19 مارس 2024 - 07:19

جنگلبانان مورد حمایت قضایی و بیمه ای قرار می گیرند

25 ژوئن 2019 - 11:00 dsfr.ir/vr5hg

حفاظت از محیط زیست

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با تصویب لایحه حمایت قضایی و بیمه ای از این پس ماموران یگان حفاظت دستگاه های اجرایی کشور از جمله منابع طبیعی و محیط زیست همچون جنگلبانان و محیط بانان مورد حمایت قانونی دولت قرار می گیرند.

«خلیل آقایی» افزود: لایحه حمایت قضایی و بیمه ای ماموران یگان حفاظت دستگاه های اجرایی کشور از جمله منابع طبیعی و محیط زیست موسوم به لایحه حمایت از جنگلبانان و محیط بانان امروز در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، که گام بلندی در حفظ عرصه های منابع طبیعی است.

با تصویب این لایحه جنگلبانان و محیط بانان همانند نیروهای مسلح از حمایت های قانونی قضایی و بیمه ای (شامل پرداخت دیه و جبران خسارت) برخوردار می شوند.

پیش از این محیط بانان و جنگلبانان نیز همانند نیروهای مسلح با خود سلاح حمل می کردند اما در صورت درگیری مشابه نیروهای مسلح از حمایت های قانونی برخوردار نمی شدند به طور مثال در درگیری بین جنگلبانان و متخلفان، اگر زمین خوار یا قاچاقچی مصدوم یا کشته می شد تمام هزینه های دیه باید توسط ماموران ما پرداخت می شد اما اکنون طبق قانون دیه و جبران خسارت توسط دستگاه های اجرایی پرداخت می شود.

در گذشته محیط بانان و جنگلبانان به دلیل نبود حمایت قانونی از برخورد قاطع با متخلفان خودداری می کردند، زیرا در صورت بروز حادثه همانند دعوای خیابانی با آنها برخورد می شد، در حالی که آنها در حال انجام ماموریت سازمانی بودند.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: در بحث آتش سوزی و اطفاء حریق ما دچار مشکل چند جانبه بودیم زیرا مامورین رسمی، قراردادی سازمان منابع طبیعی و دیگر دستگاه ها، همکاران طبیعت، محافظان افتخاری و داوطلبان مردمی اگر دچار نقص عضو یا شهادت می شدند ما برای درمان و جبران خسارت وارده نمی توانستیم هزینه ای پرداخت کنیم.

رئیس سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: در بند دیگری از این لایحه قانونی این هزینه ها باید توسط سازمان برنامه و بودجه هر ساله در بودجه سالانه سازمان جنگل ها پیش بینی شود.

طبق آیین نامه اجرایی بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه مصوب شد با شناسایی افراد توانمند پروژه های را در دهستان، شهرستان، بخش و روستاها با مشارکت مردمی اجرایی کنیم.

اکنون این مصوبه به استان ها ابلاغ شده است که تعاونی ها و گروه های مردمی که پیش از این تشکیل شده یا قرار است تشکیل شود طلاحیت بندی و رتبه بندی کنیم زیرا این همکاری بین محیط بانان و جنگلبانان و مشارکت مردمی در حراست از منابع طبیعی نقش بسزایی داشته باشد.
به گفته وی سازمان جنگل ها دارای ۳۰۰ هزار نفر همیار طبیعت ،۴ تا ۵ هزار نفر نیروهای یگان حفاظت و بیش از ۱۰ هزار نفر نیروهای رسمی، قراردادی و پیمانی است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1