19 مارس 2024 - 10:15

قورچوق ترکمن هفتمین عروسک ایرانی در فهرست میراث ناملموس ملی

20 می 2018 - 14:30 dsfr.ir/4c9q4

عروسک ترکمن

تاکنون 7 عروسک نقاط مختلف ایران در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شده اند و به زودی «قورچوق» عروسک قوم ترکمن به فهرست میراث ناملموس می پیوندد.

لیلا کفاش زاده، مسئول دفتر کودک و نوجوان مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری روز چهارشنبه 26 اردیبهشت 97 در یک نشست خبری در محل تالار رودکی برگزرا شد درباره عروسک های ثبت شده در فهرست آثار ناملموس گفت: تاکنون دوتوک عروسک خراسان جنوبی، دهتولوک عروسک قشم، لیلی بازبازک عروسک متحرک، تکم عروسک آیینی نوروزی، بوکه بارانه عروسک باران خواهی، بی بی کگ عروسک آیینی اقوام زرتشتی، عروسک های قاشقی خراسان رضوی در فهرست آثار ناملموس ثبت شده اند.

قورچوق عروسک قوم ترکمن نیز به زودی در فهرست آثار میراث ناملموس کشور ثبت خواهد شد.

کفاش زاده درباره ثبت جهانی عروسک ها گفت: پرونده عروسک های بی چهره به صورت پرونده مشترک به یونسکو عرضه شده و مراحل پژوهشی و تکمیلی را طی می کند.

سیداحمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران نیز در این نشست با اشاره به برگزاری مراسم و نمایشگاه های خاص به مناسبت روز جهانی موزه ها برابر با 28 اردیبهشت 97 در سراسر دنیا گفت: در ایران نیز یک سری فعالیت ها به همین مناسبت طراحی و تعریف شده که یکی از آن ها نمایشگاه جذاب و دیدنی عروسک در گذر زمان است.

او با بیان این نکته که این نمایشگاه با همکاری ایکوم، یونیما، مرکز آموزش بنیاد رودکی و دفتر کودک و نوجوان مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در برج آزادی برپا خواهد شد، گفت: در این نمایشگاه که از روز پنجشنبه 3 خرداد 97 گشایش خواهد یافت عروسک هایی به نمایش در خواهند آمد که گاه تا 150 سال قدمت داشته و جزو مجموعه های بی نظیر عروسک های نمایشی محسوب می شوند.

رئیس ایکوم ایران ادامه داد: این عروسک ها از موزه های مختلف همچون تبریز، موزه سینما، مرکز هنرهای نمایشی دانشگاه تهران، موزه سیار صلح، موزه عروسک و فرهنگ، موزه اسباب بازی و عروسک کاشان، مرکز هنرهای نمایشی بنیاد رودکی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مؤسسه آوای طبیعت پایدار و عروسکخانه ماه گنج جمع آوری و بعد از حفاظت و پاکسازی به دست محبوبه یزدی و ایرج محمدی و همچنین مستند نگاری به وسیله رزیتا پرویزی کارشناس هنری ایکوم برای این نمایشگاه آماده سازی شدند.

او علت اصلی برگزاری این نمایشگاه را افزون بر ماهیت فرهنگی موجود در عروسک های آیینی و قومی موجود، همگرایی و استمرار فرهنگی و مارکت مجموعه های عروسکی اعلام کرد.

هما جدیکار، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز درباره قدمت این عروسک ها گفت: بخشی از این عروسک ها که بیشتر شامل عروسک های نمایشی، ماسک و عروسک های سایه هستند طی سالیان متمادی از کشور های مختلف جهان خریداری و جمع آوری شده اند و به رغم چندین مرحله نمایشگاه موقت هرگز فرصت نمایش دائمی نداشتند.

در بعضی از نمونه های نادر این مجموعه صورت های عروسک ها به دست قوللر آغاسی نقاشی شده است که می تواند برای پژوهشگران و علاقه مندان این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

جدیکار ابراز امیدواری کرد: این نمایشگاه می تواند فرصتی برای معرفی این مجموعه و در نظر گرفتن مکانی درخور و همیشگی برای عروسک ها باشد.

بابک شیبانی مدیر مرکز آموزش بنیاد رودکی نیز گفت: نمایشگاه عروسک در گذر زمان شروعی برای یک پژوهش بزرگ در زمینه عروسک ها است و در مراحل بعدی برنامه های حفاظتی و مرمتی دقیق با همکاری نهادهای تخصصی در نظر گفته خواهد شد.

او همچنین از برگزاری رویداد های فرهنگی و آموزشی با مشارکت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگرسی و ایکوم در طول نمایشگاه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این امر منجر به امضای تفاهم نامه ایی در این زمینه شود.

شیبانی اعلام کرد: «بازدید از این نمایشگاه در طول یک هفته رایگان خواهد بود.»

در ادامه نعمت الله پایان رئیس برج آزادی گفت: برج آزادی به عنوان نماد فرهنگی تهران میزبان یکی از جذاب ترین نمایشگاه ها خواهد بود و آمادگی تمدید این نمایشگاه تا شهریور که فصل جشنواره عروسکی است را دارد.

او این نمایشگاه را فرصت خوبی برای کودکان و نوجوانان دانست تا با تاریخچه عروسک سازی و نمایش های عروسکی آشنا شوند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1