26 آوریل 2024 - 14:12

میراثی جهانی که جهانی مدیریت نمی شود

14 ژوئن 2022 - 12:40 dsfr.ir/8j5j7

میراثی جهانی که جهانی مدیریت نمی شود
چمدان
بافت تاریخی یزد

میراث جهانی و ارزشمند بافت تاریخی یزد که حاصل همزیستی انسان و طبیعت است، در سالیان اخیر علی رغم بحران ها و نیز سیاست ایران هراسی غرب مورد توجه گردشگران سرتاسر جهان قرار گرفته ولی مدیریت آن همراستا با جهانی شدن آن پیش نرفته و هنوز هم جلوه هایی نازیبا را در گوشه و کنار آن شاهدیم.

به گزارش «دنیای سفر»، بافت تاریخی یزد در تاریخی ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۶ با مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و حریم آن به وسعت پنج هزار هکتار بافت زنده، به عنوان نخستین شهر خشتی دنیا در چهل و یکمین اجلاس کمیته میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید و با ثبت آن برای اولین بار پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی ثبت شد.

هر چند طی این پنج سال اقدامات زیادی برای حفاظت از این عرصه از سوی متولیان انجام شده ولی هنوز هم جلوه هایی نازیبا را در این بخش از شهر یزد شاهدیم به نحوی که بسیاری از ساکنان این بافت پویا و زنده تاریخی نیز بدان گلایه دارند و هنوز هم شاهد مهاجرت اهالی اصیل آن به دیگر مناطق شهر به دلیل کاستی های مدیریتی این منطقه هستیم.

بافت تاریخی یزد این روزها علاوه بر چالشهایی مانند نبود مدیریت گردشگری، وجود بناهای تاریخی مجهول المالک و کثیرالمالک و خطرات ناشی از آتش سوزی و رهاسازی فاضلاب، با معضل حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی نیز مواجه است و بعضاً صحنه هایی نازیبا را مقابل چشمان بیننده به نمایش می گذارد. 

قطعا این بافت جهانی برای میزبانی بهتر از گردشگران دنیا نیازمند اهتمام و مدیریتی جهانی است که امید می رود دستگاه های مرتبط برای جلوگیری از نابوی این میراث غنی و رونق هر چه بیشتر آن توجه لازم را داشته باشند.

1