19 مارس 2024 - 05:19

ضرورت ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام و جنگل ابر شاهرود

18 اوت 2018 - 16:00 dsfr.ir/yt5l2

ضرورت ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام و جنگل ابر شاهرود
mehrnews.com
جنگل ابر شاهرود

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر ضرورت ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام و جنگل ابر شاهرود تاکید کرد و گفت: این مهم با همکاری دستگاه های اجرایی فراهم می شود.

محمد حسن طالبیان در حاشیه بازدید از بافت تاریخی سمنان و شماری از کاروانسراهای استان، با بیان اینکه ثبت جهانی چشمه علی دامغان، کاروانسراهای استان و مجموعه تاریخی بسطام شاهرود در دست پیگیری است و بدون مشارکت دستگاه های اجرایی مرتبط، این مهم امکان پذیر نمی شود، تاکید کرد: چشمه علی یکی از باغات مهم کشور است و چنانچه ساماندهی شود می تواند به ۹ باغ تاریخی و جهانی کشور اضافه شود.

وی ثبت جهانی چشمه علی دامغان را در جذب گردشگر به منطقه موثر دانست و افزود: این باغ بر اساس مستندات و عکس های تاریخی دارای ساختار باغ های ایرانی بوده و باید با حذف ساختمان های الحاقی و انجام پروژه های مرمتی به ساختار سابق خود باز شود.

ضرورت ساماندهی کاروانسراهای استان سمنان

معاون میراث فرهنگی کشور در بازدید از کاروانسراهای تاریخی استان سمنان نیز گفت: بسیاری از کاروانسراهای تاریخی استان از جمله کاروانسرای سنگی و آجری آهوان، در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار ندارند و متاسفانه به دلیل اینکه در اختیار سازمان میراث قرار ندارند، دچار آسیب هایی شده اند.

طالبیان خواستار تعیین تکلیف کاروانسراهای استان سمنان شد و افزود: کاروانسراها در صورت رها بودن، دچار آسیب و فرسایش های بیشتری می شوند از سوی دیگر تدوین پرونده زنجیره کاروانسراهای ایرانی در دستور کار است و بسیاری از کاروان سراهای استان قابلیت حضور در این پرونده را دارند.

وی در بازدید از بافت تاریخی سمنان نیز گفت: سازمان میراث فرهنگی به اتفاق شهرداری سمنان و مجموعه دست اندرکار و سازمان بازآفرینی شهری در حال تدوین حداقل دو محور تاریخی برای بازسازی و احیا در بافت تاریخی سمنان است از سوی دیگر باید گفت مرمت و حفاظت آثار تاریخی واقع در این دو محور، بازآفرینی آثار فراموش شده بر اساس اسناد تاریخی، کف سازی، بدنه سازی، استحکام بخشی بناها و خانه های تاریخی و ... از جمله موارد در دست اقدام در این محورها قلمداد می شود.

ضرورت ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در رابطه با ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام نیز گفت: مجموعه بسطام به دلیل نوع معماری، وجود مقبره و امامزاده از اهمیت بالایی برخوردار است، اما در حال حاضر دارای به هم ریختگی فضایی است.

طرح هایی برای ثبت جهانی بسطام در نظر گرفته شده است که در صورت همکاری اداره اوقاف و امور خیریه با اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان، می توان شرایطی را فراهم کرد که مجموعه به سلسله مراتب و نظام معماری گذشته خود بازگردد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسطام در لیست موقت ثبت جهانی است، گفت: سال آینده جنگل ابر نیز در پرونده جنگل های هیرکانی ثبت جهانی می شود.

معاون میراث فرهنگی کشور در سفر به استان سمنان از مجموعه چشمه علی دامغان، کاروانسراهای سنگی و آجری آهوان، بافت تاریخی سمنان، شماری از کارگاههای مرمتی استان و کاروانسراهای لاسجرد، دهنمک و ایوانکی با هدف بررسی وضعیت مرمت و بهره برداری از آثار بازدید کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1