رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان خبر داد؛

ثبت ۳ عنصر میراث فرهنگی ناملموس کاشان در فهرست آثار ملی

17 فوریه 2022 - 13:00 dsfr.ir/2u0la

ثبت ۳ عنصر میراث فرهنگی ناملموس کاشان در فهرست آثار ملی
محسن صدقی
تعزیه مشکات در کاشان

رئیس اداره میراث فرهنگی #کاشان گفت: سه عنصر میراث فرهنگی ناملموس کاشان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش به گزارش «دنیای سفر» از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کاشان، مهران سرمدیان ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تاکنون ۳۸ اثر میراث فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اظهار داشت: در تازه ترین مورد سه عنصر میراث فرهنگی ناملموس کاشان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی با بیان اینکه آداب تعزیه مشکات، آداب ختم سی پاره قرآن جوشقان قالی و صابون سازی قمصر سه اثر ثبت شده هستند، ابراز داشت: این آثار پس از بررسی در شورای ثبت و حرایم استان و ارسال به اداره کل ثبت در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با اشاره به اینکه دو اثر مهارت های قالیبافی کاشان و آئین سنتی قالیشویان مشهد اردهال کاشان ثبت جهانی هستند، تصریح کرد: امیدواریم دیگر میراث فرهنگی ناملموس کاشان با تلاش های انجام شده ثبت جهانی شوند.

وی با بیان اینکه برخی از عناصر فرهنگی کاشان در دست اقدام و تدوین نهایی برای ثبت در میراث ملی هستند، افزود: آئین طوغ، آداب خواستگاری و عروسی برزک، مهارت پخت باقلوای کاشان از جمله این عناصر فرهنگی هستند.

سرمدیان با اشاره به آثاری که به تازگی به ثبت ملی رسیده اند، گفت: در مورد آئین صابون سازی قمصر لازم به ذکر است که این شهر تنها مرکز صابون سازی در سطح شهرستان کاشان است که صابون های ساخته شده در این شهر زبانزد خاص و عام است.

وی همچنین در مورد آداب ختم سی پاره قرآن در جوشقان قالی خاطرنشان کرد: منظور از سی پاره، ۳۰ جز قرآن کریم است که در طول سال به مناسبت های مختلف قرائت می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کاشان ادامه داد: یکی دیگر از عناصر ثبت شده در میراث ملی تعزیه خوانی شهر مشکات است که این آداب از دیرباز به مناسبت ماه محرم و صفر در این شهر اجرا شده و هنوز هم در حال اجرا است.

1