19 مارس 2024 - 14:46

کشف آثار باستانی مربوط به نبرد روم و کارتاژ

14 فوریه 2019 - 14:00 dsfr.ir/cj0tl

نبرد روم و کارتاژ

باستان شناسان با کاوش در محل نبرد دریایی روم و کارتاژها که ۲۲۰۰ سال پیش از این رخ داده بود، پرده از راز این نبرد برداشتند.

اکتشافات نشان می دهد کارتاژ ها از ادوات جنگی مصادره شده رومیان در جریان نبرد استفاده می کردند و به اجبار محموله کشتی هایشان را در آب رها کردند تا بتوانند از چنگ رومیان بگریزند.

طبق اسناد تاریخی، نبرد دریایی در دهم مارس ۲۴۱ پیش از میلاد مسیح رخ داده است. در این نبرد یکی از ناوگان های کارتاژی سعی داشت به ارتش کارتاژ که توسط ناوگان روم متوقف شده بود تدارکات برساند. پیشرفت روم در جنگ به قدری چشمگیر بود که کارتاژ ها مجبور به موافقت با آتش بس شدند و شرایطی که منفعت رومیان را به دنبال داشت، پذیرفتند.

طی دهه ی اخیر باستان شناسان با جست و جو در محل این نبرد موفق به کشف دژکوب های برنزی، کلاه خودهای فلزی و ظروف سفالی شدند.

به نظر می رسد کارتاژ ها با ناوگانی در این نبرد شرکت کردند که بخشی از آن شامل کشتی های مصادره شده رومیان است. ویلیام موری استاد تاریخ یونان در دانشگاه فلوریدای جنوبی و یکی از اعضای این تیم کاوشگر بیان کرد: از میان ۱۹ دژکوب کشف شده ۱۱ عدد از آن ها به عنوان دژکوب رومیان شناخته شده است.

علاوه بر آن طراحی بسیاری از کلاه خودهای کشف شده نوعی از طراحی است که باستان شناسان آن را مونتفورتینو نامیده اند. این نوع طراحی کلاه خود به قدری در بین رومیان محبوب بود که برای طراحی برخی از دژکوب های خود نیز از آن استفاده کردند.

کشف دژکوب های متعدد رومی و کلاه خودهایی با طرح مونتفورتینو باستان شناسان را در دوراهی قرار داده است. موری بیان کرد: انتظار داریم کارتاژ ها که در این نبرد بازنده بودند چنین تلفاتی داشته باشند.

بنابراین به نظر می رسد کارتاژها از کشتی هایی که در نبرد پیشین از رومیان مصادره کرده بودند در این جنگ استفاده کرده اند. برخی از نوشته های تاریخی نشان می دهد که در نبردی که چندین سال پیش از این نبرد رخ داده بود، کارتاژها ۹۳ کشتی رومی را مصادره کردند.

وجود تعداد بسیار زیاد کلاه خودهای مونتفورتینویی جای سوال است. یک فرضیه بیان می کند، کارتاژها از تعدادی سرباز از گال و ایبری به عنوان خدمه در برخی از کشتی هایشان استفاده کرده بودند که سربازان این مناطق معمولاً چنین کلاه خودهایی به سر می کردند.

تمدن کارتاژ در سده های سوم و دوم پیش از مسیح هم دوره و هماورد جمهوری روم و در کشاکش با این دولت بر سر چیرگی بر مدیترانه باختری بود. این هماوردی به سه دوره جنگ میان کارتاژ و روم انجامید که به جنگ های کارتاژی یا پونیک نامیده می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1