اوفک اجازه بازگشت الواح را نمی دهد

15 اوت 2022 - 22:20 dsfr.ir/dm1wf

اوفک اجازه بازگشت الواح را نمی دهد
خبرگزاری تسنیم
الواح هخامنشی میراث فرهنگی ایران

دفتر کنترل دارایی هایی خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) هنوز اجازه بازگشت الواح به ایران را نداده و برای این موضوع محدودیت و ممنوعیت هایی ایجاد می کند.

به گزارش «دنیای سفر» علی دارابی، معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جمع خبرنگاران گفت: دفتر کنترل دارایی هایی خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) هنوز اجازه بازگشت الواح به ایران را نداده و برای این موضوع محدودیت و ممنوعیت هایی ایجاد می کند.

معاون میراث فرهنگی بیان کرد: افراد و هیأت های متعددی از وزارت میراث فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه های دیگر از بافت شیراز بازدید کردند قرار شده جلسه مشترکی با وزارت راه و شهرسازی در شیراز برگزار شود تا به جمع بندی برسیم. باید کارگروه مشترکی شامل وزارت راه، وزارت میراث، استانداری و تولیت حرم شاهچراغ تشکیل شود. برخی معتقدند در شیراز خانه های بیشتری خراب می شود، اما آن گزارش ها قابل اعتنا نیست هر وقت تأیید شد آن را با صدای بلند اعلام می کنیم.

وی افزود: مشکل این است که میان دیدگاه ما و دستگاه های دیگر اختلاف نظر فراوان است. باید دیدگاه ها بهم نزدیک شود. دستگاهی معتقد است بافت تاریخی شیراز باید تخریب شود، و دستگاهی هم معتقد است خانه ها تک به تک باید شناسایی و ارزش یابی شود تعامل این دو گروه زمان می خواهد.

معاون میراث فرهنگی گفت: استرداد آثار تاریخی فرایند پیچیده ای دارد. برای تعدادی از آن ها اقامه دعوی شد. سال گذشته ۲۷ قلم اثر تاریخی به کشور برگردانده شد و اکنون پرونده مهم، بازگشت الواح هخامنشی را مد نظر داریم حدود ۱۷ هزار لوح است. ما با کشورهایی طرف هستیم که به بهانه های کوچک مشکل ایجاد می کنند. بنا بود این الواح چند ماه قبل به ایران برگردد. درحالی که دادگاه برگزار شده و حکم صادر شده است. زمان را که نمی توان مشخص کرد. علت این است که همه ما از جمله وزارت خارجه و معاون اول ریاست جمهوری تلاش می کنیم آثار به کشور برگردد، برخی از آن ها پیش رفته و برخی به زمان بیشتری نیاز دارد. ما دنبال این هستیم استرداد اتفاق افتد ولی تحولات جهانی در اختیار ما نیست.

1