19 مارس 2024 - 06:51

یکی از معضلات کشور کمبود ریل است

12 می 2018 - 14:30 dsfr.ir/3c247

یکی از معضلات کشور کمبود ریل است
iribnews.ir
راه آهن

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور کمبود ریل را از معضلات برشمرد و گفت: سه مرکز استان در شش ماهه ابتدایی سال جاری به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور کمبود ریل را از معضلات برشمرد و گفت: سه مرکز استان در شش ماهه ابتدایی سال جاری به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

خیرالله خادمی دیروز در دومین همایش معاونان حقوق عامه دادستان های مراکز استان های سراسر کشوردر مشهد گفت: تمام جزئیات ریل گذاری در کشورصددرصد داخلی است و توسط متخصصن داخلی انجام می گیرد و فقط ریل از خارج وارد کشور می شود.

در حال حاضر ۹۰۰۰ کیلومتر ریل در دست احدا است و تا سال آینده سه مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: مقرر بود در سال ۱۳۹۶ اتصال ۵ استان کشور شامل کرمانشاه، همدان، گیلان و آذربایجان های غربی و شرقی به شبکه ریلی کشور محقق شود که اتصال ۲ استان از این تعداد برقرار شده است.

خادمی درباره مشکلات احداث خط ریلی در کشور گفت: این اقدام مستلزم ۵۱۶ کیلومتر ریل گذاری در یک سال بوده است. در حالی که مقدار متوسط ما در کشور هیچگاه بالای ۲۳۸ کیلومتر نبوده است.

او به مشکل تملک اراضی اشاره کرد و گفت: هر جایی که ریل احداث می شود به دلیل مسایل شرعی باید تمام زمین ها از مالکین خریداری شود.

خادمی با بیان اینکه دولت بیشترین قیمت را برای خرید زمین پرداخت می کند، گفت: هنگامی که پروژه ای روی زمین شخصی قرار دارد، ارزش آن زمین چندین برابر می گردد اما متاسفانه کارشناسان دادگستری به دلیل اینکه دولت می خواهد پول این زمین را پرداخت کند و همچنین با احتساب افزایش قیمت زمین پس از احداث پروژه آن را قیمت گذاری می کنند در حالی که اگر پروژه انجام نشود، قیمت زمین افزایش نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: سالانه۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان از بودجه این شرکت صرف پرداخت جریمه به شکایات مردمی به جهت فروش زمین هایشان برای اجرای پروژه ها می شود.

او به بهره وری پایین جاده ها اشاره کرد و گفت: ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده ، ۱۲۰ هزار کیلومتر راه فرعی و روستایی، ۱۷ هزار کیلومتر بزرگراه و ۲۴۰۰ کیلومتر آزادراه در اختیار داریم اما در سطح جهان در رتبه ۷۰ هستیم که نشاندهنده ی این است که از لحاظ برخورداری از این زیرساخت ها فقیری هستیم. 

خادمی اضافه کرد: برای دستیابی به متوسط جهانی باید ۲۰ هزار کیلومتر دیگر بزرگراه و آزادراه بسازیم که معادل دوبرابر مقدار موجود است.

در حال حاضر ۷۵ درصد کل ترافیک کشور بر ۳۵ هزار کیلومتر از جاده های کشور بار دارد. به جهت پرداخت یارانه دولتی به بخش سوخت، قیمت انواع سفرها با سفر جاده ای برابر می شود و کشور ضرر ملی می کند.

مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به بخش حمل و نقل کشور گفت: ۹۱ درصد حمل و نقل باری کشور در جاده ها صورت می گیرد و ۸۷ درصد از ۱۹۰ میلیون مسافرتی که سالانه در کشور انجام می شود، در این جاده هاست.

او پرداخت یارانه سوخت را عامل ارزانی سفرهای جاده ای برشمرد و گفت: تنها 10 درصد از سفرها از طریق ریلی، هوایی و دریایی است.

خادمی گفت: ایران جزو ۲۵ کشور تصادف خیز دنیاست و در این منطقه ما بعد از عراق جایگاه دوم را از این منظر به خود اختصاص داده ایم.

او به خسارت ۱۷ هزار میلیارد تومانی تصادفات در کشور اشاره کرد و گفت: ۷۰ درصد تصادفات در جاده ها و ۳۰ درصد مابقی آن در شهرها به وقوع می پیوندد.

خادمی سهم عوامل جاده ای را بیش از آمار اعلام شده 30 درصدی عنوان کرد و گفت: این میزان تصادفات یک ننگ ملی است و قسمت اعظم آن به دلیل بروز خطای انسانی به وقوع می پیوندد.

مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور کمبود جاده را از عوامل بروز تصادفات جاده ای برشمرد و گفت: ۹۰۰۰ کیلومتر برنامه توسعه حمل و نقل جاده ای در دست داریم. همچنین موافقت نامه راه اندازی ۲۵ هزار کیلومتر امضا شده و ۱۰۷۴ کیلومتر نیز قرارداد اجرایی منعقد شده است.

او متوسط افتتاح پروژه های جاده ای را 10 سال اعلام کرد و اذعان داشت: پیش از انقلاب استفاده از معادن برای ساخت جاده ها رایگان بود، اما پس از انقلاب و با تغییراتی که در قانون رخ داد، ما هزینه بالایی برای خرید محصولات معدنی برای ساخت جاده پرداخت می کنیم.

« دنیای سفر » این نوشته را از « تین نیوز » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1