28 آوریل 2024 - 17:12
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی:

نیازمند محصول سازی در گردشگری هستیم

21 فوریه 2024 - 10:10 dsfr.ir/fc4bw

نیازمند محصول سازی در گردشگری هستیم
نیازمند محصول سازی در گردشگری هستیم
نیازمند محصول سازی در گردشگری هستیم

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صنعت گردشگری را ابزاری موثر برای انتقال مفاهیم دانست و تاکید کرد: عللاوه بر اینکه گردشگری و معنویت در کشور باید بیش از بیش تقویت شود، برای دیگر حوزه های این صنعت هم محصول سازی شود.

به گزارش «دنیای سفر»، به نقل از خبرگزاری ایرنا، علی اصغر شالبافیان روز سه شنبه -اول اسفند ١۴٠٢- در چهارمین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت در دانشگاه علم و فرهنگ گفت: باید به موضوعاتی مانند گردشگری و معنویت در کشور ما بیش از بیش تقویت شود. وقتی صحبت از گردشگری و معنویت می شود یک نگاه تقلیل گرایانه وجود دارد، اساساً موضوع معنویت در گردشگری تقلیل پیدا می کند، اما نگاه دیگری هم وجود دارد و آن پیوند بین گردشگری و معنویت است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گفت: گردشگری ابزاری موثر برای انتقال مفاهیم است و کلاس درسی است که فرد را در لایه های عمیق تر می برد. وقتی آیات قرآن را بررسی می کنیم می یابیم که یک ستون اصلی در این حوزه وجود دارد و آن حرکت انسان با نگاه توحیدی که عالم حساب و کتاب دارد.

شالبافیان تصریح کرد: کاری که ما در حوزه گردشگری و رویدادها انجام داده ایم این است که بتوانیم رویدادهایی را مبتنی بر همین نگاه طراحی کنیم. در حوزه گردشگری و معنویت نباید به نگاه تقلیل گرایانه بسنده کرد و باید به سمت توسعه محصول حرکت کرد، یعنی اگر نگاه گردشگری و معنویت فقط به گردشگری مذهبی نباشد باید بتوانیم در حوزه های مختلفی محصول سازی کنیم که طبیعتاً در اینجا باید پوسته و ظرف گردشگری مورد توجه قرار گیرد.

شالبافیان گفت: یکی از محورهایی که در کنفرانس بعدی می تواند مورد توجه قرارگیرد، نگاه توسعه محصول به موضوع گردشگری و معنویت است.

ایجاد شبکه جهانی محققان معنویت و گردشگری

محمدحسین ایمانی خوشخو دبیر علمی کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت در این مراسم گفت: با تحقیق و جست وجویی در شبکه جهانی اینترنت درباره موضوع گردشگری و معنویت به بحث گردشگری مذهبی می رسید درحالی که در گردشگری معنوی، معنویت را به عنوان یک رویکرد می داتیم که در تمامی گونه های گردشگری نیز این رویکرد وجود دارد.

وی درباره نتایج حاصل از برگزاری چند دوره کنفرانس، افزود: کنفرانس گردشگری و معنویت باعث شکل گیری ادبیاتی مشترک در این حوزه شد تاجایی که در دانشگاه ها و پایان نامه ها نیز این رویکرد خود را نشان داد و نگاهی که گردشگری معنوی مترادف گردشگری مذهبی است، با وجود این نظریه تغییر پیدا کرد؛ بنابراین هر قدر این بحث بیشتر مورد توجه قرار گیرد، ابعاد تازه ای از آن کشف می شود.

نیازمند محصول سازی در گردشگری هستیم

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: امروز می توانیم بگوییم، فلسفه گردشگری یعنی ارتقاء روح که البته با ملزومات مادی همراه است. همچنین از دیگر دستاوردهای این کنفرانس می توان به ایجاد اتصال بین رشته ای نیز اشاره کرد که این اتصال باعث شد جایگاه گردشگری در مسائل اجتماعی و علمی بیشتر مطرح شود.

ایمانی خوشخو با اشاره به اینکه دانشگاه علم و فرهنگ، قطب گردشگری علمی ایران است گفت: بخش گردشگری و معنویت نیز فعال تر شده و به دنبال ایجاد شبکه جهانی محققان معنویت و گردشگری هستیم که در سال آینده این شبکه ایجاد خواهد شد و از افتخارات دانشگاه علم و فرهنگ خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به ارتباط بین سلامت معنوی و گردشگری گفت: فلسفه اصلی سفر رفع خستگی روحی است و روح مقوله ای غیرمادی و فلسفه سفر غیرمادی است، بنابراین ماهیت معنوی همراه انسان در سفراست و گردشگران در دنیای امروز به دنبال برآوردن نیازهای والاتری هستند.

دبیر علمی چهارمین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت خاطرنشان کرد: سلامت روان، سلامت اجتماعی، سلامت جسمی و سلامت معنوی هریک در گردشگری قابل توجه است و با توجه به مولفه های سلامت معنوی در سفر می توان به تمامی این موارد نیز اشاره کرد. زیرا گردشگری می تواند عاملی مهم در ایجاد سلامت معنوی باشد و دنیا به دنبال تجربه سلامت معنوی است.در گردشگری با رویکرد معنوی می توان آرامشی که بشر به دنبال آن است را بیابیم.

1