26 آوریل 2024 - 17:29
اعتراض شدید اعضای اصلاح طلب شورای شهر:

بنیاد، باغ های تهران را حراج زد

14 ژوئن 2017 - 18:50 dsfr.ir/7a43l

بنیاد، باغ های تهران را حراج زد
آژانس عکس تهران
بوستان مهندس مختاری

بنیادهای مختلف نسبت به نگهداری باغات در #تهران همتی نداشته اند و در حال حاضر نیز تعداد زیادی از باغات را یکی از بنیادها برای فروش به مزایده گذاشته است.

اعتراضات چند هفته اخیر در مورد استخدام های گسترده و بی حساب و کتاب در روزهای پایانی فعالیت تیم شهرداری فعلی پایتخت باعث شد تا دیروز معاون منابع انسانی شهرداری تهران برای ادای توضیحات به صحن شورا بیاید. تشکری هاشمی در ابتدا در مورد شائبات، سوالات و شایعات پیرامون استخدام های انجام شده در شهرداری تهران و استخدام های سال 92 شرکت بهره برداری مترو پاسخ داد و با بیان اینکه همزمان با توسعه مترو نیازمند افزایش تعداد پرسنل و نیروها بودیم، گفت: در سال 86 تعداد ایستگاه ها 50 تا بوده است و حالا تعداد ایستگاه ها به بیش از دو برابر رسیده است و نمی توانستیم با نیروی انسانی محدود کار را پیش ببریم.

وی با بیان اینکه بیان برخی موضوعات مبنی بر اینکه 50 درصد نیروهای مترو بی سواد و مابقی نیز زیر دیپلم هستند توهین به پرسنل آموزش دیده و تخصصی است، افزود: کار مترو از هواپیما حساس تر است چرا که در یک سانحه هوایی ممکن است نهایتا 500 نفر دچار حادثه شوند اما در مترو با هر اشتباهی جان هزاران نفر به خطر می افتد.

وی با اشاره به گزارش سازمان بازرسی کل کشور از وضعیت مترو و استخدام هایش با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور سوالات خود را برای شرکت مترو ارسال کرده اما بنا به دلایلی همچون زیاد بودن حجم سوالات و تنوع سوالات، کارشناسان نتوانستند در زمان مقرر پاسخ ها را ارسال کنند، اظهار کرد: زمانی همه پاسخ ها ارسال شد که گزارش سازمان بازرسی منتشر شده بود و پس از آن نیز ما توضیحاتی را به سازمان دادیم و ابهامات شان مرتفع شد.

وی درخصوص به کارگیری نیروی انسانی ظرف 12 سال دوره مدیریتی شهرداری فعلی تهران گفت: 54 هزار و 430 نفر پرسنل شهرداری تهران در سال 1384 و همزمان با آغاز دوره مدیریت آقای قالیباف در شهرداری تهران بود که پس از گذشت 12 سال، تعداد نیروهای شهرداری تهران به 55 هزار و 594 نفر رسیده است یعنی در تمام طول 12 سال گذشته با وجود تعریف ماموریت های جدید اجرای پروژه های بزرگ تنها دو درصد افزایش نیروی قراردادی و استخدامی در شهرداری تهران داشته ایم.

معاون منابع انسانی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت های خود و در تشریح فرآیند تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی به ثابت و آزمایشی گفت: در سال 1394 مکاتبات زیادی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام شد که نهایتا مجوزی از این سازمان اخذ شد که براساس آن اجازه تبدیل وضعیت 5 هزار نفر از نیروهای قراردادی به ثابت و آزمایشی داده شد البته در ذیل صدور این مجوز شروطی از جمله تصویب اعتبار لازم برای تبدیل وضعیت این افراد در شورای اسلامی شهر تهران و برگزاری آزمون در فضای رقابتی و حدود پست های بلاتصدی در شهرداری تهران اعلام شد.

 تشکری هاشمی درخصوص پست های بلاتصدی در شهرداری تهران گفت: این موضوع که به عنوان یکی از شروط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام شده است، مورد توجه قرار گرفت به شکلی که تعداد پست های شهرداری تهران براساس چارت تعیین شده 15 هزار و 500 پست بوده که از این میان 14 هزار پست دارای تصدی است و 1500 پست بلاتصدی بود. این پست ها براساس ساختار دهه 60 تعیین شده است و هیچ تغییری در طول سال های گذشته نداشته است.

اعتبار لازم برای تغییر وضعیت نیروها نیز در بودجه سال 1396 در نظر گرفته شد و مقدمات برگزاری آزمون در فضای رقابتی مهیا شد بنابراین هر سه شرط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور محقق شد.

تشکری هاشمی ادامه داد: در فرآیند تبدیل وضعیت آزمون استخدامی پرسنل مراحلی از جمله بررسی وضعیت موجود و نیازمندی، مکاتبه با سازمان برنامه ریزی و مدیریت، اخذ مجوز 5 هزار نفر، تایید شورای اداری-استخدامی، عقد قرارداد با سازمان سنجش، موقوف الاجرا شدن آن، برگزاری جلسات کارشناسی، تایید مجدد مجوز تبدیل وضعیت، ابلاغ دستورالعمل تبدیل وضعیت و برگزاری آزمون در دو مرحله سپری شد.

اما این گزارش 2 ساعته واکنش هایی را نیز از سوی برخی اعضا به دنبال داشت که شاید یکی از مهم ترین آنها انتقاد رحمت الله حافظی بود.

وی در واکنش به گزارش منابع انسانی شهرداری با لحنی تند خطاب به تشکری گفت: آدرس غلط به مردم ندهید؛ صحبت های شما با گزارشات سازمان بازرسی تناقض دارد آمارهای اعلام شده نیاز به راستی آزمایی دارد و سازمان بازرسی اعلام کرده پاسخ ها قابل قبول نیست. براساس گزارش سازمان بازرسی 9 هزار نفر اختلاف بین آمار نیروی انسانی در گزارش شهرداری و سازمان بازرسی وجود دارد. او همچنین با اشاره به کمبود واگن های مترو تصریح کرد: شهرداری 600 واگن از برنامه عقب است و این مساله ارتباطی با بحث بودجه ندارد.

محمد سالاری نیز یکی دیگر از اعضایی بود که نسبت به گزارش معاون منابع مالی شهرداری واکنش نشان داد. وی درعین حال که این گزارش را گزارشی کارشناسی می خواند تاکید کرد: براساس گزارش شهرداری فقط 2 درصد افزایش در تعداد پرسنل شهرداری صورت گرفته است. این افزایش 2 درصدی با واقعیت های موجود تطابق ندارد.

 چه خوب بود این گزارش را دراختیار اعضای شورا نیز قرار می دادند. همچنین برای رفع هرگونه ابهامی بهتر است اسامی پرسنل شهرداری که تغییر وضعیت داده شده اند و 50 هزار نفری که استخدام شده اند اعلام شوند. علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: به نظر می رسد در بحث استخدام ها باید کمیته ای تشکیل شود تا صحت و سقم آن مشخص شود و مشخص شود چه کسانی استخدام شده اند و در چه شرکت و سازمان هایی به کار گرفته شده اند؟

دبیر افزود: من نمی دانم دوستان چطور الان و در این روزهای پایانی وارد این موضوع شده اند درحالی که دو - سه سال قبل ما به این موضوع ورود کردیم و از شهرداری جواب خواستیم ولی افرادی، آمدند و شروع کردند به پرونده سازی علیه من. برای خانه ما بپا گذاشتند. از خانواده و همسرم فیلم و عکس گرفتند و شایعات زیادی را منتشر کردند. ولی ما باز هم کار خودمان را کردیم.

همچنین دیروز موضوع باغ های تهران باز هم سوژه شورا بود. در این جلسه محمد حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورا در اعتراضی در مورد فروش بی رویه و بی حساب و کتاب باغ های تهران گفت: از بنیاد مستضعفان می خواهیم که باغات را نگهداری کنند و در تعاملاتی که با شهرداری دارند این باغات به شهرداری واگذار و برای ایجاد فضای سبز استفاده شود.

محمد حقانی با اشاره به مزایده برخی باغات تهران توسط بنیادها اظهار داشت: سرنوشت باغ های تهران سرنوشت عجیبی است. از ابتدای انقلاب با وجود اینکه قانون حفظ و گسترش باغات اجرایی نشده است، این باغات بیشتر برای افراد ثروتمندی بوده که از کشور فرار کرده اند و امروز در اختیار بنیادها قرار گرفته است. حقانی افزود: بنیادهای مختلف نسبت به نگهداری باغات در شهر تهران همتی نداشته اند و در حال حاضر نیز تعداد زیادی از باغات را یکی از بنیادها برای فروش به مزایده گذاشته است.

حقانی با اشاره به مزایده برخی از این باغات به دست بنیاد مستضعفان گفت: با توجه به اینکه بنیاد مستضعفان تعداد زیادی از باغات را در شهر تهران به مزایده برای فروش گذاشته است، حداقل ترتیبی اتخاذ شود تا شهرداری تهران این باغات را خریداری و در اختیار مردم قرار دهد. حقانی گفت: قطعا شورای بعدی با ساخت وسازها در باغات مخالفت می کند و نخواهد گذاشت باغات تخریب شود.

وی همچنین در خصوص تذکر هفته گذشته خود در صحن علنی شورای شهر تهران مبنی بر خرید یک ساختمان برای اداره کل حراست شهرداری تهران گفت: با توجه به بررسی مجدد بنده ظاهرا این کار در حال انجام است لذا از رییس شورای اسلامی شهر تهران درخواست می کنم که مانع انجام این کار شوند چرا که در شرایط مالی امروز شهرداری تهران، نباید این اتفاق بیفتد.

در ادامه تذکر این عضو شورای شهر تهران، مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز درخصوص فروش برخی باغات توسط بنیادها گفت: بی تردید این زمین ها باغ خواهند ماند و کسی فکر نکند بتواند این باغات را با قیمت پایین خریداری کند و بعد در آن ها برج بسازد. اینها فضای سبز و باغ هستند که طبق پهنه خود مورد استفاده قرار می گیرند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « روزنامه اعتماد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1