26 آوریل 2024 - 09:09

10 رفتار انسانی موثر بر آب و هوا

14 مارس 2017 - 12:00 dsfr.ir/248ex

10 رفتار انسانی موثر بر آب و هوا
محمد مهیمنی
آلودگی هوای تهران

هنگامی که پیرامون تغییرات آب و هوایی صحبت می کنیم، ارتباطی بین تغییرات آب و هوایی و رفتارهای انسانی مشاهده می کنیم.

رانندگی کردن

استفاده از سوخت های فسیلی برای حرکت وسایل نقلیه موتوری است که منبع اصلی تولید گاز های گلخانه ای و مسئول گرم شدن کره زمین است. براساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی (WMO) دلیل گرمایش کره زمین افزایش تعداد وسایل نقلیه موتوری و حوادثی مانند توفان، سیل و موج گرما است.

تراکم جمعیت

لخته شدن و تراکم جمعیت انسانی در مراکز بزرگ شهری باعث استفاده بیش از حد از خودرو و ترویج حمل و نقل عمومی می شود. با این حال، گسترش ساختمان ها، پیاده رو ها و جاده ها باعث ایجاد موج گرما در فصل تابستان یا موج سرما و توفان یخ در فصل زمستان می شود.

کشاورزی

کاشت ذرت اثر بسیار مهمی روی شاخص رطوبت می گذارد و باعث تبخیر و تعریق متشکل از تبخیر آب در گیاهان به دلیل گرما می شود. این پدیده که ترکیبی از رطوبت و گرما است به نوبه خود می تواند منجر به تشدید امواج گرمایی کره زمین شود. در بررسی های انجام شده دیده شده که به دلیل این پدیده درجه حرارت به 55 درجه سانتیگراد رسیده است.

مصرف گوشت

تولید دام با توجه به فضولات آنها می تواند یکی از منابع اصلی گاز های گلخانه ای باشد. در فرآیند گوارش حیوانات گاز متان تولید می شود. علاوه بر این حیوانات منابع آب و خاک را مصرف می کنند.

ازدیاد جمعیت

سازمان ملل تخمین زده است که کره زمین دارای ظرفیت چهار تا 16 میلیارد نفری است. فراتر از این تعداد افراد اختلال شدیدی به کره زمین وارد می کنند و نگهداری از کره زمین بیش از حد مهم می شود.

ساخت و ساز جاده ای

نیروی جاذبه زمین به راحتی اجازه نفوذ آب به منابع زیر زمینی را می دهد که ساخت و ساز جاده ای مانعی برای آن است. ساخت و ساز جاده ای با استفاده از مواد نفوذ ناپذیر مانند آسفالت یا سیمان مانع نفوذ آب به زمین می شود و احتمال روان آب و جاری شدن سیل را افزایش می دهد.

مصرف برق

برق آبی به عنوان یک منبع انرژی پاک و تجدید پذیر به رسمیت شناخته شده است، اما بهره برداری از رودخانه ها باعث جاری شدن سیل از مناطق اطراف و تغییر در اکو سیستم می شود.

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی تاثیر قابل توجهی در گرم شدن کره زمین دارد و عبور ساده یک هواپیما در آسمان هنگامی که خط سفیدی در جو ایجاد می کند می تواند باعث خراب شدن جو کره زمین شود. در این صورت تراکم ابرها به سرعت توسط هواپیما پراکنده و باعث تخریب لایه های اولیه جو کره زمین می شود.

انرژی هسته ای

نیروگاه های هسته ای با آزاد کردن توده های بزرگ بخار و تماس آنها با هوای سرد و خشک باعث ایجاد برف می شود. این پدیده بسیار نادر است، اما باعث پخش مواد رادیو اکتیو می شود.

مواد آرایشی

فراتر از ظاهر مشکوک مواد آرایشی، این مواد دارای اشعه فرابنفش هستند. اسپری های آرایش مانند تافت دارای گاز هایی هستند که باعث سوراخ شدن لایه ازون می شود.

1