19 مارس 2024 - 08:52

آیا آشوراده قربانی عوامل انسانی خواهد شد؟

30 می 2017 - 11:30 dsfr.ir/ax9mc

آیا آشوراده قربانی عوامل انسانی خواهد شد؟
مجید میهن دوست
آتش سوزی در جزیره آشوراده

دیروز حدود 2 و نیم هکتار از اراضی جنگلی شبه جزیره #آشوراده در کمتر از 2 ساعت نابود شد.

قبل از ظهر دیروز دوشنبه هشتم خرداد 96 برای تهیه گزارش حریق در جزیره آشوراده به منطقه اعزام شدیم. از این شبه جزیره ی بکر و کم نظیر خبرهای زیادی در ذهنم مانده بود که غالب آن به صنعت توریسم و تبدیل آشوراده به قطب گردشگری کشور باز می گردد.

با وجود اقدام به موقع نیروهای آتش نشانی شهرداری بندرترکمن، حراست دریا، شیلات، محیط زیست، منابع طبیعی، راهداری و سایر عوامل اداری مستقر در جزیره برای مهار آتش، اما حدود 2 و نیم هکتار از اراضی جنگلی شبه جزیره آشوراده که گونه هایی نظیر انار، نِی و ... را در خود جای داده است در کمتر از 2 ساعت نابود شد.

نکته قابل تامل این است که فرماندار بندرترکمن که به همراه شهردار و مدیر منابع طبیعی غرب گلستان در محل حاضر شده بود در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما، علت احتمالی این آتش سوزی را سهل انگاری عوامل انسانی بیان کرد؛ حال سوالی که به ذهن متبادر می شود این است که اگر این شبه جزیره به مرکز رفت و آمد گردشگران و تردد حجم عظیم مردم تبدیل شود آیا خطاها و سهل انگاری های انسانی اجازه خواهد داد همچنان این جزیره را به لحاظ وجود گونه های گیاهی و جانوری، بکر و دست نخورده بدانیم؟

آیا شبه جزیره آشوراده که مانند نگینی در خزر می درخشد، در آینده نیز قربانی زیاده خواهی، تصمیم های غیر کارشناسی و یا بی مبالاتی عوامل انسانی خواهد شد؟

مراقب باشیم و واقع بینانه بیاندیشیم که در فصل گرما، پوشش گیاهی جزیره مانند انبار باروت است و هجوم انسان به تنها جزیره ایرانی خزر، آینده ی گونه های جانوری را نیز به محاق خواهد برد.

آشوراده تنها جزیره ایرانی خزر در 2 کیلومتری ساحل بندرترکمن از حدود دو دهه پیش به علت طغیان رود ولگا در روسیه که باعث بروز سیل در این جزیره شد، خالی از سکنه شده است اما به لحاظ وجود گونه های مختلف گیاهی و جانوری منطقه ای بکر محسوب می شود.

1