26 آوریل 2024 - 06:07

آیین «نوروز ۱۴۰۱» برگزار شد

14 مارس 2022 - 22:50 dsfr.ir/856ur

آیین «نوروز ۱۴۰۱» برگزار شد
هادی زند
آیین «نوروز ۱۴۰۱»

«آیین جهانی نوروز ۱۴۰۱» از سوی کمیسیون ملی یونسکو در ایران با حضور نمایندگان برخی کشورهای حوزه نوروز برگزار شد.

به گزارش «دنیای سفر» حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در آیین جهانی نوروز، درحالی که برخی سفرای کشورهای حوزه نوروز، از جمله تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان حضور داشتند، گفت: فرهنگ نوروز، مبارزه با خود و خودپرستی است، مبارزه با نفس، جهاد بزرگی که مولانا او را جهاد اکبر نامیده است. شکستن خود در جهان غرب معنا ندارد. جهان ما جهان نوروز و زبان مرسوم ما زبان شعر، ادب، خط و خوشنویسی و رنگ است، شعر و ادبیات بر زبان این مردم جاری است، جهان ما بخشش و کرم است.

به بیان او، نوروز کشف تمام ویژگی هاست. در جهان نوروز همه ویژگی ها و زیبایی ها را باهم مشق و تمرین می کنیم. عیدی می دهیم و پا بر نفس می گذاریم. نوروز کشف همه خوبی هاست و امسال خوشحالیم که نوروز را متفاوت آغاز می کنیم.

سیدمحمدسحین حجازی مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد نیز در سخنانی بیان کرد: پهنه گسترده و فراگیر نوروز، پهنه جهانی صلح و دوستی است. این گستره جهانی، کشورها، اقوام و مردمان پرشماری را در سراسر جهان در برمی گیرد که دل سپرده آیین کهن نوروز هستند و برای بزرگداشت این میراث معنوی گوهربار، هر ساله در آغاز بهار به جشن و سرور و شادمانی می پردازند.

او افزود: آیین نوروز جهانی که با ابتکار کمیسیون ملی یونسکو و مشارکت و همراهی دیگر نهادهای فرهنگ دوست درحال برگزاری است، نشان گر عزم و اراده همگانی برای بازآفرینی مسیر گردشگری فرهنگ و تمدن ایران اسلامی از طریق اتصال ظرفیت های گردشگری جهان شهرهای نوروز است.

حجازی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از موهبت همسایگی و بهره مندی از پیوندهای عمیق فرهنگی، از موقعیتی کانونی برای گسترش همکاری های فرهنگی میان شهرهای حوزه فرهنگی و تمدنی نوروز برخوردار است و بی تردید این جشن باستانی به عنوان مؤلفه ای فرهنگی و میراث معنوی ماندگار و مشترک، می تواند نقش مهمی در گسترش روابط سازنده و متقابل فرهنگی ایفا کند.

مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد که میزبان آیین نوروز 1401 بود، اظهار کرد: امروزه پیشبرد و تحقق بخش مهمی از دیپلماسی عمومی، در چارچوب حکمرانی محلی و بویژه مسؤولیت جمعی شهرداری ها و سازمان های شهری تعریف می شود، همان گونه که تجربه های موفق جهانی نیز ثابت می کند که اشتراکات تاریخی و فرهنگی مشترکی مانند نوروز می تواند زمینه های تعامل اجتماعی، فرهنگی، هنری و اقتصادی بهتری را فراهم آورد.

وی افزود: به عنوان نمونه در فرهنگ نوروز، مقوله هایی چون تفریح، طبیعت گردی، موزه گردی، اجرای آیین های هنری، شعرخوانی، بازآفرینی سبک زندگی و گردشگردی جایگاه ممتازی دارد و در این میان، تقویت گردشگری شهری و همکاری های فرهنگی و هنری با اولویت همکاری میان شهرهای نوروز، می تواند پیشران فراگیرسازی آیین جهانی نوروز باشد.

حجازی گفت: با توجه به سیاست های شهرداری تهران مبنی بر "کلانشهر تهران، الگوی جهان اسلام"، منطقه گردشگری عباس آباد نیز آماده هرگونه همکاری با دیگر مجموعه های گردشگری شهری در همه شهرهای حوزه جشن نوروز است.

سرور بختی رییس مؤسسه فرهنگی اکو نیز درباره ارزش جشن نوروز سخن گفت و اظهار کرد: نوروز پشت در ایستاده و همه انتظار آن را می کشند. نوروز یکی از مهمترین جشن هایی است که در میان اقوام مختلف رایج است. آنچه بر اعیاد و جشن ها هویت می دهد پیام آن است، گویی عروس سال با هزاران زیبایی هر سال به زمین شکوه خاصی می دهد، این جشن در پیوند با طبیعت و انسان است که فلسفه آن پیوند با زندگی و بخشش و گذشت است. نوروز روز شادکامی و سرور است. مردم صرف نظر از فراز و فرودهای روزگار هنوز دست از آن برنداشته اند.

محمدحسین صوفی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز در غیبت عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به این مراسم دعوت شده بود، در سخنانی گفت: در زمانی که دنیا درگیر جنگ است، کشورهای غنی حوزه نوروز از دوستی، کنار یکدیگر بودن، صلح و دوستی برای همه ملت ها حرف می زنند.

وی افزود: ایرانی ها با فرهنگی غنی، قرن ها است در کنار هم و همچنین مردمان کشورهای حوزه نوروز زندگی می کنند. نوروز عامل پیوند فارسی زبانان در سراسر جهان است.

صوفی همچنین از حرکت کاروان نوروز خبر داد که از تهران آغاز می شود و پس از همدان وارد کرمانشاه و کردستان خواهد شد و روز ۲۶ اسفندماه به کار خود پایان می دهد.

نادر نوروزی، شهردار کرمانشاه، شهری که در مسیر گردشگری کاروان نوروزی این رویداد قرار دارد، با اشاره به مزیت های فرهنگی و ظرفیت های تاریخی این استان، بیان کرد: یکی از صفات کرمانشاه مهمان نوازی است و همیشه پذیرای مسافران و گردشگران بوده است.

زارعی کوشا، استاندار کردستان نیز کاروان نوروز را کاروان فرهنگ و اصالت ها دانست و افزود: افتخار دارم به نمایندگی از مردم استان کردستان که یکی از اصیل ترین اقوام ایرانی را دارد و دارای یکی از اصیل ترین جشن ها و آیین های نوروزی است که هنوز در این منطقه زیبا از کشورمان پابرجاست و با اهتمام مردم اجرا می شود، همه مردم و ایرانیان را به این استان دعوت می کنم.

وی ادامه داد: سنندج شهر خلاق موسیقی و پایتخت کتاب ایران است و بالاتر از همه این ویژگی ها، مردم مهربان و سخت کوش و مهمان نوازی دارد و می تواند پایتخت نوروز باشد.

سیدمسعود حسینی، شهردار همدان نیز با شرحی از بناها و قدمت آثار تاریخی این استان، از همه مردم دعوت کرد در نوروز به این استان سفر کنند. 

آیین باستانی «نوروز» هشتم مهرماه ۱۳۸۸ با عضویت هفت کشورِ ایران، جمهوری آذربایجان، هند، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه و ازبکستان با عنوان یک پرونده مشترک در فهرست میراث ناملموس یونسکو ثبت شد. در آذرماه سال ۱۳۹۵ کشورهای افغانستان، عراق، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان نیز به این پرونده مشترک پیوستند و به این ترتیب آیین نوروز مشترک بین ۱۲ کشور در یونسکو ثبت شد.

در پایان آیین نوروز که در محوطه باغ هنر اراضی عباس آباد ادامه پیدا کرد، درحالی که آرش امینی رهبر ارکستر ملی یونس شکرخواه استاد دانشگاه و روزنامه نگار و احمد محیط طباطبایی رییس کمیته ملی موزه ها در ایران (ایکوم) ـ، نیز حضور داشتند، از تمبر اصلی «پل طبیعت تهران» رونمایی شد و گروه معروف به سیصدنفره دف نوازان و اقوام فرهنگی از همدان، سنندج و کرمانشاه در محوطه باغ هنر اراضی عباس آباد به اجرای برنامه پرداختند و در ادامه هم، کاروان مسیر گردشگری تاریخی ایران از تهران به سمت همدان و سپس کرمانشاه و سنندج حرکت کرد.

این آیین طبق اعلام قبلی قرار بود با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران و سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همراه باشد که هر دو غایب آیین جهانی نوروز ۱۴۰۱ بودند. همچنین براساس برنامه از پیش اعلام شده قرار بود «پیام نوروز» توسط رایزن فرهنگی ایران در یکی از کشورهای حوزه نوروز خوانده شود که به دلیل برقرار نشدن ارتباط مجازی، این پیام خوانده نشد. علاوه بر این، با وجود آن که پیک ششم کرونا هنوز تمام نشده است، این رویداد با رعایت کمتر پروتکل های بهداشتی از سوی برخی حاضران برگزار شد. بیشتر صندلی ها بدون فاصله پر شده بود و بعضی از سخنران ها، شرکت کنندگان، نوازندگان موسیقی و اجراکنندگان آیین ها ماسک نداشتند.

آیین جهانی نوروز ۱۴۰۱ با رویکرد نوروز در مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران، ظهر امروز دوشنبه ۲۳ اسفند توسط کمیسیون ملی یونسکو در ایران، در باغ هنر ایرانی برگزار شد.

در تعریف مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران، اقوام ایرانی از شهرهای مختلف کشور از تهران به سه جهانشهر ایرانی یعنی همدان، کرمانشاه و سنندج حرکت می کنند.

1