19 مارس 2024 - 06:57

تقلای آژانس های گردشگری برای بقا

16 ژوئیه 2019 - 11:00 dsfr.ir/jo1lw

آژانس های گردشگری

چندی پیش بود که رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران از ایجاد کمیته ای در انجمن صنفی به منظور ورود آژانس ها در بخش تورهای ورودی خبر داد. کمیته ای که قرار بود بازار هدف را نه کشورهای اروپایی و آمریکایی بلکه کشورهایی همچون عراق، چین، پاکستان، افغانستان، عمان، روسیه و... در نظر بگیرد.

اما با وجود گذشت بیش از دو ماه از این خبر حرمت الله رفیعی می گوید هنوز این کمیته به طور جدی فعالیت خود را شروع نکرده و تا دو ماه آینده قرار است کنسرسیوم های مختلف در این زمینه ایجاد شود و در نهایت بین ۳۰ تا ۵۰ آژانس در زمینه جذب گردشگر از ۱۰ کشور هدف فعالیت خود را آغاز کنند.

آن طور که آمارهای سه ماهه امسال منتشر شده است نشان می دهد یک میلیون و ۷۵۹ هزار و ۷۴۹ نفر گردشگر خروجی به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که یک میلیون و ۸۸۲ هزار و ۴۱۴ نفر بوده با ۵/ ۶درصدکاهش مواجه شده است. آماری که یکی از مهم ترین دلایل کاهش آن افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مردم است که باعث شده این دسته از گردشگرانی که معمولا مقصدشان کشورهای خارجی بوده یا سفر را به طور کل از برنامه اوقات فراغت خود حذف کنند یا انتخاب شان مقاصد داخلی باشند. همین موضوع علاوه بر آنکه موجب تغییر مقصد گردشگران شده موجب شده تا بسیاری از آژانس های مسافرتی که در زمینه سفرهای خروجی کار می کردند نیز رو به تعطیلی، تعلیقی، مرخصی، تعدیل نیرو و... بروند.

به طوری که چندی پیش بود که رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران نیز از افزایش درخواست مرخصی آژانس ها از نیمه دوم سال ۹۷ تاکنون خبر داد. امیرپویان رفیعی شاد؛ دبیر رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران می گوید: «تعطیلی آژانس ها با یک شیب ملایم در حال رخ دادن است و هر هفته روزهای چهارشنبه کمیسیون فنی داریم که به طور میانگین ۳ بار در ماه تشکیل می شود و به صورت میانگین در هر جلسه بین ۷ تا ۱۰ تقاضای خود تعطیلی از سوی آژانس ها ثبت می شود.» اتفاقی که منجر شد تا هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران به فکر تشکیل کمیته ای بیفتند تا از این طریق روند رو به تعطیلی رفتن آژانس های مسافرتی را کندتر کند.

چون به گفته حرمت الله رفیعی از آنجا که تنها حدود ۵ درصد آژانس ها در بخش گردشگری ورودی کار می کنند باید روند را به سمتی ببرند تا ۹۵ درصد دیگر آژانس ها نیز در این بخش متخصص شده و درصدی از آنها نیز در بخش جذب گردشگر ورودی، ورود پیدا کنند. او با اشاره به کاهش مسافران خروجی و مشکلاتی که برای آژانس ها به وجود آمده است، عنوان می کند: «یکی از مهمترین ایراداتی که در این حوزه وجود دارد اعطای مجوز به آژانس های مسافرتی بدون در نظر گرفتن وضعیت ورود و خروج گردشگران است که می توان مقصر اصلی آن را دولت دانست. نتیجه این کار فعالیت کمتر از ۵ درصد از آژانس ها در بخش ورودی و حدود ۹۵ درصد در حوزه گردشگران خروجی است؛ در صورتی که باید دنبال افزایش گردشگر ورودی باشیم تا میزان ارزآوری قابل توجهی را نیز به خود اختصاص دهد.»

به گفته رفیعی برای برداشتن نخستین گام ها به منظور ورود آژانس های گردشگری که تا به امروز در بخش خروجی کار می کردند به بخش ورودی ۱۰ بازار اصلی هدف مشخص شده است که قرار بر آن شده تا کنسرسیوم های مختلف را نیز در آن فعال کنند: «تا دو ماه آینده انجام این فعالیت ها نیز به پایان می رسد و حدود ۳۰ تا ۵۰ آژانس قرار است روی این ۱۰ بازار اصلی که شامل کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، گرجستان، ارمنستان، چین و... می شود فعالیت خود را آغاز کنند.»

تعدیل نیرو و تعطیلی آژانس هایی که البته بسیاری از آنها بدون حساب و کتاب فعالیت خود را شروع کرده بودند باعث افزایش میزان بیکارانی شده که چون تخصصی جز فعالیت در آژانس ها ندارند، برای همین معضلی بر معضل های فعلی جامعه اضافه شده است. این در حالی است که به نظر می رسد با کمی برنامه ریزی، مدیریت، ارائه تسهیلات مناسب از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ارگان های دولتی مرتبط و اقدامات سریع تر و عملیاتی تر از سوی بخش خصوصی می توان امیدوار بود بخش اعظمی از آژانس هایی که در بخش خروجی فعالیت می کردند به دلیل نبود قانون در زمینه منع فعالیت آنها در بخش خروجی به سرعت به این بخش ورود کرده و علاوه بر آنکه موجب می شود با افزایش آمار بیکاری مواجه نباشیم بتوان با جذب گردشگر ورودی بر میزان ارزآوری نیز اضافه کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1