19 مارس 2024 - 08:25

مرمت قلعه شاهدژ نهبندان اجرا شد

16 اوت 2018 - 11:00 dsfr.ir/8617k

قلعه شاهدژ نهبندان

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهبندان گفت: عملیات مرمتی قلعه شاهدژ با اعتبار یک میلیارد و 600 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و استانی سال 95 اجرا شد.

حسین شبانی سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان نهبندان روز سه شنبه 23 مرداد 97 با بیان این خبر افزود: عملیات اجرایی امسال شامل دیوار چینی برج شمال غربی باروی شمالی و فضای داخلی گوشه شمال غرب با سنگ و ملات گچ و خاک، اجرای یک لایه کاهگل روی دیوارها و برداشت بخشهای رانش کرده پشت بند غرب ارگ و استحکام بخشی آن است.

«قلعه «شاهدژ» در 6 کیلومتری شرق نهبندان و ابتدای جاده ی «نهبندان– زابل» و در نزدیکی روستای خوان شرف در ارتفاع 1410 متری از سطح دریای آزاد، در فضای وسیع قله کوهی منفرد که از اطراف به دشت های باز و وسیع و روستای خوانشرف اشراف دارد، قرار گرفته است و به نام های شاهدژ و قلعه شاهی یاد شده است.»

از نظر معماری این قلعه به دو نوع بنا تقسیم می شود نوع اول بناهایی هستند که با ملات ساخته شده و ارتفاع و استحکام بیشتری نسبت به سایر بناها دارد و اصطلاحاً شاه نشین قلعه محسوب می شوند. نوع دوم بناهایی هستند که بدون ملات ساخته شده اند و ارتفاع کمتری دارند و از این بناها برای سکونت فدائیان و سربازان مدافع قلعه استفاده می شده است. قسمت عمده این قلعه از نوع دوم بوده و به صورت محله ای و متراکم ساخته شده اند و معابر و کوچه های متعددی در میان فضاهای معماری و محلات ایجاد شده است و میدان گاه هایی برای اجتماع فدائیان منظور شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1