19 مارس 2024 - 13:36

تصویب طرح گردشگری عشایری در هیئت دولت

13 اکتبر 2019 - 17:00 dsfr.ir/cz9k7

گردشگری عشایری

رئیس سازمان امور عشایر کشور از تصویب طرح گردشگری عشایری در هیئت دولت خبر داد و گفت: با توجه مصوب شدن طرح گردشگری عشایر در دولت انتظار می رود که ساختار استانی این امر متناظر با ساختار کشوری، هرچه سریع تر آغاز به کار کند.

کرمعلی قندالی در دومین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری و اولین جلسه شورای عشایر استان سمنان اظهار کرد: گردشگری عشایری از بخش های مغفول مانده این حوزه است و توجه به آن می تواند به اقتصاد عشایر کمک زیادی کند.

وی از گردشگری به عنوان یک صنعت پردرآمد یاد کرد و افزود: جدا از جاذبه های گردشگری در کوچ و زندگی عشایری،عشایر و خصوصا زنان عشایر ایران دست بافته ها و صنایع دستی متعددی دارند که می تواند به رونق گردشگری در این بخش کمک کند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور از توجه بیشتر به عشایر در چند سال اخیر خبر داد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اقداماتی که توسط دولت تدبیر و امید در حوزه ساماندهی عشایر انجام شد و با همراهی و کمکی که از سوی نمایندگان مردم در مجلس صورت گرفت، در چند سال اخیر شاهد تقویت عشایر در کشور بودیم.

وی با اشاره به توجه ویژه دولتمردان به عشایر به عنوان یک جامعه مولد تصریح کرد: سه جلسه شورای عالی عشایر در دولت تدبیر و امید به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شده که دستاوردها و مصوبات خوبی برای عشایر به همراه داشته است. علاوه بر این پیشنهاد شده که جلسات شورای عشایر در استان ها در مناطق عشایری برگزار شود و سازمان امور عشایر کشور نیز آمادگی دارد در این جلسات حضور پیدا کند.

قندالی از الزام استان ها به تشکیل شورای عشایری در همه استان ها به عنوان یکی از مصوبات خوب شورای عالی عشایر کشور نام برد و با اشاره به تکمیل برخی از زیرساخت های اداری مرتبط با عشایر در کشور گفت: در این دوره ادارات کل امور عشایری استان ها از۱۲ اداره کل به ۲۰ اداره کل افزایش پیدا کردند.

وی با اشاره به مشکل کم آبی در مناطق عشایری کشور به اقدامات سازمان عشایری با حمایت دولت پرداخت و بیان کرد: با حمایت دولت تدبیر و امید اعتباری ۱۸ میلیون یورویی برای آب رسانی به مناطق عشایری کشور تخصیص یافت.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه در همین راستا، ۴۷۰ پروژه آبرسانی در مناطق عشایری اجرایی شد خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این پروژه ها افزون بر ۱۷ هزار خانوار عشایری در کشور از آب شرب بهره مند شدند.

قندالی همچنین در دیدار با آشناگر استاندار سمنان از این استان به عنوان استانی با ظرفیت های بالای عشایری نام برد و گفت: استان سمنان از لحاظ عشایر، ظرفیت ها و پتانسیل های فراوانی دارد و در این حوزه بسیار غنی و متنوع است.

وی با بیان اینکه سرانه دام عشایر استان، سه برابر سرانه دام عشایر کشور است افزود: بالای ۵۰۰ هکتار مرتع به ازای هر خانوار عشایری در استان سمنان وجود دارد.

این مقام مسئول با تقدیر از برنامه ریزی استان برای برپایی جشنواره ایل سنگسر گفت: جشنواره ایل سنگسر یکی از اقدامات بسیار مطلوب برای معرفی بیشتر این ایل عشایری و توسعه و تقویت اقتصاد عشایر در این استان است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1