26 آوریل 2024 - 20:52

جاذبه های گردشگری توس کدام ها هستند؟

31 مارس 2022 - 15:00 dsfr.ir/dw0tv

جاذبه های گردشگری توس کدام ها هستند؟
دریافتی
مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی در توس

شاید بتوان توس را پس از حرم مطهر امام رضا (ع) دومین مقصد اصلی گردشگران در #مشهد و علاقه مندان فرهنگ و #ادبیات فارسی دانست.

به گزارش «دنیای سفر» پس از دو سال تعطیلی امسال سفرها با رونق خوبی همراه بود و اکثر مردم کشور چند روزی را در سفر سپری کردند و رخوت دو سال تعطیلی را از تن دور کردند. اما روزهای پایانی تعطیلات نوروزی برای ساکنین مشهد هنوز هم می تواند با لذت همراه باشد.

به همین علت ساکنین شهر و حتی مسافران می توانند از مجموعه فرهنگی تاریخی توس که به واسطه جاذبه هایش به عنوان یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری مشهد شناخته می شود، بازدید داشته باشند.

فرید جواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران در گفت و گو با ایسنا در خصوص توس که به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری مشهد شناخته می شود، اظهار کرد: شاید بتوان توس را پس از حرم مطهر امام رضا(ع) دومین مقصد اصلی گردشگران و علاقه مندان فرهنگ و ادبیات فارسی دانست. بازدیدکنندگان برای بازدید از توس نیمی از روز را صرف می کنند و این بازدید امکان مشاهده و گذران اوقات در یک فضای مفرح و ادب پرور را فراهم می سازد.

وی ادامه داد: توس، باغ بسیار بزرگی است که درختان بلندقامت، گل های رنگارنگ، حوض، فواره های دل پسند و از همه مهمتر بنایی شکوهمند در خود جای داده که تماشای آن روح انسان را جلا می بخشد. بازدید از این مقصد گردشگری در بهار و هوای دل انگیز بهاری، لذت فراوان تری به همراه خواهد داشت.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران بیان کرد: اگر در روزهای اقامت در شهر مشهد در نزدیکی حرم مطهر رضوی سکونت دارید، برای رفتن به توس بایستی به میدان فردوسی مشهد رفت، میدان فردوسی یکی از بزرگترین میادین شهر است که مجسمه بزرگ فردوسی نیز در آن قرار گرفته است. سپس از میدان فردوسی می توان به توس، آرامگاه فردوسی رفت.

جواهرزاده عنوان کرد: برای رسیدن به توس فاصله حدود ۴۰ دقیقه ای را باید طی کرد و اگر با وسیله شخصی قصد سفر به توس را دارید، باید از میدان آزادی به سمت جاده قوچان حرکت کنید. اگر از ورودی جاده قوچان به سمت فردوسی بروید، حدودا در کیلومتر ۱۸ این جاده، سه راهی کوچکی وجود دارد که مسیر رفتن به آرامگاه فردوسی از آن منشعب می شود. البته تابلوهای راهنما به اندازه کافی در مسیر وجود دارد و این مسیر نسبت به مسیر نخست، عریض تر و معمولا خلوت تر است.

وی تصریح کرد: اگر وسیله نقلیه برای رفتن به توس را ندارید، می توانید به وسیله اتوبوس هایی که از میادین مختلف داخل شهر مشهد به سمت آرامگاه فردوسی حرکت می کنند، از این مکان بازدید کنید یا از طریق خودروهای کرایه ای که در مناطق مختلف شهر و به ویژه اطراف حرم مطهر رضوی قرار دارند، به سمت توس حرکت کنید.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران اضافه کرد: در ورودی آرامگاه فردوسی، مجموعه پارک یا بوستانی وجود دارد که آن را جلوخان فردوسی می نامند، جلوخان بزرگترین مجموعه بوستانی متصل به یک مجموعه تاریخی و فرهنگی است که در یک یا دو سال گذشته به بهره برداری رسیده است. این مجموعه پس از ۵۰ سال، ابعاد و مساحت آرامگاه فردوسی را تقریبا به دو برابر رسانده است. در جلوخان فردوسی با پیکره های بسیار زیبایی از شاهنامه و آرش کمانگیر آشنا می شوید.

جواهرزاده خاطرنشان کرد: برای ورود به آرامگاه فردوسی بایستی بلیت تهیه شود و پس از ورود به مجموعه آرامگاه توس، می توان روبه روی آرامگاه یا در سایه درختان باغ فردوسی نشسته و زیبایی های این مکان را تماشا کرد.

وی افزود: در داخل آرامگاه، رستوران قرار دارد که با استفاده از آن می توان نیاز به خوراکی، غذا و نوشیدنی را برطرف کرد. همچنین چند فروشگاه و دکه وجود دارد که انواع کتاب ها از جمله شاهنامه، سوغات و هدایایی مانند مجسمه های آرامگاه و فردوسی را عرضه می کند. تندیس موجود در آرامگاه فردوسی همچون برخی از تندیس های موجود در دیگر آرامگاه های خراسان، کاری سترگ از استاد ابوالحسن صدیقی است که در کنار مقبره خودنمایی می کند.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: شاید بتوان مجموعه آرامگاه فردوسی را مهمترین جاذبه توس دانست. در این باغ آثار برج و باروی توس، موزه توس، آرامگاه اخوان ثالث و استاد شجریان نیز به چشم می خورد. همچنین مجموعه ای مجهز به فروشگاه محصولات فرهنگی، کتابخانه، نمازخانه، سرویس های بهداشتی و دفاتر کاری وجود دارد.

جواهرزاده اظهار کرد: در محوطه آرامگاه فردوسی، مهدی اخوان ثالث نیز به خاک سپرده شده است . اخوان ثالث یکی از بزرگان ادبیات دوره معاصر به شمار می رود. مزار اخوان بسیار ساده و بی آلایش است که در کنار تندیسی از او فضایی بسیار دلنشین برای حضور علاقه مندان ایجاد می کند.

وی ادامه داد: در سویی دیگر آرامگاه استاد محمدرضا شجریان قرار دارد. آرامگاه استاد شجریان نیز برای بسیاری از دوستان و دوستداران ادب و شعر فارسی به یادماندنی و یادآور صوت زیبا و بیان شیوای آن استاد صاحب سخن است. از دیگر دیدنی های مجموعه توس می توان به ویرانه های برج و باروی توس و هارونیه که از آثار قدیمی توس است، اشاره کرد. هارونیه بنایی آجری و مرتفع با مقیاس بناهای قدیمی است که تقریبا سالم مانده و معماری زیبایی دارد.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران بیان کرد: مردم محلی معتقد بودند که هارونیه، محل دفن هارون است اما این موضوع کاملا نادرست است و همانطور که می دانید هارون الرشید در کنار حرم امام رضا(ع) دفن شده است. بر اساس اطلاعات موجود، بنای هارونیه متعلق به دوره ایلخانیان مغول در سده هفتم هجری است و حدس و گمان ها و مطالعات باستان شناسی نشان می دهد که هارونیه بخشی از یک مجموعه بزرگ معماری شامل مسجد، خانه باغ و مدرسه بوده است که ملحقات آن به سبب عوامل مختلف طبیعی یاعوامل دیگر از بین رفته است. اخیرا نیز در فاصله کمی از هارونیه، بقای یک بنای ستون دار و مدون کشف شده که کاربری آن همانند مدرسه است.

جواهرزاده اضافه کرد: ویرانه های برج وباروی توس در حد فاصل هارونیه و آرامگاه فردوسی است که اخیرا به همت میراث فرهنگی مرمت شده و قابل مشاهده است. در این مکان، باغ و دیواره های خشتی و فرسوده ای وجود داشته که از این مجموعه محافظت می کرده و دروازه ورودی توس لقب گرفته است.

وی عنوان کرد: در کنار مجموعه آرامگاهی توس، آرامگاه امام محمد غزالی از جمله مشاهیر و بزرگان مدفن در مجموعه توس، قرار گرفته است. از دیگر زیبایی ها و جاذبه های اطراف آرامگاه می توان به روستای تاریخی پاژ که زادگاه اصلی حکیم ابوالقاسم فردوسی است و همچنین برج معروف باستانی اخنگان اشاره کرد.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران بیان کرد: تزئینات تالار داخلی آرامگاه فردوسی، ترکیبی از طرح های تزئینی دوران زندگی فردوسی و ادوار ایران باستان است. در این مکان تصاویر بسیار زیبایی از هفت خان شاهنامه نمایش داده می شود و خالق این آثار زیبا استاد ابوالحسن صدیقی است. در بخش دیگری از مجموعه، موزه توس قرار گرفته است که دوران زندگی فردوسی و حتی اسطوره هایی که فردوغ در خصوص آن ها سخن گفته است را یادآور می شود.

جواهرزاده خاطرنشان کرد: بازدید از موزه حدود یک ساعت زمان می برد. این موزه در سال ۱۳۶۱ بنا شده است و سپس تغییرات فراوانی پیدا کرده است که چهار بخش پژوهش های باستانی، اشیاء و آثار هم دوره با فردوسی، اشیاء موضوعی مانند جنگ افزارها و اشیاء اهدایی از تاریخ تشکیل نخستین کنگره فردوسی را به تصویر کشیده است و مجموعه غنی از زیبایی های فردوسی و علاقه مندان فردوسی را در معرض دید عموم قرار داده است.

وی ادامه داد: ساختمان موزه توس در زمان طراحی باغ فردوسی توسط استاد هوشنگ سیحون ساخته شده است که ابتدا کاربری متفاوتی داشته و سپس به موزه مبدل شده است.

1