18 مارس 2024 - 23:54

دماوند در انتظار گردشگران تابستانی

17 ژوئیه 2019 - 15:00 dsfr.ir/g12p1

دماوند در انتظار گردشگران تابستانی
behpin.com
دماوند

دماوند، منطقه ای با جاذبه های گردشگری و سلسله کوه های بهم پیوسته و منفردی است که وجود دره های سرسبز و خوش آب و هوا با ده ها رودخانه فصلی، دائمی، آبشار و چشمه های گوارا لابه لای آن مناظر بدیعی را پیش روی گردشگران می گشاید.

شهرستان دماوند در استان تهران که به واسطه موقعیت جغرافیایی، آثار تاریخی و گردشگری در فصول مختلف سال همواره مورد توجه گردشگران و مسافران قرار دارد، در فصل تابستان نیز با توجه به آب و هوای مناسبش مثل همیشه به روی علاقمندان آغوش گشوده است.

در فاصله حدود 45 کیلومتر به سمت شرق پایتخت، منطقه ای خوش آب و هوایی وجود دارد که در دل کوه های سربه فلک کشیده با طبیعت جذاب و زیبا شکل گرفته است. شهر دماوند که در تاریخ 24 شهریور 1310 به شماره 56 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، امروز جز 14 شهر نمونه گردشگری کشور قلمداد می شود.

گرچه همچون گذشته به دلیل افزایش ساخت و سازها و تخریب اراضی کشاورزی، شاهد کم شدن آب های زیرزمینی و کاهش کشاورزی در این منطقه هستیم ولی در بسیاری از مناطق این شهر همچنان رونق کشاورزی با باغات سیب، گلابی، گیلاس، آلبالو، زردآلو، گردو، هلو و همچنین محصولاتی چون سیب زمینی، گندم، انواع صیفی جات، پرورش گل و زنبور عسل و پرداختن به امور دامداری به چشم می خورد.

دماوند، آماده میزبانی از گردشگران
شهرام شریفی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دماوند با اشاره به آمادگی ستاد خدمات سفر شهرستان در فصل تابستان به منظور اسکان مسافران اظهار داشت: این ستاد همچون سال های گذشته برنامه های مختلفی به منظور میزبانی از گردشگران در نظر گرفته است.

با توجه به افتتاح چندین اقامتگاه بومگردی در سطح شهرستان و همچنین تقویت مراکز اقامتی در بحث اسکان گردشگران از وضعیت مناسبی برخوردار هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دماوند با اشاره به ظرفیت اسکان مسافران در اقامتگاه های بوم گردی تصریح کرد: در سال جاری ظرفیت اسکان مسافران در این مرکز به صورت استاندارد به 600 نفر افزایش یافته و قابلیت اسکان تا یک هزار نفر نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه 2 اقامتگاه بومگردی و 2 مجتمع گردشگری و رستوران دیگر نیز تا هفته دولت مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت، گفت: در کل در ایام تابستان ظرفیت اسکان یک هزار و 400 نفر در 60 مرکز اقامتی و تفریحی وجود دارد.

با همکاری شهرداری دماوند و رودهن به منظور ایجاد خدمات زیرساختی چند چشمه سرویس بهداشتی در ابتدا و انتهای این دو شهر احداث شد.

وی با تاکید بر ایجاد تاسیسات گردشگری در مراکز تفریحی خاطرنشان کرد: حجم بالای مسافران و گردشگران در منطقه چشمه اعلا با زیرساخت های موجود در این منطقه تفریحی تطابق ندارد و باید برخی زیرساخت های لازم از جمله نمازخانه و احداث سرویس بهداشتی جدید در دستور کار قرار گیرد.

با هماهنگی های صورت گرفته با اقامتگاه های بومگردی و 2 دفتر خدمات مسافرتی، طراحی تورهای متنوع را مدنظر قرار داده ایم تا با اجرای این طرح گردشگران متعددی در شهرستان حضور یابند و آنان را در نقاطی که تاکنون به آن کمتر توجه شده جلب کنیم.

از ابتدای تابستان هر هفته سه گروه گردشگر از طریق دفاتر خدمات مسافرتی فعال در شهرستان حضور می یابند و ضریب اشغال اقامتگاه های بومگردی نسبت به سال های گذشته بسیار افزایش یافته و در اغلب اوقات ظرفیت آنها تکمیل است. به منظور ارائه خدمات مناسب به گردشگران در نظر داریم متناسب با هر مناسبت مراسم و جشن های مختلفی در مراکز تفریحی برگزار کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه با وجود اقامتگاه های بومگردی مختلف و دیگر مراکز تفریحی و تاسیسات گردشگری هنوز فاصله زیادی با سطح مطلوب در این حوزه وجود دارد، ادامه داد: حجم گردشگران ورودی با زیرساخت های شهرستان تطابق ندارد و کافی نیست، اما اقداماتی به منظور آغاز توسعه زیرساخت های لازم صورت گرفته تا بتوانیم در چند سال آینده تمام نقاط ضعف موجود را پوشش دهیم.

شریفی با تاکید بر اینکه در بسیاری از مراکز تفریحی پربازدید با نبود زیرساخت های مناسب مواجه هستیم اظهارداشت: در برخی نقاط مشکلاتی از قبیل نامطلوب بودن جاده دسترسی، ارائه نشدن خدمات لازم و مسائل مربوط به بحث بهداشت و نظافت وجود دارد و امیدواریم بتوانیم تا حدودی در سال جاری این مشکلات را مرتفع کنیم.
 

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1