مراحل سوار شدن به هواپیما در پروازهای خارجی

12 ژانویه 2022 - 13:50 dsfr.ir/ch7kw

اگر هیچگونه تجربه قبلی در رابطه با پروازهای خارجی نداشته اید، در این مطلب با نحوه ‍Check-in کردن، عبور از مرز هوایی و گیت و کلا با مراحل فرودگاهی و اصطلاحات آن آشنا می شوید.

اگر هیچگونه تجربه قبلی در رابطه با پروازهای خارجی نداشته اید، در این مطلب از «دنیای سفر» با نحوه ‍Check-in کردن، عبور از مرز هوایی و گیت و کلا با مراحل فرودگاهی و اصطلاحات آن آشنا می شوید.

مرحله اول: Check-in کردن

سالن هر فرودگاهی در دنیا شامل دو قسمت اصلی می شود: قسمت پرواز های ورودی یا Arrival و قسمت پروازهای خروجی یا Departure. در فرودگاه امام تهران یا IKA طبقه بالا مربوط به قسمت پرواز های خروجی و طبقه پایین مربوط به قسمت ورودی می شود.

پس از ورود به سالن پروازهای خروجی فرودگاه، باید ابتدا اطلاعات پرواز خودتان را در Timetable یا تابلو اعلانات پیدا کنید. بایستی تابلو پروازهای خروجی را ببینید نه ورودی. برای مطمئن شدن از پروازتان می توانید شماره پرواز،‌ نام ایرلاین و شهر مقصد را با بلیت تان چک کنید. در مقابل مشخصات پرواز در تابلو اعلانات، شماره کانتر نوشته شده است.

بعد از پیدا کردن شماره کانتر حالا بایستی وارد سالن Check-in فرودگاه شوید. در فرودگاه های ایران معمولا فقط به مسافرین اجازه داده می شود تا وارد این سالن شوند اما در سایر فرودگاه های دنیا همراهان مسافران نیز تا قسمت کانتر ایرلاین می توانند مسافران را همراهی کنند. قبل از ورود به سالن Check-in یک قسمت کنترل توسط پلیس وجود دارد که بار مسافران را از x-Ray رد می کند و همین طور از داشتن پاسپورت و بلیت مسافر مطمئن می شوند.

بعد از پیدا کردن کانتر ایرلاین باز، می توانید با چک کردن مانیتور های بالای کانترها از درستی بلیط و کانتر مطمئن شوید. حالا باید کانتر مربوط به level پروازی خودتان را پیدا کنید. بسته به نوع ایرلاین ممکن است کانترهای متفاوتی در کنار هم باشند. مثلا کلاس اکونومی، بیزینس یا فرست کلس که معمولا بیشتر کانترها به مسافرین کلاس اکونومی یا اقتصادی (Economy) با توجه به تعداد مسافرین بیش ترش تعلق می گیرد و کانتر های دیگه مربوط به کلاس بیزینس (کلاس تجاری) خلوت هستند.

در صف بایستید و پس از اینکه نوبت به شما رسید، باید پاسپورت را تحویل کانترمن بدهید و بار را در روی ترازو بگذارید. نیازی به دادن کاغذ یا برنامه سفر به کانترمن نیست. به اجبار هیچ کاغذی را به عنوان سند بلیت به کانترمن ندهید، چراکه خودش از روی پاسپورت تان چک می کند که آیا اسم شما جزو مسافرین پرواز هست یا خیر.

کانترمن بار شما را وزن می کند، به بارهای شما «تگ Tag» می زند و نهایتا برای شما کارت پرواز و یا Boarding Card/Pass صادر می کند که در آن شماره صندلی و شماره Gate پرواز شما تعیین شده است. کانتر Check-in بسته به نوع ایرلاینز و بزرگی هواپیما یا Air Craft از نیم ساعت تا یک ساعت قبل ساعت پرواز بسته می شود و امکان Check-in دیگر برای مسافر وجود نخواهد داشت.

مرحله دوم: عبور از مرز Passport Control

پس از مرحله Check-in باید از مرز هوایی ایران عبور کنید. برای همین باید توی صف بایستید. اداره گذرنامه و یا Passport Control به دو قسمت کنترل اتباع ایرانی و غیر ایرانی تقسیم می شود که با تابلو بالای آن مشخص شده است. اگر ساکن ایران هستید یا نیستید باید حتما عوارض خروج از کشور را پرداخت کرده باشید که این مبلغ به شما اعلام می شود. عوارض خروج از کشور را هم در فرودگاه از طریق ATM های خاصی که با کارت های شتاب کار می کنند و هم قبل از ورود به فرودگاه می توانید توسط کلیه شعب بانک ملی و هم به صورت آنلاین پرداخت کنید.

افسر اداره گذرنامه پاسپورت، کارت پرواز و فیش پرداخت عوارض شما را چک خواهد کرد و صفحه آخر گذرنامه شما را مهر خروج می زند. پس از عبور از مرز، شما امکان بازگشت نخواهید داشت.

مرحله سوم: سالن ترانزیت Transit Hall

پس از عبور از مرز حالا شما باید یک بار دیگر در تابلو اعلانات Timetable شماره Gate خروجی خود را پیدا کنید که در کارت پرواز Boarding Card نیز نوشته شده است. گیت های فرودگاه امام به دو قسمت شرقی و غربی تقیسم شده اند که قبل از ورود به هر کدام از آن ها بار دیگر یک کنترل حراست و X-Ray‌ را خواهید داشت که این بار توسط سپاه انجام می شود.

مرحله چهارم: سوار شدن هواپیما Boarding

پس از پیدا کردن گیت مربوطه، حالا فقط باید جلوی آن منتظر باز شدن گیت باشید تا سوار هواپیما شوید. در این قسمت فقط کارت های پرواز و در مواردی خاص گذرنامه ها هم چک می شوند. معمولا نیم ساعت تا سه ربع قبل از پرواز گیت ها برای سوارشدن مسافرین باز می شوند.

1