26 آوریل 2024 - 16:07

آداب معاشرت در قطار، نکاتی که باید بدانید

23 سپتامبر 2019 - 09:00 dsfr.ir/mo3q1

سفر با قطار

با توجه به پیشرفت ناوگان حمل و نقل ریلی کشور امروزه قطار تبدیل به وسیله نقلیه محبوب و پر طرفداری شده است. سفر با قطار همواره یکی از جذابترین سفرهای زمینی می باشد که از محبوبیت خاصی در بین مسافران برخوردار می باشد. از همین رو یکی از پر طرفدارترین وسیله نقلیه می باشد که ضمن حفظ امنیت و راحتی مسافران دارای قیمت های بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه ای نیز می باشد.

شما با رزرو بلیط قطار می توانید با قیمتی مناسب به اقصی نقاط کشور سفر کنید. برای این که در سفر با قطار از آسایش کافی برخوردار باشید باید یک سری قوانین و آداب را رعایت کنید. برای آشنایی بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید. 

آهسته سخن بگویید

حتما شما هم بارها با افرادی که بسیار شلوغ و پر سرو صدا هستند، برخورد کرده اید. این افراد بدون توجه به دیگران با صدای بلند صحبت می کنند، می خندند و داد میزنند. بله داد می زنند. برای این که مزاحم آرامش و آسایش دیگران نشوید بهتر است در راهروهای قطار و حتی در کوپه خود با صدای آرامتری صحبت کنید.

نظافت را رعایت کنید

نه تنها در قطار بلکه سعی کنید همیشه و همه جا نظافت را رعایت کنید. با این کار به حفظ سلامتی خود و محیط اطرافتان کمک بزرگی می کنید. به همراه داشتن یک کیسه پلاستیکی برای انداختن زباله و پوست میوه می تواند کوپه شما را تمیز نگه دارد. همچنین مرتب کردن تخت داخل کوپه را خودتان عهده دار شوید. 

از سرویس بهداشتی درست استفاده کنید

در هنگام استفاده از سرویس بهداشتی حواستان باشد که علامت سبز درقسمت بالای در ورودی نشان می دهد سرویس بهداشتی خالی می باشد. در هنگام توقف قطار در های سرویس بهداشتی قفل می شود. در این زمان از دستشویی موجود در ایستگاه استفاده کنید. هرچند مهماندار قطار مسئول نظافت سرویس بهداشتی قطار می باشد اما نظافت را در استفاده از سرویس بهداشتی هم رعایت نمایید. 

از غذاهای بو دار و سرخ شده استفاده نکنید

سعی کنید در طول مسیر از غذاهای ساده و مقوی استفاده کنید. از غذاهای پرچرب و ادویه دار بپرهیزید و به جای آن انواع مغزها، بیسکویت، نان و ساندویچ های ساده می تواند گزینه خوبی برای رفع گرسنگی شما باشد. حتما یک بطری آب معدنی نیز به همراه داشته باشید.

از وسایل خود به خوبی مواظبت کنید

مراقب چمدان و وسایل خود باشید تا دردسری برای شما درست نشود. بهتر است چمدان و اشیای باارزش را کنار خودتان نگه دارید. در بعضی قطارها از کمدهایی تعبیه شده است اما این کمدها عمومی بوده و چندان امن نیستند. مدارک و وسایل مهم را از خود دور نکنید.

از سیگار کشیدن بپرهیزید

در طول راهروها و داخل کوپه سیگار نکشید. شما با این کار موجب آزار دیگران می شوید. اگر نیاز به سیگار کشیدن دارید تا ایستگاه بعدی که قطار توقف می کند صبر کنید.

پاهای خود را روی صندلی ها دراز نکنید

خیلی عجیب است اگر بگوییم طبق تحقیقات از هر 5 نفر دو نفر پاهای خود را روی صندلی مقابل دراز می کنند! این رفتار به دور از ادب بوده و موجب آزار دیگران می شود.

همیشه دستمال به همراه داشته باشید

در هنگام سوارشدن به قطار سعی کنید یک بسته دستمال کاغذی به همراه داشته باشید تا در هنگام عطسه، سرفه و یا مواردی که نیاز به دستمال می باشد، از آن استفاده کنید.

وقت خود را صرف کارهای مفید کنید

می توانید با به همراه آوردن کتاب، مجله و یا گوشی هوشمند و هندزفری از وقت خود به نحو احسن استفاده کنید. بعضی قطار ها مجهز به اینترنت رایگان هستند می توانید با گوشی هوشمند خود سری به سایت تیک بان زده واطلاعات کاملی درباره مقصد خود کسب کنید. 

قوانین عمومی را رعایت کنید

با رعایت آداب معاشرت عمومی و مسائلی که موجب برهم زدن آسایش دیگران میشود، دیگران از همسفر بودن با شما احساس راحتی و رضایت می کنند. در هنگام سفر سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. عصبی و پرخاشگر نباشید. لباس و کفش راحت بپوشید. بلند صحبت نکنید و از انجام کارهایی که باعث آزار دیگران می شود بپرهیزید.

در ایستگاه خود پیاده شوید

حواستان باشد که در کدام ایستگاه قصد پیاده شدن دارید. بهتر است قبل از سفر درباره محلی که قصد پیاده شدن دارید، به یک اطلاعات کلی دست پیدا کنید و از وجود وسایل حمل و نقل عمومی در ایستگاه مطلع شوید. به طور مثال اگر بلیط قطار رجا تهران مشهد را خریداری کرده اید، خوبست از ایستگاه خود در مشهد و نحوه دسترسی به تاکسی و مسیر رسیدن به هتل اطلاعات جامع داشته باشید.

هرچند نکاتی که درباره بلیط قطار در اینجا ذکر شد مسائلی هستند که همه شما به خوبی از آن آگاه هستید اما با رعایت این مسائل می توانید به راحتی از سفری آرام و دلپذیر لذت ببرید و موجب آسایش بیشتر خود و اطرافیانتان باشید. 

« دنیای سفر » این نوشته را از « تیک بان » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1