داده و سالانه میزبان میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1