19 مارس 2024 - 14:40

ماجرای کارت ارزی یا کارت بلیت گردشگران خارجی چه بود؟

2 ژانویه 2020 - 11:00 dsfr.ir/4o28v

ماجرای کارت ارزی یا کارت بلیت گردشگران خارجی چه بود؟
mehrnews.com
کارت ارزی

کارت ارزی که مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی از صدور آن برای گردشگران خارجی خبر داده بود، درواقع یک کارت بلیت است که گردشگران می توانند از آن در زمینه خدمات گردشگری و شهری استفاده کنند.

استفاده از کارت های الکترونیکی برای گردشگران خارجی هر بار توسط مسئولان متولی گردشگری وعده داده می شود؛ یک بار قرار بود به گردشگران خارجی ورودی به ایران کارت ارزی بدهند تا در ایران، ارز یا ریال با خود حمل نکنند؛ یک بار هم قرار شد از این کارت ها تنها در هتل ها استفاده شود. سال ۹۴ هم مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری وقت سازمان میراث فرهنگی درباره استفاده از توریست کارت ملی گفته بود این توریست کارت اکنون در فرودگاه امام خمینی (ره) فعال است و هر گردشگر تا سقف ۵ هزار دلار می تواند آن را در هر نوبت شارژ کند.

بعدها این کارت که تحت تاثیر تحولات نرخ ارز قرار گرفته بود، دچار مشکل شد و ناقص ماند. تا اینکه دوباره در آذرماه امسال خشایار نیکزاد فر مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی ایران و زیر نظر وزارت میراث فرهنگی در اولین نشست خبری خود، گفت: در نظر داریم تا کارت ارزی را آماده کنیم. این فعالیت هم با شرکت تفریحاتی به قرارداد رسیده است و در حوزه بلیت الکترونیک و کیف پول، زیرساخت های آن را آماده کرده ایم به این صورت که ارز را از مبادی ورودی به کشور با قیمت روز از مسافر تحویل می گیریم و کارت به او می دهیم. زمانی که از کشور خارج شد، باقیمانده پولش را با همان نرخ ارز به او بر می گردانیم.

همان زمان این طرح شائبه دوباره طراحی کارت ارزی یا مستر کارت را متبادر کرد ولی اکنون محمد هادیان مدیرعامل شرکت طراح و زیرساخت این کارت ها که در حال همکاری با شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی است به خبرنگار مهر می گوید: خیلی ها نسبت به این کارت ها حساس شده اند. در صورتی که اینها کارت ارزی یا مستر کارت نیستند بلکه کارت بلیت ارزی برای بازدید از اماکن گردشگری هستند. قرار شده تا شهردار تهران و وزیر میراث فرهنگی تفاهمنامه ای امضا کنند تا مانند همه جای دنیا که افراد کارت استفاده از خدمات شهری و گردشگری می گیرند، مسافران خارجی نیز چنین خدماتی را دریافت کنند.

او می گوید: زمانی که مسافر به ایران می آید تنها آژانس هست که با ارز وارد شده بازی می کند. دغدغه هایی در این باره وجود داشت که بتوان بخشی از هزینه های گردشگر را که در اختیار دولت است، به صورت ارز در گردش بیاورد. این موضوع در کمیسیون اصل ۹۰ هم مطرح شده بود. کارکرد کارتها در این است که گردشگر آنها را به هر میزان مثلاً صد دلار می خرد و از خدمات شهری و گردشگری استفاده می کند ما صرفاً در این مبادی برنامه داریم نه توسعه آن. یعنی استفاده از این کارت در فروشگاه ها و یا هتل ها در فاز بعدی قرار دارد. اکنون برای استفاده گردشگران از این کارت بلیت ها در شیراز مذاکراتی انجام شده است و در تهران نیز نسبت به آماده سازی تفاهمنامه آن اقدام شد.

افرادی که در حوزه کارت ارزی فعالیت می کنند چند چالش اساسی دارند؛ یکی اینکه ممکن است چون ارز از مسافر می گیرند و باید آن را تبدیل کنند و دوباره به مسافر بدهند، مسائل امنیتی و پولشویی و مشکلات دیگر به وجود بیاید همچنین درگیر کردن ذی نفعان به دلیل نوسانات ارزی کار راحتی نیست. ممکن است در زمانی که کارت ارزی را دریافت کرده اند نرخ ارز تغییر کند، چه کسی می خواهد این مابه تفاوت را پرداخت کند؟

به نظر می رسد شرکت ایرانگردی قصد دارد دوباره صدور این کارت را امتحان کند آن هم تنها در امکان گردشگری تحت اختیارش و خدماتی که شهرداری می دهد. شاید موفق شود دردسر گردشگران خارجی را برای پرداخت پول ایرانی در کشور حل کند. منتها اگر به سرانجام برسد!

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1