19 مارس 2024 - 15:20

لباس سنتی مردم دزفول رونمایی شد

17 نوامبر 2018 - 10:00 dsfr.ir/457ed

لباس سنتی مردم دزفول رونمایی شد
asriran.com
لباس سنتی

با برگزاری مراسمی با حضور جمعی از فعالان گردشگری و شهروندان در خانه تاریخی تیزنو، از لباس محلی مردم دزفول رونمایی شد.

مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول در حاشیه این آئین اظهار کرد: لباس سنتی زنانه و مردانه دزفول پس از دو سال تحقیق و پژوهش دوخته شده است.

این لباس بر اساس مستندات ۹۰ ساله طراحی و دوخته شده و شبیه ترین لباس به لباس گذشتگان دزفول است.

خوزستان دارای تنوع قومی است و لباس هر قوم نشان از فرهنگ و اصالت آن است و به همین دلیل معرفی لباس مردم دزفول نیز در راستای نشان دادن اصالت و فرهنگ این شهر ضروری است.

آذرکیش افزود: برای ثبت ملی لباس سنتی مردم دزفول نیازمند استفاده بیشتر از این لباس در اماکن تفریحی و گردشگری هستیم.

معاون فرهنگی شهرداری دزفول، لباس هر قوم را نماد فرهنگ غنی آنها عنوان کرد و گفت: لباس سنتی مردم دزفول در حال حاضر در جشن های عروسی استفاده می شود که باید بیش از پیش از آن استفاده شود.

علی توحیدی با اشاره به پیگیری های انجام شده برای ثبت ملی شدن لباس سنتی مردم دزفول افزود: مکاتباتی با اداره میراث فرهنگی دزفول و خوزستان انجام شده اما ثبت ملی لباس سنتی مردم دزفول نیازمند یک سری اقدامات و زیرساخت ها است که بدین منظور برنامه ریزی شده تا برخی از رستوران ها یا موزه ها از این لباس به منظور معرفی و احیای هر چه بیشتر آن استفاده کنند.

معاون فرهنگی شهرداری دزفول تصریح کرد: با افزایش استفاده از لباس سنتی مردم دزفول در اماکن عمومی نظیر رستوران ها، هتل ها و سفره خانه های سنتی، علاوه بر فراهم شدن زمینه ثبت ملی آن، در جذب گردشگر نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت.

1