26 آوریل 2024 - 15:33

کشف «استون‌هنج» عربی

7 می 2023 - 15:00 dsfr.ir/2l6wj

کشف «استون‌هنج» عربی
artnet.com
کشف «استون هنج» عربی در صحرای عمان

باستان‌شناسانی که در صحراهای عمان مشغول کاوش بودند، سازه‌ سنگی مرموزی را کشف کرده‌اند که آن را «استون‌هنج عربی» نامیده‌اند.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از آرت‌نت، مجموعه‌ای از آثار تاریخی که اخیرا در صحراهای عمان کشف شده است به باستان‌شناسان کمک می‌کند الگوی مهاجرتی را که حدود ۳۰۰ هزار تا ۱.۳ میلیون سال پیش در این منطقه به وجود آمد بهتر درک کنند و یک گروه باستان‌شناسی بین‌المللی موفق شده‌ ابزارهای سنگی باستانی، یک مقبره نوسنگی، پوست تخم نوعی شترمرغ منقرض‌شده و تعدادی سازه سنگی را کشف کند که برخی از باستان‌شناسان به این مجموعه سنگ‌ها «استون‌هنج عربی» ‌می‌گویند.

باستان‌شناسان بر کاوش در دو محوطه عمان تمرکز کردند؛ استان «ظفار» در جنوب عمان و در امتداد با مرز یمن و دیگری در منطقه «دقم» واقع در مرکز عمان. با این‌که بخش بزرگی از این دو محوطه امروزه خشک شده است، اما آب و هوای متفاوت آن‌ها در گذشته این مناطق را به گزینه‌های مناسبی برای سکونت انسان تبدیل کرد. این امر باعث شد که شبه جزیره عربستان به مسیر طبیعی مهاجرت از قاره آفریقا به اوراسیا تبدیل شود.

قدمت این سازه سنگی که در محوطه باستان‌شناسی «ظفار» کشف شده است به دوهزار سال قبل بازمی‌گردد. این سازه در حقیقت از سه تخته سنگ مسطح ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متری تشکیل شده است. صدها و شاید هزاران سازه سنگی مشابه در سراسر شبه‌جزیره عربستان کشف شده است. این‌که چه کسانی و به چه دلیلی آن‌ها را ساخته‌اند هنوز مشخص نیست، اما محققان امیدوارند که تاریخ‌گذاری رادیوکربن سرنخ‌های جدیدی ارائه کند.

«رومن گاربا»، محقق موسسه باستان‌شناسی آکادمی علوم چک در گفت‌وگو با «آرت‌نت» بیان کرد:‌ «سازه‌های سه تخته‌سنگی معمای بزرگی در باستان‌شناسی عرب محسوب می‌شوند. مشهورترین این نوع سازه‌های سنگی «استون‌هنج» است. سازه‌های سه ‌تخته‌سنگی عربی احتمالا کاربرد مشابه و مرتبط با اجرای مراسم تشریفاتی داشتند، اما در مقایسه با استون‌هنج کوچک‌ترند و در مقطع متفاوتی از تاریخ ساخته شده‌اند.»‌

باستان‌شناسان با کاوش در محوطه باستان‌شناسی «دقم» یک مقبره نوسنگی کشف کردند که قدمت آن به پنج‌هزار تا چهارهزار و ۶۰۰ سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. این مقبره از دو اتاق دفن مدور تشکیل شده که استخوان‌های ده‌ها نفر در آن کشف شد. 

باستان‌شناسان در نزدیکی این مقبره مجموعه‌ای شامل بیش از ۵۰۰ سنگ‌نگاره تصویرگر حیواناتی همچون شتر، اسب، الاغ و لاک‌پشت را به همراه ۲۰۰ کتیبه کشف کردند.

artnet.com

artnet.com

1