27 آوریل 2024 - 23:37
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان:

تعداد هتل های ۴ و ۵ ستاره برای گردشگران کافی نیست

2 اکتبر 2023 - 19:10 dsfr.ir/8x23v

هتل عباسی اصفهان | Abbasi Hotel

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با ابراز امیدواری درخصوص جذب اعتبارات و هماهنگی با سایر نهادهای متولی نسبت به مرمت و بهبود وضعیت سرویس های بهداشتی مسجد جامع اصفهان، گفت: تعداد هتل های ۴ و ۵ ستاره در استان برای گردشگران خارجی کافی نیست و ضعف مراکز اقامتی استان، تعداد تخت های مورد نیاز گردشگران است.

به گزارش «دنیای سفر»، حمیدرضا محققیان در گفت و گو با ایسنا و با اشاره به تأکید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص بهبود وضعیت سرویس های بهداشتی بین راهی در استان اصفهان و همچنین با توجه به نامناسب بودن چنین زیرساختی در برخی از اماکن تاریخی مانند مسجد جامع اصفهان که موجب آسیب به این بنای ثبت جهانی شده است، گفت: بهتر شدن شرایط سرویس های بهداشتی یکی از اولویت های وزارتخانه است که آقای ضرغامی به شدت پیگیر آن هستند و در سفرهای استانی خود آن را مورد بررسی قرار می دهند و اگر مواردی به مرمت و بازسازی نیاز داشته باشند درصدد اقدام برآمده اند. اینکه استان ها در این زمینه چه فعالیت هایی انجام می دهند نیز به صورت مستقیم از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درحال پیگیری است.

او ادامه داد: برای نمونه مسجد حضرت ابوالفضل در کوهپایه یکی از بناهایی بود که مورد بازدید آقای ضرغامی قرار گرفت و سرویس های بهداشتی آن دارای ضعف هایی بود که رفع و مرمت شد. از سوی دیگر یکی از امامزاده ها در همان مسیر کوهپایه به لحاظ سرویس های بهداشتی در وضعیت بسیار خوبی بود که آقای وزیر در تماس با متولیِ آن و با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان از این موضوع تشکر کرد. در سایر موارد از جمله مجتمع ها یا واحدهای خدماتی بین راهی که مستقیماً تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فعالیت دارند، بازدیدهای دوره ای صورت می گیرد و اگر دارای مشکلاتی باشند برای رفع ضعف های موجود به آن ها ابلاغ خواهد شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بیان کرد: در برخی موارد، اماکن مورد بحث که زیر مجموعه اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیستند مانند مساجد، امامزاده ها و یا پارک هایی که بین شهرها وجود دارند که البته این موارد نیز در بازدیدِ آقای ضرغامی مورد توجه قرار گرفتند و نامناسب بودن وضعیت سرویس های بهداشتیِ برخی از آن ها به متولیان این مجموعه ها ابلاغ خواهد شد؛ اما در مورد بناهای تاریخی که زیر مجموعه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فعالیت می کنند از جمله مسجد جامع باید به موضوع اعتبارات اشاره کرد که امیدواریم در آینده با جذب اعتبارات و هماهنگی با سایر نهادهای متولی نسبت به مرمت و بهبود وضعیت آن اقدام کنیم.

ضعف مراکز اقامتی استان ازنظر تعداد تخت های مورد نیاز گردشگران

محققیان با اشاره به ضعف هایی که در مورد اسکان گردشگران داخلی و خارجی در اصفهان وجود دارد، گفت: کمبود اصلی و ضعفی که در مراکز اقامتی وجود دارد، تعداد تخت های مورد نیاز گردشگران است.

او با بیان اینکه تعداد هتل های ۴ و ۵ ستاره برای گردشگران خارجی کافی نیست، گفت: تا آخر آذرماه یک هتل ۵ ستاره به مجموع هتل های ۵ ستاره استان اصفهان افزوده خواهد شد و هتلی که در مرکز اصفهان قرار دارد نیز در حال تکمیل است تا به مرحله بهره برداری برسد. در خیابان پاسداران نیز هتل ۵ ستاره دیگری در حال ساخت است. در کل، مشکل استان اصفهان در خصوص هتل های ۴ و ۵ ستاره رو به بهبود است.

محققیان در مورد مراکز اقامتی، رستوران ها و فروشگاه هایی که از طرف مراکز گردشگری هماهنگ شده است، توضیح داد: راهنمایان، مسئول هماهنگ کردن تور با مراکز اقامتی و پذیرایی نیستند و دفاتر خدماتی و مسافرتی این مسئولیت را به عهده دارند. در شرح وظایف آژانس ها است که هماهنگی های لازم را با مراکز اقامتی و پذیرایی انجام دهند. معمولاً هر مرکز اقامتی و پذیرایی که سرویس مناسب تر و کامل تری ارائه دهد با آن ها قرارداد بسته می شود و بحث زد و بند خاصی در این زمینه وجود ندارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه اکثر گردشگران خارجی که به اصفهان سفر می کنند از کشورهای چین، روسیه و اوکراین هستند و در پاسخ به اینکه این گروه از گردشگران به لحاظ مالی ضعیف هستند و در نتیجه خرید صنایع دستی انجام نمی شود، گفت: ما برای ورود گردشگران اروپایی و ثروتمند مشکلی نداریم و حتی در فرودگاه نیز ویزای فرودگاهی صادر می کنیم و محدودیتی در این باره وجود ندارد، ولی با توجه به اینکه تبلیغات منفی علیه ایران زیاد است و مواردی که در کشور آن ها مطرح می شود مبنی بر ایران هراسی است این اتفاق انجام نمی شود.

او افزود: در حال حاضر بیشترین گردشگران ورودی به اصفهان مربوط به کشورهای چین و روسیه هستند که برای گردشگری سلامت و زیارتی به ایران و از جمله اصفهان مسافرت می کنند.

محققیان در خصوص این موضوع که راهنمایان گردشگری که بعضاً اطلاعات نادرستی از یک بنای تاریخی به گردشگران منتقل می کنند، تصریح کرد: در حال حاضر آمار ۱۲۰۰ نفری از راهنمایان گردشگری در استان اصفهان وجود دارد، بسیاری از آن ها به کار خود مسلط هستند و کتاب های مختلفی نیز در این خصوص تألیف کرده اند و شاید یکی از بهترین کتاب هایی که در مورد گردشگری در اصفهان منتشر شده توسط راهنمایان گردشگری اصفهان انجام شده است. راهنمایان گردشگری اصفهان، تورهای ورودی به استان را تحویل می گیرند و حتی آن ها را به سراسر ایران هم می برند، البته بعضی از راهنمایان گردشگری هم هستند که اطلاعات کمتری دارند.

او خاطرنشان کرد که راهنمایان گردشگری که با تورهای خارجی به اصفهان وارد می شوند کاملاً به اطلاعات بناهای تاریخی استان مسلط هستند و پس از آموزش های موردنیاز از طرف استان اصفهان و نیز استان تهران ارزیابی شده و در آزمون جامع شرکت می کنند.

1