27 آوریل 2024 - 15:48

در دیدار ضرغامی و سفیر عربستان چه گذشت؟

4 فوریه 2024 - 13:40 dsfr.ir/1g8t9

در دیدار ضرغامی و سفیر عربستان چه گذشت؟
دیدار وزیر گردشگری و سفیر عربستان در تهران
دیدار وزیر گردشگری و سفیر عربستان در تهران

عزت الله ضرغامی و سفیر عربستان در ایران در دیدار با یکدیگر درباره راه های تقویت روابط گردشگری دو کشور گفت وگو کردند. ضرغامی درحالی که ایران را بهترین مقصد سفر برای عربستانی ها دانست، سفیر عربستان در ایران گفت که هیچ مانعی برای توسعه گردشگری با ایران ندارند.

به گزارش «دنیای سفر»، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شنبه ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ در دیدار با عبدالله بن سعود العنزی، سفیر عربستان در ایران که در محل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، با اشاره به اهمیت روابط بین دو کشور بیان کرد: امیدوارم با حضور سفیر جدید عربستان در ایران شاهد تقویت همکاری ها و جهش در حوزه گردشگری باشیم.

او در ادامه به نقش سفیر عربستان در تقویت روابط بین دو کشور تاکید کرد و افزود: آقای سفیر در مرحله جدید روابط بین ایران و عربستان، مسئولیت مهمی دارد، اما باید توجه داشته باشید که گردشگری با همه چیز متفاوت است؛ چراکه موضوع گردشگری مستقلا اقتصادی، خدماتی و فرهنگی است و می تواند نقش مقوم داشته باشد و سایر حوزه ها را نیز تقویت کند و قوام دهنده تمام بخش هاست.

ضرغامی اظهار کرد: برای اینکه رابطه دو دولت تقویت شود باید روابط بین مردم و ملت ها تقویت شود. اگر ما زمینه تقویت روابط بین دو ملت را فراهم کنیم سایر بخش ها حتی بخش های مهم مانند امنیت نیز تقویت می شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به اهمیت تقویت روابط بین دو کشور اشاره کرد و افزود: در دیدار با وزیر گردشگری عربستان، پیشنهاد امضای تفاهم نامه همکاری ارائه داده شد که البته این تفاهم نامه تقدیم شده و منتظر اقدامات نهایی آن هستیم.

ضرغامی اضافه کرد: علاوه بر سفر ایرانیان در قالب حج، برخی از شرکت های خدمات مسافرتی ما نیز این آمادگی را دارند که تحت قوانین و مقررات عربستان، مقدمات سفر زائران و گردشگران به عربستان را فراهم کنند و در همین حال امید داریم و در تلاش هستیم تا موانع سفر مردم عربستان به ایران نیز برداشته شود و آن ها هم بتوانند به ایران سفر کنند.

عضو کابینه دولت یادآور شد: همه مردم عربستان می توانند به ایران سفر کنند و از زیبایی ها و طبیعت ایران بازدید کنند. مردم عربستان مردم متدینی هستند و به خاطر ناهنجاری ها و مسائل اخلاقی، سفر به بعضی از کشورها مورد پسند و اقبال آن ها نیست و بهترین کشور برای سفر مردم عربستان، ایران است.

ضرغامی همچنین گفت: مایل هستم در این دیدار بار دیگر همدردی خود را با مردم مظلوم فلسطین اعلام کنیم و می دانم که شما نیز به این موضوع توجه دارید و امیدوارم با تلاش همه کشورها و همکاری یکدیگر، به این نسل کشی خاتمه دهیم و آن چه حق مردم فلسطین است به آن دست یابند و خودشان سرنوشت خود را تعیین کنند.

عبدالله بن سعود العنزی، سفیر عربستان در ایران با ابراز خرسندی از دیدار وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و این یادآوری که پیش از این دو دیدار با ضرغامی داشته است، گفت: حوزه گردشگری در چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان اولویت بالایی دارد. تسهیلات بسیار زیادی در عربستان برای گردشگران تخصیص داده شده است که تا سال ۲۰۳۰ سالانه میزبان ۱۰۰ میلیون گردشگر باشیم.

او ادامه داد: ما در عربستان مؤلفه های مختلفی را برای رونق گردشگری داریم. کشوری صاحب تمدن هستیم و تنوع بسیار خوب فرهنگی، تمدنی و میراث فرهنگی ارزشمندی را داریم و هر منطقه تاریخ و تمدن ویژه خود را دارد.

سفیر عربستان در ایران همچنین گفت: عربستان تسهیلاتی را برای گردشگران در نظر گرفته است که در این زمینه ویزای گردشگری چندسفره را در نظر گرفته ایم.

عبدالله بن سعود العنزی بیان کرد: ایران و عربستان دو کشور همسایه و برادر هستند که ظرفیت های فراوانی دارند و همین ظرفیت ها می تواند فرصتی برای رونق گردشگری بین دو کشور باشد و از طریق دفاتر خدمات مسافرتی آمادگی داریم گردشگری بین دو کشور را توسعه دهیم.

او یادآور شد: حوزه گردشگری بسیار مهم است و یکی از اهرم هایی است که می تواند باعث رونق اقتصادی هر کشوری شود.

سفیر عربستان در ایران همچنین گفت: روابط دو کشور در مسیر درست بوده و در سایه دستورات رهبران دو کشور مسیر خوبی را طی می کند.

عبدالله بن سعود العنزی سپس اظهار کرد: ما از ایرانی ها به عنوان برادران خود میزبانی می کنیم و هیچ مانعی برای توسعه گردشگری در این باره نداریم.

سفیر عربستان در ایران با اشاره به بخشی از زیرساخت های ایران، گفت: به قم سفر کردیم و اماکن زیارتی و تاریخی قم را دیدیم و مشکلی نداشتیم. نسبت به همکاری های گردشگری خوشبین هستیم و آینده روشنی خواهیم داشت.

سفارت عربستان در تهران که از سال ۱۳۹۴ تعطیل شده بود، با ازسرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور از مردادماه سال ۱۴۰۲ بازگشایی شد. ایران نیز به تازگی روادید گردشگری را یکطرفه برای عربستان لغو کرده است.

1