29 آوریل 2024 - 18:15

رونمایی از سند جشنواره حلوا مسقطی لاری

8 آوریل 2024 - 23:40 dsfr.ir/cj8q8

رونمایی از سند جشنواره حلوا مسقطی لاری
جشنواره حلوا مسقطی شهرستان لارستان
جشنواره حلوا مسقطی شهرستان لارستان

همزمان با برپایی جشنواره حلوا مسقطی لاری، سند ثبت ملی این جشنواره و نشان اصالت حلوا مسقطی لاری رونمایی می شود.

به گزارش «دنیای سفر»، محمدعلی جمشیدی دبیر علمی جشنواره حلوا مسقطی لاری گفت: این جشنواره تنها رویدادِ ثبت شده حوزه گردشگری خوراک و سوغات در استان فارس بوده که به ثبت ملی رسیده است. این اقدام، باعث معرفی لار به عنوان مقصد سفر و رونق گردشگری می شود.

او به ثبت این جشنواره در تقویم رویدادهای گردشگری کشور اشاره کرد و افزود: فرآیند پیگیری ثبت جشنواره حلوا مسقطی لاری، همزمان با برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره، در شهریورماه سال گذشته آغاز و پس از پیگیری یک ساله در سطح اداره کل و وزارت میراث فرهنگی، این مهم با همراهی رئیس فدراسیون گردشگردی خوراک و مسئولان لارستان محقق شد.

دبیر علمی جشنواره حلوا مسقطی لاری اضافه کرد: مسلما ثبت جشنواره حلوا مسقطی لاری در تقویم رویدادهای گردشگری کشور در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به معرفی داشته های فرهنگی و گردشگری لارستان و تثبیت جایگاه لارستان به عنوان مقصد سفر کمک زیادی خواهد کرد. در واقع، ورود گردشگران به هر منطقه باعث رونق اقتصادی و توسعه کسب وکارهای محلی خواهد شد. جشنواره حلوا مسقطی لاری تنها رویدادِ ثبت شده در حوزه گردشگری خوراک و سوغات در استان فارس است که به ثبت ملی هم رسیده است. ثبت ملی جشنواره حلوا مسقطی لاری شروع کار است و انتظار داریم مسئولان استانی به ویژه استاندار و مدیرکل گردشگری استان به یاری ما بشتابند تا جشنواره حلوا مسقطی لاری هرساله باشکوه تر از قبل برگزار شود. بی شک، این اقدام باعث تثبیت جایگاه لارستان در نقشه گردشگری کشور و معرفی لارستان به عنوان یک مقصد سفر زیبا و جذاب می شود.

او ادامه داد: با هماهنگی انجام شده سند رسمی ثبت جشنواره حلوا مسقطی لاری با حضور مدیر کل میراث فرهنگی استان و مدیران استانی همزمان با سومین دوره جشنواره رونمایی خواهد شد. در ضمن با همکاری اتحادیه قنادان لارستان نشان اصالت حلوا مسقطی لاری طراحی و رونمایی می شود. هدف از این اقدام کمک به مصرف کنندگان در انتخاب مسقطی باکیفیت و اصیل لاری و جلوگیری از تقلب های رایج و سوءاستفاده از برند حلوا مسقطی لاری است.

جمشیدی همچنین گفت: نشان جغرافیایی انحصاری حلوا مسقطی لاری در سال ۱۳۹۲ در سازمان ثبت اسناد قوه قضاییه، مهارت پخت حلوا مسقطی لاری در سال ۱۳۹۸ به شماره ۲۰۰۳ در فهرست میراث ناملموس کشور و جشنواره حلوا مسقطی لاری در سال ۱۴۰۲ به شماره ۳۰۲۱۶۲۴۵ در فهرست رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.

1