عثمان محمدپرست دوتارنواز مشهور درگذشت

19 می 2022 - 22:20 dsfr.ir/mq4cd

عثمان محمدپرست دوتارنواز مشهور درگذشت
دنیای سفر
عثمان محمدپرست دوتارنواز شهیر ایران و خراسان

عثمان محمدپرست دوتارنواز شهیر ایران و خراسان درگذشت.

به گزارش «دنیای سفر»، عثمان محمدپرست، استاد موسیقی و نوازنده شهیر دوتار روز پنج‌شنبه ۱۹ ماه مه ۲۰۲۲ (۲۹ اردیبهشت) در ۹۴ سالگی در خواف، از شهرستان های استان خراسان رضوی درگذشت.

استاد محمدپرست از کودکی با دوتار مأنوس بود و یادگیری نواختن تار را از ۱۰ سالگی شروع کرد. این دوتارنواز شهیر در کارهای خیریه و مدرسه سازی فعالیت بسیاری داشت و در این زمینه نشان سفیر مدرسه ساز از سوی رییس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور به عثمان محمدپرست اهدا شد.

فرزند استاد عثمان محمدپرست گفت: ایشان پس از طی دوره بیماری، حدود ساعت ده صبح امروز پنج شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در بیمارستان ۲۲ بهمن شهر خواف به دیار باقی شتافت.

جمال محمدپرست گفت: استاد در سال های اخیر چندین بار در بیمارستان بستری شده بودند و طی روزهای اخیر به دلیل عفونت ریه و تشدید آن به بیمارستان رفته بودند که پس از دو روز بستری، صبح امروز و ساعتی قبل در بیمارستان خواف درگذشتند.

به گزارش «دنیای سفر»، عثمان محمدپرست در سال ۱۳۰۷ در خواف از توابع خراسان رضوی زاده شد. او از سن ۱۰ سالگی با دوتار مأنوس بوده است. استاد محمدپرست آثار مطرح و معروفی از خود به جای گذاشته و از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام های این دیار، اجرا‌های گوناگونی را در عین وحدت آفریده است.

او علاوه بر فعالیت هنری در امور خیریه هم پویا بود و در ساخت بیش از ۹۰۰ مدرسه به همراهی خیرین دیگر مشارکت داشت. همچنین او در هزینه درمان کودکان مبتلا به سرطان نیز گام برداشته و این امور بازتاب همان جمله معروفش است که می گفت "در راه خدا موسیقی نواختم" و همه این ها او را به چهره ای محبوب در جهان تبدیل کرده است.

در هشتم شهریور ۱۳۹۶ خورشیدی، نخستین کاشی ماندگار خراسان رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور از سوی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی بر سر در منزل عثمان محمد پرست نصب شد. همچنین پس از موفقیت در ثبت جهانی دوتار در چهاردهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، نسخه ای از گواهینامه ثبت جهانی دوتار که به دو زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده بود به عثمان محمدپرست اهدا شد.

1