27 آوریل 2024 - 15:25
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور:

شهر قدیم جیرفت قابلیت گردشگری دارد

4 فوریه 2024 - 09:20 dsfr.ir/eq3s7

شهر قدیم جیرفت قابلیت گردشگری دارد
شهر قدیم جیرفت یا شهر دقیانوس
شهر دقیانوس در شمال شهرستان جیرفت جای گرفته مربوط به دوره سلجوقیان است

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهر قدیم جیرفت را یک ظرفیت گردشگری دانست که باید زمینه بازدید از آن فراهم شود.

به گزارش «دنیای سفر»، مصطفی ده پهلوان روز 14 بهمن ماه در حاشیه بازدید از شهر قدیم جیرفت، با اشاره به ظرفیت های گردشگری محوطه های باستانی، اظهار کرد: از شهر تاریخی جیرفت با وسعت قابل توجه توسط مردم منطقه به عنوان «دقیانوس» هم شناخته می شود و لازم است تعیین حریم آن جزو اولویت های کاری باشد.

او ادامه داد: شرایط اقلیم جیرفت در فصل زمستان منحصربه فرد است که در کنار شهرت تاریخی اش می تواند به یک مقصد گردشگری هم تبدیل شود. برای رسیدن به این هدف باید زیرساخت های لازم با در نظر گرفتن همه جوانب محوطه فراهم شود.

وی بر لزوم حمایت از ادامه کاوش ها تاکید کرد و افزود: برای معرفی بیشتر محوطه های تاریخی باید از اعتبارات دیگر بخش ها برای این مهم استفاده شود تا کاوش ها ادامه داشته باشد. اگرچه در نتیجه کاوش های گذشته به یافته های خوبی دست یافتیم، اما به گفته کارشناسان نتایج باید بیش از این انعکاس یابد.

در شمال شرقی شهر جیرفت قسمتی از تمدن شهر به چشم می خورد که به آن شهر دقیانوس می گویند. این شهر در کنار هلیل رود قرارگرفته و در اثر طغیان و جاری شدن سیل از زیر خاک بیرون آمده است. دقیانوس محل زندگی تمدن ارت بوده است و قدمت آن به هزاره سوم پیش از میلاد بر می‌ گردد

سعید شاهرخی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در این بازدید، بر سنددار شدن محوطه تاریخی شهر قدیم جیرفت (دقیانوس) تاکید کرد که به صورت جدی در دستور کار است و گفت: اگر اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان همکاری کند، این عرصه تاریخی جزو نخستین محوطه هایی است که ظرفیت سنددار شدن دارد.

او افزود: پیگیری این موضوع در دستور کار حوزه حقوقی املاک اداره کل میراث فرهنگی قرار دارد تا این عرصه با وسعت دو هکتار به زودی صاحب سند شود.

1