26 آوریل 2024 - 05:14

اسب عصاری جرگلان خراسان شمالی ثبت ملی شد

5 مارس 2018 - 14:30 dsfr.ir/ai0gg

اسب عصاری

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری راز و جرگلان خراسان شمالی گفت: 'اسب عصاری' بخش جرگلان این شهرستان بتازگی در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

قاسم بهادری اظهار کرد: اسب عصاری یا جواز همان شیوه سنتی روغن گیری کنجد است که همچنان در شهرستان راز و جرگلان فعال است و در این شیوه سنتی از نیروی اسب برای روغن گیری کنجد استفاده می شود.

کارگاه اسب عصاری از جاذبه های گردشگری شهرستان رازوجرگلان به شمار می رود و اکنون 2 کارگاه فعال در بخش جرگلان در روستاهای یکه سعود بالا و گرکز وجود دارد.

طی بازدید های کارشناسی و پیگیری های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، این مهارت سنتی در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی اظهار امیدواری کرد که با احیای این مهارت سنتی در راز و جرگلان، گام های موثری در رونق اقتصادی و گردشگری شهرستان برداشته شود.

بخش مرزی جرگلان با 30 هزار نفر جمعیت ترکمن در 120 کیلومتری غرب بجنورد مرکز خراسان شمالی واقع شده است.

ترکمن های این بخش از طایفه های گوگلن، نخورلی، تکه، مورچلی و گرکز تشکیل شده است؛ این خطه از کشورمان دارای ثروت های ملی کم نظیری همچون اسب اصیل ترکمن، قالی و قالیچه های 2رو و تک روی ابریشمی و پشمی، پرورش کرم ابریشم و دارای فرهنگ غنی با آداب و رسوم خاص، غذاهای محلی، لباس های رنگارنگ ترکمنی است.

بیش از یک هزار و 200 اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده که 568 اثر آن به ثبت رسیده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1