26 آوریل 2024 - 05:36
نماینده ولی فقیه در حج و زیارت:

قیمت سفر عراق "ناچارا" افزایش پیدا کرد

17 مارس 2022 - 13:00 dsfr.ir/vo7l1

قیمت سفر عراق "ناچارا" افزایش پیدا کرد
دریافتی
حرم امام حسین در عراق

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرکنسول ایران در #کربلا مشکلات زائران ایرانی در #عراق در زمینه تردد از مرزهای زمینی، کیفیت خدمات و هزینه این #سفر را بررسی کردند.

به گزارش «دنیای سفر»  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت که برای امضای تفاهم نامه همکاری با بعثه حج عراق، به این کشور سفر کرده است، در دیداری که مجتبی شصتی کریمی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا داشت، با اشاره به تلاش های صورت گرفته توسط بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برای کاهش هزینه سفرهای زیارتی متناسب با قدرت مالی زائران، گفت: بعثه و سازمان حج تمام توان و تلاش خود را برای ارائه خدمات اجرایی و فرهنگی متناسب با شأن زائران ایرانی و با کمترین هزینه به کار بسته اند، اما بخشی از افزایش هزینه ها، از جمله هزینه سفرهای هوایی، تغذیه، تدارکات و اسکان در کشور میزبان، ناچارا به افزایش نسبی هزینه سفرهای زیارتی منجر شده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اشتیاق ملت ایران برای سفر به عتبات عالیات بعد از کم رنگ شدن ویروس کرونا، افزود: سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری بسته های متنوع زیارتی را بر اساس نیاز، قدرت مالی و بافت فرهنگی مخاطبان پیش بینی کرده اند.

سرپرست زائران ایرانی، مشکلات زیرساختی کشور میزبان (عراق) و پراکندگی اماکن زیارتی در این کشور و همچنین تراکم و تجمع زائران در ایام مناسبتی خاص را از عوامل تاثیرگذار در خدمات دهی به زائران برشمرد و اظهار کرد: با وجود این شرایط، بعثه مقام معظم رهبری به عنوان نهاد ناظر و سیاست گذار حج و زیارت و همچنین سازمان حج و زیارت به عنوان متولی و مجری رسمی و قانونی اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات تمام تلاش خود را برای رعایت استانداردهای تغذیه و تدارکات، بیمه، بهداشت و درمان، اسکان و امنیت زائران با کمترین هزینه به کار بسته اند و امیدواریم با بازگشایی مرزهای زمینی شاهد کاهش هزینه سفرهای زیارتی باشیم.

نواب با اشاره به تجمع بسیاری از شیفتگان زیارت امام حسین (ع) در مرزها در مناسبت های مختلف و به ویژه مراسم اربعین، گفت: برای تسهیل رفت و آمد زائران اربعین به یک عزم ملی و وحدت فرماندهی نیاز است.

او به برخی مشکلات و کاستی ها در فرآیند اعزام زائران به عتبات اشاره کرد و افزود: گرچه میزان نارضایتی زائران از خدمات سازمان حج و زیارت بسیار اندک است، اما همین مقدار نیز شایسته زائران حضرت اباعبدالله الحسین نیست و ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا با احصاء مشکلات به صورت میدانی، زمینه رفع آن ها را در کمترین زمان ممکن فراهم کنیم.

مجتبی شصتی کریمی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا نیز با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری درباره زائران، روابط همسایگی با کشور عراق و نیز رعایت حرمت و احترام به خرده فرهنگ های کشور میزبان، مشکلات و کاستی های موجود در ارتباط با عتبات عالیات و به خصوص اربعین را یک موضوع حاکمیتی خواند که حل و فصل آن ها نیازمند تصمیمات فرادستی و فراسازمانی است.

او بیان کرد: امیدواریم با سفر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به عتبات عالیات و برگزاری جلسات آسیب شناسی مشترک شاهد بهبود خدمات و کاهش مشکلات زائران عتبات باشیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در جریان این سفر، از روند پروژه بازسازی و توسعه حرم امام حسین (ع) در شهر کربلا بازدید کرد و دیداری هم با کاروان های دانشجویی عتبات عالیات داشت و به دانشگاه اهل بیت (ع) شهر کربلا رفت و از مرکز پزشکی حج و زیارت که از هفتم آذرماه در شهر کربلا فعالیت خود را ازسر گرفته است، بازدید کرد.

1