جاذبه های گردشگری ایران به گردشگران پاکستانی معرفی شد

25 اوت 2022 - 17:00 dsfr.ir/lx65b

جاذبه های گردشگری ایران به گردشگران پاکستانی معرفی شد
ایرنا
جاذبه های گردشگری ایران به گردشگران پاکستانی معرفی شد

دومین کنفرانس «ایرانِ جذاب» با هدف تببین جاذبه های توریستی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرزمین چهارفصل و آشنایی بیشتر تورگردانان پاکستان برای ترویج جهانگردی میان ۲ کشور همسایه و بازدید از صدها اماکن تاریخی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی ایران در شهر بندری «کراچی» برگزار شد.

به گزارش «دنیای سفر»، دومین گردهمایی باشکوه ایرانِ جذاب با حضور هیات ۲۰ نفره کشورمان به ریاست معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متشکل از شرکت های گردشگری و نمایندگان آژانس های معتبر مسافرتی ایرانی و همچنین ۱۷۰ شرکت خدماتی گردشگری پاکستان در کراچی مرکز ایالت سِند در جنوب پاکستان منعقد گردید.

این رویداد فرهنگی-گردشگری شب گذشته به اهتمام سرکنسولگری ایران در کراچی و با مشارکت وزارت امور خارجه و معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی کشورمان برگزار و حضور پرشور تورگردانان پاکستانی، فعالان حوزه توریست سلامتی، مذهبی و جهانگردی در این مراسم باشکوه بیانگر عزم مسوولان دو کشور از جمله بخش خصوصی برای برداشتن گام های تازه در جهت تقویت روابط مردمی میان ایران و پاکستان با تمرکز بر صنعت گردشگری و ترغیب شهروندان ایرانی و پاکستانی برای افزایش رفت و آمدها به کشورهای یکدیگر بود.

«علی اصغر شالبافیان» معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران به همراه شماری از مدیران شرکت های جهانگردی در این کنفرانس به تشریح جاذبه های توریستی کشورمان پرداختند.

«مرتضی وهاب» نماینده ویژه سروزیر ایالت سند پاکستان، «نسیم الغنی» معاون وزارت فرهنگ و گردشگری این ایالت و همچنین «حسن نوریان» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

مسوولان پاکستانی با ابراز خرسندی از اهتمام جدی دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان در راستای هم افزایی میان نهادهای توسعه گردشگری و تلاش برای ترغیب شهروندان یکدیگر برای استفاده از فرصت های موجود جهت گسترش مراودات فرهنگی و توریستی، گفتند: آشنایی هرچه بیشتر جامعه ایران و پاکستان از ظرفیت های یکدیگر در صنعت گردشگری به تقویت روابط فی مابین به ویژه گسترش ارتباطات مردمی کمک شایانی می کند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی کشورمان نیز با اشاره به امضای توافقنامه گردشگری میان ایران و پاکستان در جریان نشست هفته گذشته کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در اسلام آباد، گفت: این یک فرصت جدید برای تقویت همکاری ها و شناسایی ظرفیت های متقابل برای پیشبرد اهداف مشترک است.

علی اصغر شالبافیان تقویت همکاری ها با کشورهای همسایه از جمله پاکستان برای توسعه و تقویت صنعت گردشگری را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به تلاش ها برای تسهیل در صدور روادید تقویت روابط با کشورهای مختلف به منظور جذب حداکثری گردشگران خارجی اهمیت بسیار زیادی دارد.

سرکنسول ایران در کراچی نیز اظهار داشت، دولت جمهوری اسلامی ایران و نهادهای ذیربط اهتمام جدی به توسعه تعاملات میان دو ملت دارند و باید با تلاش های مشترک و گام های هماهنگ کمک کرد تا روزنه های جدید برای تعامل میان سازمان های دولتی و بخش خصوصی جهت توسعه گردشگری گشوده شود.

«ایران مقصد جذاب جهانگردی و گردشگری سلامتی» عنوان دیگری است که با پخش مستند و فیلم های کوتاه برای فعالان حوزه گردشگری و تورگردانان پاکستانی در این کنفرانس ظرفیت های استان های مختلف کشورمان را به تصویر کشیده شد.

دستیار ویژه سروزیر ایالت سند پاکستان نیز طی سخنانی گفت: شهرهای پاکستان از جمله ایالت سند که یک استان تاریخی است با داشتن جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی می تواند سلیقه جهانگردلن ایرانی برای تفریح و را راضی نگه دارد و همین امر، می تواند این ایالت را به مقصدی جذاب برای تورگردانان ایرانی تبدیل کند. 

در حاشیه کنفرانس ایرانِ جذاب، اعضای هیات ایرانی طی گفت وگوهای دوجانبه با مسوولان آژانس های جهانگردی و همچنین کاروان های زیارتی ظرفیت های بزرگ کشو مان را طرف های خود ارائه کردند تا فرایندهای بهره گیری از امکانات موجود و شرایط مشارکت تبیین شده و ارتباطات میان فرهنگی، زیارتی و جهانگردی میان دو کشور همسایه قوام یابد.

سخنرانان در این مراسم ابراز امیدواری کردند که این روند تعاملات و آشنایی ها با میان جامعه ایران و پاکستان ادامه یافته و صنعت گردشگری توسعه ای روزافزون یابد.

گفتنی است، شورای جهانی سفر و گردشگری اواخر خردادماه سال جاری طی گزارشی اعلام کرد: ایران با رنگ باختن کرونا شاهد احیای صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۱ بوده است. در حالی که طی سال ۲۰۲۰ صنعت گردشگری ایران با رشد منفی ۴۵ درصدی مواجه شده بود و ارزش آن به ۱۴۴ هزار میلیارد تومان کاهش یافته بود در سال ۲۰۲۱ این صنعت در ایران رشد مثبت ۴۰ درصدی را تجربه کرد و ارزش آن به ۲۰۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

سهم گردشگری از کل اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳.۱ درصد بوده که این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۴.۱ درصد افزایش یافته است.

درحالی که ترکیه یکی از مقاصد مهم گردشگری ایرانیان است در سال ۲۰۲۱ ترک ها نیز اقبال خوبی به ایران داشته و گردشگران ترکیه ای پس از عراق در رتبه دوم گردشگران خارجی ورودی به ایران قرار داشته اند. از کل گردشگران خارجی ورودی به ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۵ درصد آن ها ترکیه ای بوده اند. در سال پیش از آن سهم گردشگران ترکیه ای از کل گردشگران ورودی به ایران ۹ درصد بود.

گردشگران پاکستانی با ۱۰ درصد، جمهوری آذربایجان با ۹ درصد، و کویت با ۲ درصد به ترتیب در رتبه های سوم تا پنجم از این نظر قرار داشته اند. سایر کشورها سهم ۲۹ درصدی از کل گردشگران ورودی به ایران در سال ۲۰۲۱ داشته اند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1