27 آوریل 2024 - 09:24

کاخ شمس، مرواریدِ مهجورِ گردشگری ایران

10 ژانویه 2023 - 13:00 dsfr.ir/ms1bc

کاخ شمس، مرواریدِ مهجورِ گردشگری ایران
البرز نیوز
کاخ مروارید یا کاخ شمس در کرج

از کاخ مروارید مهرشهر در کرج فقط یک ساختمان باقی مانده که به زحمت خود را سر پا نگه داشته و مرواریدی هم در صدف آن نیست.

به گزارش «دنیای سفر» کاخ مروارید یا کاخ شمس تا کمتر از ۲۰ سال پیش مجموعه ای زیبا بود که طراحی و معماری منحصر به فردش چشم هر بیننده ای را خیره می ساخت، این مجموعه بین سال های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ با هزینه ای بالغ بر یک میلیون دلار ساخته شد. حالا این مجموعه با وجود ثبت در فهرست آثار ملی به دلیل سال ها بی توجهی رنگ به رو ندارد.

وضعیت امروز این کاخ که جزو اموال عمومی است به خوبی آنچه بر آن رفته را بازنمایی می کند. از دست به دست شدن مدیریت کاخ و گم شدن بخش زیادی از اموال ارزشمند آن در حین این جابجایی ها تا ریزش سقف و پوسیدن در و دیوارها و سپردن کاخ به دست فراموشی و در نهایت حکایت کجدار و مریز واگذاری مالکیت و مرمت این میراث ارزشمند ملی.

بحث واگذاری و مرمت کاخ مروارید مهرشهر از حدود ۱۰ سال پیش مطرح شده ولی در این مدت نه مالکیت آن واگذار شده و نه برای مرمت این شاهکار معماری کاری جدی صورت گرفته است. حالا از کاخ مروارید مهرشهر فقط یک ساختمان باقی مانده که به زحمت خود را سر پا نگه داشته و مرواریدی هم در صدف آن نیست.

پارسال می شد با ۷۵ میلیارد تومان کاخ را مرمت کرد اما امسال ۱۳۰ میلیارد تومان نیاز است!

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با بیان اینکه بازسازی کاخ مروارید نیازمند واگذاری مالکیت همچنین ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار است، گفت: وضعیت مالکیت کاخ مشخص نیست و اعتباری هم که تاکنون برای بازسازی اختصاص یافته بسیار ناچیز است.

شهباز محمودی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه مالکیت کاخ مروارید هنوز به میراث فرهنگی واگذار نشده است، اظهار کرد: طبق ابلاغ سال ۹۳، صرفاً حفاظت و نگهداری از حدود ۲۸ هکتار از زمین های اطراف کاخ و بنای آن به میراث فرهنگی سپرده شده است و تا زمانی که وضعیت مالکیت آن مشخص نشود برنامه ریزی برای مرمت آن با مشکلاتی مواجه است.

وی با بیان اینکه سال گذشته مشاوری برای تخمین هزینه مرمت و بازسازی کاخ به کار گرفته شد، توضیح داد: در شهریور سال گذشته، ۷۵ میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی این کاخ تخمین زده شد که با توجه به بالا رفتن نرخ ارز و تورم به نظر می رسد امسال به ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد تومان نیاز است.

این مسئول با بیان اینکه اعتباراتی که تا کنون برای مرمت و بازسازی این کاخ از منابع استانی و وزارتخانه تخصیص داده شده بسیار ناچیز بوده است، گفت: با حدود ۱.۵ دو میلیارد تومان در سال نمی توان انتظارداشت تغییر خاصی در شرایط کاخ اتفاق بیفتد.

رطوبت به کاخ آسیب جدی وارد کرده است

محمودی اضافه کرد: این کاخ از سمت دریاچه کناری و سقفی که به واسطه بارش برف سنگین سال ۸۵ فرو ریخت، آسیب سنگینی دیده است.

وی با بیان اینکه رطوبتی که از دریاچه به بنای ساختمان نفوذ کرده جدی بوده و خسارات زیادی به بار آورده بود، اظهار کرد: سال گذشته طی تفاهم نامه ای با شهرداری توانستیم دریاچه را به طور کامل درزگیری و ایزوله کنیم و خوشبختانه در حال حاضر هیچ نم و نفوذ رطوبتی از دریاچه به بنای اصلی اتفاق نمی افتد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: در حال حاضر مشکل اصلی بنای کاخ پوشش سقف اصلی است و تا زمانی که این اقدام صورت بگیرد هر اقدام مرمتی بی فایده خواهد بود.

فعلا درهای کاخ مروارید به روی مردم باز نمی شود

وی ابراز کرد: مرمت سقف با توجه به متریال خاصی که نیاز دارد و همچنین به خاطر خارج شدن از فرم اصلی به حدود هفت میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. به همین خاطر درخواست اعتبار به وزارت خانه ارسال شده است. بعد از اتمام پوشش سقف با اعتبارات جدید می توان بخش دیگری از اقدامات مرمتی را انجام داد.

محمودی تاکید کرد: شهریور ماه در بازدید وزیر میراث فرهنگی قرار بود این کاخ برای بازدید عموم بازگشایی شود و اقداماتی هم از قبیل نظافت بنا، جانمایی مجدد برخی از اشیای کاخ که برای حفاظت در مخزن نگهداری می شدند صورت گرفت ولی طبق جمع بندی نهایی مشخص شد این مجموعه هنوز شرایط بازدید عمومی را ندارد و بنا شد اول پوشش سقف انجام شود و بعد درهای کاخ به روی مردم باز شود.

این مسئول گفت: تاکنون یک میلیارد تومان برای مرمت سقف تخصیص داده شده و با قول وزارت خانه بنا شده تا اواخر بهمن ماه پنج میلیارد تومان دیگر تخصیص داده شود تا بتوانیم هر چه سریعتر مرمت سقف را به پایان برسانیم.

وی افزود: بعد از اتمام عملیات مرمت سقف، عملیات بازسازی نقاط دیگر بنا هم به مرور زمان صورت می گیرد و امیدوارم طی چند سال آینده این اثر تاریخی نیز به وضعیت مناسبی برسد.

1