19 مارس 2024 - 08:42

روی خوش گردشگران چینی به «ماکرون»

30 می 2017 - 13:00 dsfr.ir/129ad

روی خوش گردشگران چینی به «ماکرون»
aljazeera.com
گردشگران چینی در فرانسه

فرانسه برای گردشگران چینی مقصدی جذاب به شمار می رود؛ به طوری که در سال 2016 بیش از 2 میلیون چینی از این کشور دیدن کرده اند.

امانوئل ماکرون در ماه جاری میلادی و در رقابت های انتخاباتی که به دور دوم کشیده شده بود، توانست با غلبه بر مارین لوپن از حزب جبهه ملی به مقام ریاست جمهوری فرانسه دست یابد. در پی پیروزی وی که دیدگاهی معتدل دارد و شکست افراط گرایان، گردشگران و فعالان اقتصادی به ویژه چینی ها روی خوش به این کشور نشان داده اند. فرانسه برای گردشگران چینی مقصدی جذاب به شمار می رود؛ به طوری که در سال 2016 بیش از 2 میلیون چینی از این کشور دیدن کرده اند. علاوه بر این حجم از بازدیدکنندگان، ارزش سرمایه گذاری شرکت های چینی در فرانسه به 14.6 میلیارد دلار رسیده است. بهبود دیدگاه چینی ها به ماکرون می تواند در افزایش این سرمایه گذاری موثر باشد و در نتیجه تعداد سفرهای تجاری چینی ها به این کشور نیز افزایش پیدا می کند که در توسعه گردشگری این کشور نقش دارد.

مقصد ثروتمندان چینی

پیشتر در گزارشی که از سوی منابع چینی منتشر شده بود، فرانسه در صدر فهرست برترین مقصدی قرار داشت که ثروتمندان چینی برای سفر انتخاب می کردند. سفر در واقع نخستین فعالیت بزرگترین ثروتمندان چینی است و به رغم حملات تروریستی که در فرانسه انجام شده، همچنان تقاضا برای آن به شدت زیاد است. دولت فرانسه نیز این امر را می داند و به همین دلیل پیشتر تمهیداتی اتخاذ کرده بود؛ از بهبود رویه های تخفیف مالیاتی و افزایش گشت زدن پلیس ها گرفته تا کاهش مدت زمان صدور ویزا برای گردشگران چینی. کاهش ارزش یورو در برابر یوآن در سال های اخیر نیز دلیل دیگری فراهم آورده است که ورود گردشگران چینی به فرانسه تشدید شود. اشتیاق گردشگران چینی به خریدهای خرده فروشی و مصرف کالاهای تجملی در این مدت قوی تر از همیشه شده، به همین دلایل چشم انداز گردشگری چینی ها به فرانسه همچنان مثبت است.

پیش بینی افزایش سرمایه گذاری

در همین حال، فرانسه یکی از مقاصد مطلوب سرمایه گذاری در اروپا برای چینی ها به شمار می رود که بنابر گزارش بنیاد هریتیج، از طریق شرکت های چینی تا پایان سال 2016 حدود 15میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری شده است. انتخاب ماکرون به عنوان ریاست جمهوری فرانسه، موجب می شود شرکت های چینی تمایل بیشتری به سرمایه گذاری پیدا کنند؛ حتی به رغم این امر که پیروزی ماکرون موجب شده است ثبات اتحادیه اروپا بیشتر شود. یکی از دلایل رشد سرمایه گذاری این است که فرانسه متحد بالقوه اتحادیه اروپا برای چین است؛ به خصوص پس از وقوع برگزیت. برخی وعده ها که داده شده و احتمالا در فرانسه به کار گرفته خواهد شد تسهیل قوانین مالیاتی در این کشور است و علاوه بر این، سخن از ایجاد فرصت هایی گفته شده است که قوانین دست و پاگیر را در فرانسه کمتر کرده و رقابت بین این کشور و بریتانیا را در جذب گردشگران بیشتر کند. روی هم رفته، به نظر می رسد ریاست جمهوری ماکرون نه تنها به گردشگران چینی بلکه به سرمایه گذاری در این کشور از سوی چینی ها کمک کند.

ادامه دیپلماسی گردشگری در قبال چین

انتخاب ماکرون درست زمانی اتفاق افتاد که فرانسه تلاش می کرد گردشگران چینی بیشتری را به این کشور جذب کند تا بتواند بخشی از حدود 110 میلیارد دلار پولی که چینی ها در سال 2016 در خارج از کشور خود خرج کرده بودند، به دست آورند. اگر به آمار مربوط به سال 2015 بازگردیم و به آنها نگاه بیندازیم، خواهیم دید دولت فرانسه تغییراتی بنیادی انجام داد تا سیاست تسهیل ویزا را برای گردشگران چینی در پیش گیرد و همچنین مسافران این کشور را قادر سازد تا وقتی وارد فرانسه می شوند دسترسی به ویزای شنگن نیز داشته باشند، آن هم بدون اینکه نیاز به رزرو هتل و تایید پروازشان داشته باشند.

زمان لازم برای فرآیند صدور ویزا برای گردشگران چینی که به فرانسه وارد می شوند، اکنون تنها به یک روز کاهش یافته است که نسبت به مدت انتظار 8 هفته ای در سال 2011 کاهش چشمگیری را نشان می دهد. افزون بر این موارد، بانکداران فرانسوی و خرده فروشان کار را برای گردشگران چینی و توانایی خرج کردن آنها در هنگام بازدید از فرانسه ساده تر کرده اند. «چاینا یونیون پی» که معروف ترین خدمات پرداخت با کارت های اعتباری در چین است، اکنون در تقریبا 60 درصد از خودپردازهای فرانسه قابل پذیرش است و علاوه بر خودپردازها در 100 هزار خرده فروشی مختلف در سراسر فرانسه نیز می تواند استفاده شود. ایجاد چنین قابلیتی برای گردشگران چینی، رغبت آنان را نسبت به سفر به فرانسه افزایش داده و ارزآوری فرانسه را از محل صنعت توریسم افزایش خواهد داد.

یکی از دیگر اقداماتی که فرانسه در سال های اخیر برای جذب گردشگران چینی در دستور کار خود قرار داده، افزایش همکاری با پلیس چین برای ارتقای امنیت گردشگران چینی بوده است. از همه مهم تر اینکه شواهد نشان می دهد تلاش های دولت فرانسه به بار نشسته اند. به رغم حملات تروریستی که در پاریس و نیس انجام و منجر به کاهش جریان گردشگران ورودی به فرانسه شد، مسافران چینی به فرانسه بازگشته اند. براساس آماری که فرانسوا ناوارو، رئیس هیات مدیره گردشگری منطقه پاریس اعلام کرده است، چینی ها از مجموع 1.8 میلیون نفر آسیایی که در سال 2016 به منطقه پیرامون پاریس وارد شده بودند، حدود یک میلیون نفر را تشکیل می دادند.

با توجه به اینکه فرانسه با ارتباطات پروازی جدید بین فرانسه و چین موافقت کرده است، ارتباط بین دو کشور بیشتر نیز خواهد شد و در نتیجه می تواند تقاضا برای سفر به فرانسه را نه تنها برای توریست های چینی بلکه برای سرمایه گذاران چینی که املاک و مستغلات را در این کشور خریداری می کنند، افزایش دهد. آمار های منتشر شده حاکی از این است که پاریس در سال های 2015 و 2016 در صدر شهرهای اروپایی قرار داشته که از سوی خریداران چینی مورد توجه قرار گرفته است. این امر نشانه افزایش سفرهای چینی ها در سال های آتی به فرانسه خواهد بود. در رده های بعد از پاریس، شهرهای بارسلون، برلین، مادرید، آتن، بوداپست، والنسیا، آلیکانته، فرانکفورت و آمستردام قرار داشته اند. در فصل اول 2017 نیز به گزارش مقامات و رسانه های چینی، شهرهای فرانسه ازجمله کن، بوردو، راکبرن کپ مارتین و نیس در میان شهرهای موردتوجه چینی ها بوده اند. پیدایش طبقات متمول و رشد طبقه متوسط در چین که دیدگاه های مصرفی و تجملی دارند، تقاضا برای سفر و خرید کالاهای تجملی را در فرانسه بهبود بخشیده است و اکنون ماکرون نیز راه های گذشته را برای تقویت ورود آنان به فرانسه دنبال می کند.

تمام اثرات ماکرون بر گردشگری

به رغم تمام اثراتی که انتخاب ماکرون در جذب گردشگران چینی و فعالان اقتصادی به این کشور خواهد داشت، انتخاب ماکرون برای این کشور و اتحادیه اروپا در مجموع نیز مثبت است. در واقع به نظر می رسد یورو با انتخاب ماکرون و در نتیجه جلوگیری از خروج این کشور از اتحادیه اروپا تقویت شده است. این امر می تواند موجب گران تر شدن سفر به فرانسه برای چینی ها و بسیاری از اتباع کشورهای دیگر شود و بر میزان سفر آنان تاثیر بگذارد، اما از سوی دیگر می تواند بر سفر مسلمانان نیز موثر باشد زیرا این احتمال وجود داشت که در پی انتخاب احزاب راست افراطی، سفر به این کشور برای آنان دشوارتر شود. از سوی دیگر، اگر احتمال خروج فرانسه از اتحادیه اروپا قوت می گرفت و این روند آغاز می شد، ممکن بود پیمان شنگن برای نقل و انتقال آسان مردم اروپا و نیروی کار در این کشور با مشکل روبه رو شود و در نتیجه جریان گردشگری این کشور از این تصمیمات متضرر شود. علاوه بر تمام موارد فوق، پاریس اندک اندک در حال آماده شدن برای میزبانی المپیک سال 2024 است. اگر پاریس بتواند در این امر موفق شود، بازار مستغلات و املاک در این کشور رشد خوبی خواهد داشت و علاوه بر آن، فرانسه خواهد توانست گردشگران بسیاری را به این کشور جذب کند؛ امری که باید در دوره ماکرون زمینه های آن چیده شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « روزنامه دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1