26 آوریل 2024 - 04:35

گازرسانی به بهای تخریب محوطه تاریخی سیمره

24 آوریل 2017 - 12:30 dsfr.ir/8t6wf

گازرسانی به بهای تخریب محوطه تاریخی سیمره
محمد بابائیان
شهر تاریخی سیمره

یکی از مسئولان سابق گازرسانی #ایلام با شکستن ممنوعیت حفاری در محدوده شهر تاریخی سیمره کار را یکسره کرد و پرونده ثبت جهانی #سیمره خاتمه یافت.

طرح گازرسانی به روستاهای کم جمعیت در حریم شهر تاریخی سیمره یک دهه پیش مطرح شد و مسئولان سازمان میراث فرهنگی از بدو طرح این موضوع به مخالفت با این طرح به دلیل آسیب به محوطه های تاریخی پرداختند اما یکی از مسئولان سابق گازرسانی با شکستن ممنوعیت حفاری در محدوده شهر تاریخی سیمره کار را یکسره کرد و پرونده ثبت جهانی سیمره خاتمه یافت.

محمدرضا مروارید، استاندار ایلام دیروز در پاسخ به ایسنا درباره عکس العمل استانداری برای گازرسانی به روستاهای اطراف شهر تاریخی سیمره که موجب توسعه روستایی در این حوزه و به خطر افتادن شرایط ثبت جهانی آن شد، گفت: تنها کاری که کردیم گرفتن تعهد ثبتی بود که اگر خواستیم خانه ای تخریب شود، مالک آن ادعایی نداشته باشد.

وی افزود: زمانی که به دره شهر رفته بودم از آثار تاریخی این منطقه دیدن کردم و کارشناسان گفتند که سابقه تاریخی این منطقه به دوره اسلام بازمی گردد اما گفتم به نظر نمی رسد چنین سابقه ای وجود داشته باشد و در پاسخ شنیدم که از دولت قبل به ما گفته اند اگر این آثار را به دوره اسلامی ربط دهیم، می توانیم برای آن بودجه بگیریم.

عبدالمالک شنبه زاده، مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام نیز در این خصوص گفت: مشکل فقط روستای بهمن آباد بود، 24 واحد مسکونی در آنجا بود که 9 واحد آن خریداری شد و زمانی که باقی مالکان قصد فروش داشتند با آنها برخورد بدی صورت گرفت. مالکان نیز دیگر حاضر به فروش خانه ها نشدند، چون خانه 2 هزار متری را 200 متر در نظر گرفته بودند و برای آن قیمت تعیین کردند.

او گفت: چند نادان سنگی داخل چاه انداخته اند که هزاران عاقل هم نمی توانند آن را درآورند. براساس این گزارش، اشیای به دست آمده از کاوش های سیمره در موزه باستان شناسی سیمره قرار دارد. این موزه در عرصه شهر تاریخی ساخته شده و حالا مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام گفته است که باید موزه را تخریب کنیم، چون اشتباه ساخته شده است.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی ایلام، پژوهشکده باستان شناسی متولی ایجاد موزه برای اشیای تاریخی سد سیمره است که هنوز کاری برای احداث آن صورت نگرفته است.

1