28 آوریل 2024 - 04:39

در سفر وزیر گردشگری به اصفهان چه گذشت؟

23 نوامبر 2023 - 17:40 dsfr.ir/475fx

در سفر وزیر گردشگری به اصفهان چه گذشت؟
ایرنا
سفر عزت الله ضرغامی به اصفهان

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در روز نکوداشت اصفهان و به منظور افتتاح هتل چهارباغ، بازدید از کارخانه ریسباف، بازدید از قلعه مورچه خورت و همچنین افتتاح مجتمع گردشگری پارتاک در شهرستان شاهین شهر به استان اصفهان سفر کرد.

به گزارش «دنیای سفر»، در این سفر نیم روزه که روز چهارشنبه (یکم آذرماه) انجام شد، مانند سفر گذشتۀ سید عزت الله ضرغامی، هیچ گونه هماهنگی از سوی روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با رسانه های استانی انجام نشد و این اداره تنها شب قبل و از قول حمیدرضا محققیان، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به خبر ورود عزت الله ضرغامی اشاره و اعلام کرد که «اولین هتل ۵ ستاره اصفهان متعلق به بخش خصوصی با حضور مهندس عزت الله ضرغامی در شهر اصفهان افتتاح می شود. وی در ادامه سفر نیم روزه خود به استان اصفهان، به شهرستان شاهین شهر و میمه سفرکرده و ضمن افتتاح مجتمع گردشگری پارتاک در این شهر، از مجموعه عظیم ارگ تاریخی روستای مورچه خورت نیز بازدید خواهدکرد.»

اما حدود ساعت ۱۵ امروز از سوی روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان و از طریق وب سایت و فضای مجازیِ این اداره، ورود عزت الله ضرغامی به شهر اصفهان اعلام و به دنبال آن سایر رویدادهای مرتبط با حضور ضرغامی به اصفهان نیز منتشر شد.

بازدید از کارخانه ریسباف

این روابط عمومی سپس خبر بازدید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از کارخانه ریسباف با همراهی مهران زینلیان معاون امور عمرانی استانداری اصفهان، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و علیرضا ایزدی مدیر کل ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی را منتشر کرد و چنین آورد که: «در این بازدید توسط مسئولان ارشد استان عنوان شد که این مجموعه تاریخی با بیش از ۷۴ هزار متر مربع وسعت و بیش از ۹۰ سال قدمت در حالی که بیش از ۴۸ هزار مترمربع بنای تاریخی در آن واقع شده، متأسفانه به دلیل عدم همکاری بانک ملی در حال تخریب تدریجی است.

با توجه به تأکید مسئولان ارشد استان مبنی بر حمایت های ویژه وزیر میراث فرهنگی به خصوص در هیئت دولت، که می تواند نقش مهمی در تحویل سریع این مجموعه به منظور مرمت و حفاظت اضطراری داشته باشد، مهندس سید عزت الله ضرغامی قول مساعد داد تا همکاری لازم را در خصوص تعیین تکلیف و وضعیت این کارخانه تاریخی انجام دهد.»

افتتاح هتل پنج ستاره در مجاورت گذر تاریخی و فرهنگی چهار باغ!

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ادامۀ شرح سفر عزت الله ضرغامی به اصفهان، از افتتاح اولین هتل ۵ ستاره بخش خصوصی اصفهان، با ۱۳۶ اتاق، ۳۳۶ تخت و با سرمایه ای بالغ بر هزار میلیارد ریال در مساحتی بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع در ۷ طبقه و در مجاورت گذر تاریخی و فرهنگی چهارباغ اصفهان، با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.

در آئین افتتاحیه این هتل، عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سال گذشته به اصفهان سفر کردیم و از کنار زاینده رود گذشتیم و در مجاورت دو جوان نشستیم که موسیقی می نواختند، مردم نیاز به این دارند که در کنار آنها باشیم و حتی نواختن موسیقیِ آنها نیز ایرادی ندارد. حتی اگر نوازنده خانم باشد هیچ کجا خلاف شرع نیست. وقتی مقام معظم رهبری فرمودند نزدیک قله ایم، این اوج امید هست و به معنای آن است که امروز به نزدیکای قله رسیدیم و سختی های بسیاری را پشت سر گذراندیم. پس نباید یک بار اضافه بر دوش مردم بگذاریم.

ضرغامی افزود: یکی از مهم ترین سیاست های ما حمایت از واحدهای اقامتی کشور به ویژه هتل ها و مهمان پذیرهای یک و دوستاره است که با حمایت دولت به زودی تسهیلات به آن ها ارائه می شود، برای همین هتل های ۵ ستاره افتخار و آبروی کشور است. بسیاری از کشورهای پیرامون ایران، سرمایه های سنگینی را در حوزه هتل سازی و واحدهای اقامتی هزینه کرده اند، لذا باید تلاش کنیم تا ایران نیز به این سمت حرکت کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان قطب گردشگری ایران دانست و اضافه کرد: امیدواریم در اصفهان بیش از گذشته شاهد رشد هتل سازی در این کشور باشیم. اصفهان بی تردید عروس میراث فرهنگی و گردشگری ایران است، لذا انتظار داریم مسئولان استان و نمایندگان مجلس با همراهی همدیگر بتوانیم کمک کنیم تا اصفهان را بهتر از گذشته به جهان معرفی کنیم.

ضرغامی تأکید کرد: به منظور حمایت از گردشگری، امروز لایحه حمایت از مجموعه های گردشگری در حوزه انرژی به ویژه گاز تصویب شد و امیدواریم با حمایت نمایندگان محترم مجلس بتوانیم این لایحه را در مجلس تصویب کنیم، زیرا این نکته کمکی به فعالان گردشگری است تا بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری فعالیت کنند. امروز پس از ورود به اصفهان از کارخانه ریسباف بازدید کردم و عظمت این مجموعه را دیدم، لذا معتقدیم این کارخانه می تواند اصفهان را پررنگ تر و عظیم تر از گذشته به جهان نشان دهد.

گردشگری؛ محور اصلی توسعه اصفهان

در این آئین حمیدرضا محققیان، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز گفت: امروز اصفهان دارای بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی شناخته شده است که حفاظت از آن ها از ارزش والایی برای ما برخوردار است. در حوزه صنایع دستی یک سوم صنایع دستی جهان در این استان توسط بیش از ۷۰ هزار هنرمند و نزدیک به ۲۰۰ هزار فعال در این حوزه فعال هستند، زیرا این دو حوزه یعنی میراث فرهنگی و صنایع دستی فرصت مناسبی را برای توسعه گردشگری در ابعاد مختلف در این استان فراهم آورده است.

او افزود: از دوران جنگ تاکنون زحمات فراوانی برای حفاظت از میراث فرهنگی این استان کشیده شده به نحوی که امروز با حضور وزیر محترم میراث فرهنگی شاهد رونمایی از کتاب آتش در میراث که یادگاری از رشادت های مردم و مسئولان قهرمان اصفهان برای حفاظت از میراث فرهنگی در ایام دفاع مقدس دارد. امروز شاهد افتتاح اولین هتل ۵ ستاره توسط بخش خصوصی اصفهان هستیم و امیدواریم با حمایت دولتمردان این روند ادامه یابد.

همچنین سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز اظهار کرد: گفت: بی تردید اصفهان دومین مقصد تمامی میهمانان خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران است و جالب اینجاست که تمامی این میهمانان، اصفهان را با بسیاری از شهرهای مطرح دنیا مقایسه می کنند. در سند آمایش سرزمین استان، گردشگری و اقتصاد دانش بنیان به عنوان سند توسعه آینده اصفهان مطرح شده، لذا امروز حضور وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را مغتنم می شماریم و امید داریم تا با حمایت ایشان بتوانیم گردشگری را به عنوان محور اصلی توسعه اصفهان مطرح کنیم.

او افزود: همگان اصفهان را می شناسند و به نیکی می دانند که اصفهان در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کشور برتر است، لذا معتقد به حمایت ملی و استانی از فعالان گردشگری هستیم و حضور مهندس ضرغامی را امروز نقطه قوتی برای توسعه همه جانبه استان از منظر گردشگری می دانیم.

علی قاسم زاده شهردار اصفهان نیز در این ائین بیان کرد: بی تردید همه معتقدیم امروز اصفهان دچار معضلات گوناگونی همچون امتداد خشکسالی و آلودگی هوا است، لذا همگی باید تلاش کنیم تا گردشگری در این شهر تاریخی برای کاهش این معضلات توسعه یابد. شهرداری اصفهان و به ویژه شورای اسلامی شهر اصفهان، همه جانبه از سرمایه گذاران و فعالان گردشگری حمایت می کنند به نحوی که در طی سال های گذشته معافیت های مالیاتی ویژه ای برای سرمایه گذاران همچون معافیت ۹۹ درصدی ساخت هتل توسط شورای اسلامی شهر به سرمایه گذاران اعطا شد،

او ادامه داد: معتقدیم این حمایت ادامه می یابد به نحوی که در همین نقطه صراحتا تاکید می کنم در برابر فعالان گردشگری و سرمایه گذاران در این حوزه، فرش قرمز می گسترانیم و آماده هرگونه همکاری با این فعالان به منظور توسعه همه جانبه شهر تاریخی اصفهان هستیم.

رونمایی از کتاب آتش در میراث

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، همچنین خبر داد که هم زمان با افتتاح اولین هتل ۵ ستاره بخش خصوصی اصفهان توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از جلد دوم کتاب آثار تاریخی آسیب دیده اصفهان در ایام جنگ تحمیلی رونمایی شد که حاوی اسناد و مدارک متقن در خصوص چگونگی بمباران این آثار توسط عراق تحت عنوان "آتش در میراث" پائیز امسال به زیور طبع آراسته شده که عصر امروز با حضور مهندس عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی شد.

 جلد اول این کتاب در سال ۱۴۰۱ بانام فیروزه های سرخ با همکاری این اداره کل و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان به زیور طبع آراسته شد.

افتتاح مجتمع گردشگری پارتاک

عزت الله ضرغامی سپس عازم شهرستان شاهین شهر و میمه شد و بزرگ ترین مجتمع گردشگری چند منظور به سرمایه گذاری بخش خصوص توسط وی به بهره برداری رسید.

روابط عمومی اداره کلل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در توصیف این مجتمع نیز چنین نوشت که «مجتمع بزرگ گردشگری پارتاک که در ورودی غربی شاهین شهر و در محور گردشگری شمال شهر اصفهان قرار دارد، علاوه بر خدمات اقامتی که شامل سوئیت های مجلل است، دارای ۳ رستوران با ظرفیت هرکدام بیش از ۲۰۰ نفر بوده و زمینه اشتغال مستقیم ۱۵۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است. این مجتمع چند منظور با اعتباری بالغ بر ۲۶۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۳۲ هزار مترمربع، خدماتی همچون خدمات اقامتی و پذیرایی را به گردشگران ارائه خواهد کرد.»

بازدید از قلعه تاریخی مورچه خورت

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه سفر خود به شهرستان شاهین شهر، از قلعه مورچه خورت نیز بازدید کرد که جواد چهرازی، رئیس اداره کل میرای فرهنگی شهرستان شاهین شهر و میمه در این باره به ایسنا گفت: قلعه تاریخی مورچه خورت دارای ۳۳ هزار مترمربع مساحت است و به صورت خشتی ساخته شده است.

او افزود: این قلعه، یک قلعۀ ویژه و کامل است و اکثر عناصر معماری آن برجاست و دارای بخش هایی شامل برج و بارو، امامزاده، مسجد و حمام، خانه های تاریخی و ساباط است. از سوی دیگر این قلعه در مسیر جاده ترانزیت قرار دارد و ازاین رو به می تواند به عنوان یک قطب گردشگری دارای اهمیت باشد.

 رئیس اداره کل میرای فرهنگی شهرستان شاهین شهر اضافه کرد: ما امسال مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار داشتیم که بخشی از آن برای مرمت این قلعه درنظرگرفته شده و در حال مرمت است.

به گزارش «دنیای سفر»، بدین ترتیب سفر نیم روزۀ عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به پایان رسید.

1