28 آوریل 2024 - 05:47

در مراسم اختتامیه جشنواره سرو سیمین چه گذشت؟

21 فوریه 2024 - 10:20 dsfr.ir/6i7uc

در مراسم اختتامیه جشنواره سرو سیمین چه گذشت؟
مراسم اختتامیه جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی «سرو سیمین»
در مراسم اختتامیه جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی «سرو سیمین» چه گذشت؟

معاون صنایع دستی گفت: همه پایگاه های میراث فرهنگی بوم گردی و هتل ها در اختیار صنایع دستی قرار گرفته است.

به گزارش «دنیای سفر»، مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، شامگاه سه شنبه اول اسفند ۱۴۰۲ در مراسم اختتامیه جشنواره فجر  (سرو سیمین ۸) که با حضور سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، سفرای کشورهای خارجی و هنرمندان صنایع دستی و رئیس شورای جهانی صنایع دستی در محل برج میلاد تهران برگزار شد، گفت: اگر صدایم می گذرد به خاطر سال پر هیاهویی که پشت سر گذاشتیم است. سال قبل باهمدیگر هم پیمان شدیم و از ماه شعبان سال قبل تا ماه شعبان امسال شاهد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه صنایع دستی بودیم.

معاون صنایع دستی کشور ادامه داد: صنایع دستی در ادبیات گفتمانی سیاستگذاران مطرح شده و در هیئت دولت در حال حاضر به عنوان یک گفتمان مطرح شده است. دیگر صنایع دستی از مرز توصیف و تجمیع صرف عبور کرده است.

وی ادامه داد: ایرانی زیباپسند است و از هر ماده ای، اثری خلق می کند. باید قدر هنرمندان ایرانی را دانست و از آن ها همواره حمایت کرد.

معاون صنایع دستی کشور گفت: خوشبختانه در برگزاری هشتمین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی شاهد همکاری و همفکری دستگاه های مختلفی بودیم.

در مراسم اختتامیه جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی «سرو سیمین» چه گذشت؟

جلالی گفت: این جشنواره فقط در تهران نبود بلکه در ۹ نمایشگاه منطقه ای ظرفیت های صنایع دستی ایران به نمایش گذاشته شد. ضمن اینکه تمام پایگاه های ملی و جهانی در اختیار صنایع دستی قرار گرفت و معاونت گردشگری نیز به حضور و وجود صنایع دستی در مراکز گردشگری توجه جدی دارد.

وی به برگزاری نمایشگاه توانمندی های داخلی که سه هفته قبل در محل حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در کنار نفت و پتروشیمی صنایع دستی را نشاندند و به این حوزه اهمیت دادند.

جلالی گفت: جشنواره امسال برای هشتمین بار برگزار شد و اتفاقات بسیار خوبی نیز در این دوره از جشنواره روی داد و بخش هنر در حرم از مهمترین برنامه های این دوره از جشنواره بود.

وی ادامه داد: در این جشنواره شاهد دریافت ۱۳ هزار اثر بودیم و از ۲۸ کشور نیز آثاری به این جشنواره ارسال و جشنواره صنایع دستی فجر به یک گفتمان جهانی تبدیل شد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: خانواده ایرانی اقلیم و فرهنگ و هویت خود را بازتولید می کند و نشان می دهد مادران ایرانی هرجا که باشند یک مادر هستند.

در مراسم اختتامیه جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی «سرو سیمین» چه گذشت؟

در ادامه سعد القدومی رئیس شورای جهانی صنایع دستی گفت: این شورا در قالب سازمان غیرانتفاعی تربیت و پرورش صنعتگران و هنرمندان را به عهده دارد. در این جشنواره شاهد ارج گذاری به هنر بودیم.

این جشنواره تنوع فرهنگی و کثرت مهارت ها را به نمایش گذاشت. ارتباط، تعامل و مشارکت بین شورای جهانی صنایع دستی موضوع جدیدی نیست و از سال ۲۰۱۲ تا کنون پا بر جا بوده است.

وی ادامه داد: گواهینامه ۱۲ شهر و دو روستا داده شده است و به عنوان شهرها و روستاهای صنایع دستی در نقشه بین المللی قرار گرفته اند.

القدومی در صحبت هایی خود از محمد تقی عاشوری به دلیل پیگیری برای قرار گرفتن صنایع دستی در برنامه های درسی دانشگاه ها، محمدی از دانشگاه تهران به دلیل تهیه مجله بین المللی صنایع دستی و رستگار هنرمند اصفهانی تشکر کرد.

1