19 مارس 2024 - 09:20

تلاش برای بازگرداندن اشیای تاریخی ایران

28 ژوئن 2018 - 13:00 dsfr.ir/br2zo

تلاش برای بازگرداندن اشیای تاریخی ایران
mosaferat24.com
جاذبه تاریخی کرمانشاه

در حالی که اخباری درخصوص فروش تعدادی از اشیای تاریخی ایران در حراجی کریستیز لندن منتشر شده است، مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی از تلاش برای توقف این حراجی و بازگرداندن اشیای تاریخی خبر می دهد. بنابر اخبار موجود، در حراجی که حدود ۱۰ روز آینده در لندن برگزار خواهد شد، مجموعه ای بزرگ از عتیقه های تاریخی شامل چهار اثر ارزشمند و باستانی تمدن ایرانی، به حراج گذاشته می شود.

سفال گِلی مربوط به دوره اشکانیان (سده سوم قبل از میلاد مسیح) با قدمت بیش از دو هزار سال و با قیمت تقریبی بین ۱۹۸۹۰ تا ۵۶۵۲۰ دلار، ظرف سفالین لعابی فیروزه ای مربوط به اواخر دوره اشکانی و اوایل دوره ساسانی (حدود سده سوم پس از میلاد) با قیمت تقریبی ۲۶۵۲۰ تا ۱۵۹۱۲ دلار، بزکوهی برنزی متعلق به دوره اشکانیان (سده دوم قبل از میلاد)، سپر طلایی نقره ای اشکانی (حدود قرن دوم پیش از میلاد مسیح) با قیمت تقریبی ۳۹۷۸۰ تا ۶۶۳۰۰ دلار آثار ایرانی هستند که در این حراجی به فروش گذاشته می شوند و این احتمال وجود دارد که مشتریانی با بیش از قیمت تخمینی داشته باشند. با این همه، رئیس اداره اموال اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی این اشیا را متعلق به ایران دانسته است.

محمدرضا زاهدی در این خصوص گفته است: البته اصل این اشیا رویت نشده؛ چرا که این اشیا از طریق حفاری غیرمجاز به دست آمده و به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده است اما بر اساس عکس های منتشر شده در خبرگزاری ها احتمال زیاد می رود که این اشیا اصل و متعلق به ایران باشد.

وی تاکید کرده که از روی عکس به طور دقیق نمی توان اظهار نظر کرد اما ظواهر نشان می دهد این اشیا اصل است و به ایران تعلق دارد لذا باید بتوانیم برای بازگرداندن این اشیا اقدام کنیم. در همین خصوص مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز از تلاش ها برای توقف این حراجی و بازگرداندن اشیای متعلق به ایران خبر داده است.

ابراهیم شقاقی افزوده است: «پیش از این نیز در پرونده ای مانند پرونده سرباز هخامنشی موفق به توقف فروش این شیء در نیویورک شدیم.»

وی یادآور شده: اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی باید به صورت مکتوب این موضوع را به ما اعلام کند تا با ارائه اسناد مکتوب و معتبر بتوانیم جلوی این حراجی را بگیریم و اشیای متعلق به ایران را به کشور برگردانیم.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1