19 مارس 2024 - 12:39

کشف کتیبه ای با خط هیروگلیف و امضای رامسس سوم در عربستان

15 ژانویه 2019 - 12:00 dsfr.ir/mk31j

هیروگلیف

شبکه خبری العربیه عربستان با پخش گزارشی مدعی کشف آثار باستانی از جمله کتیبه ای با خط مصری هیروگلیف با امضای رامسس سوم از فراعنه مصر در استان تیماء در شمال عربستان شد، که متعلق به مصر است.

از جمله آثار باستانی کشف شده در استان تیماء در شمال عربستان، کتیبه ای به خط مصری هیروگلیف با امضای رامسس سوم یکی از فراعنه مصر روی صخره ای در نزدیکی این استان است.

همچنین آثار باستانی دیگری مانند نقاشی های آرامی ها، ثمودی ها و نبطی ها و برخی اشکال گاو و مار نیز در این کتیبه کشف شده است. 

رامسس سوم حاکم آخرین دولت مصر (بیستمین سلسله) در سالهای قبل از میلاد است که به نام رامپسینیتوس معروف است و در اجرای طرح های بزرگ، جا پای پدرش رامسس دوم گذاشت. 

به گفته تاریخ نویسان معمولا نقاشی های روی سنگ فقط با حضور شخص فرعون انجام می گرفته و این نشان می دهد که رامسس سوم خود به این منطقه سفر کرده است. 

باستان شناسان عربستانی با انجام تحقیقات میدانی دریافتند که جاده بازرگانی مستقیم که دشت نیل را به استان تیماء عربستان مرتبط می ساخته در زمان فرعون رامسس سوم در قرن 12 قبل از میلاد مورد استفاده قرار گرفته و کاروان های مصری برای خرید کالاهای با ارزش مانند طلا، مس و نقره به استان تیماء در شمال عربستان سفر می کردند.

جاده بازرگانی از دشت نیل در بندر القلزم به سمت شهر سوئز جایی که معبد رامسس سوم وجود دارد عبور کرده سپس از طریق دریا به سمت سرابیط الخادم در نزدیکی بندر ابوزنیمه در کانال سوئز ادامه یافته به طوری که در آنجا نقاشی هایی از رامسس سوم یافت شده است، همچنین به صورت عرضی از شبه جزیره عربستان و دشت ابوغضا در نزدیکی واحه نخل عبور کرده است.

پیش از این نیز، آثار باستانی ساخته شده در مصر در برخی مراکز باستانی عربستان از جمله مقبره های جنوب ظهران در منطقه الشرقیه و در الفاو پایتخت مملکت کنده واقع در جنوب غربی فلات نجد و استان تیماء، همچنین ظروف سفالی مطلا نیز که قدمت آن به دوران های مختلف برمی گردد، یافت شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1