کاروانسرای خانِ خوی احیا می شود

19 نوامبر 2023 - 10:00 dsfr.ir/m258p

کاروانسرای خانِ خوی احیا می شود
کاروانسرای خانِ خوی | Khan Caravanserai
کاروانسرای خانِ خوی | استان آذربایجان غربی

احیای کاروانسرای خان برای ترغیب گردشگران از سراسر کشور برای حضور در این کاروانسرای تاریخی با تصویب شورای شهر خوی عملی می شود.

به گزارش «دنیای سفر»، کاروانسرای خان خوی در مجاورت بازار تاریخی خوی و در هسته مرکزی شهر قرار دارد، این کاروانسرا در حدود پنج قرن پیش محل تردد و اتراق کاروانیان از آسیای شرقی و هند و ماچین و اروپا بوده و در حال حاضر هم بصورت حجره هایی در دست افراد حقیقی استفاده می شود.

حسن نصرالله پور، شهردار خوی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع، احیای کاروانسرای خان برای ترغیب گردشگران از سراسر کشور برای حضور در این کاروانسرای تاریخی با تصویب شورای شهر خوی مقرر شد شهرداری در اسرع وقت نسبت به احیا و مرمت این کاروانسرا با همکاری صاحب مغازه ها و نظارت فنی اداره میراث فرهنگی و گردشگری اقدام کند تا بعد از قرن ها صدای زنگ کاروانیان را از کارونسرای خان بشنویم.

وی با بیان اینکه شهرداری خوی اقدامات مهمی از قبیل پیاده راه کردن بافت مرکزی خوی را هم با موفقیت شروع کرده است، تصریح کرد: همچنان که گذشتگان و نیاکان مان این میراث فرهنگی و تاریخی را با حفظ اصالت و هویت به دست ما سپرده اند ما نیز باید این میراث فرهنگی تاریخی را با حفظ زیبایی ها و هویتش به دست آیندگان برسانیم. 

شهردار خوی ادامه داد: شهر خوی با مساجد و ابنیه های تاریخی به عنوان قطب میراث فرهنگی و تاریخی کشور محسوب می شود و احیای این میراث ارزشمند می تواند علاوه بر ایجاد نشاط و آرامش در جامعه نسل حاضر را هر چه بیشتر با هویت ها و اصالت های ارزشمند انسانی و اسلامی آشنا سازد.

کاروانسرای خانِ خوی | استان آذربایجان غربی

کاروانسرای خان کجاست؟

کاروانسرای خان مربوط به دوره صفوی است و در بافت مرکزی شهر خوی و در مجاورت بازار این شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۲۳۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای خان، در بخش مرکزی شهرستان خوی واقع شده است. قدمت این کاروانسرا به دورهٔ صفویه مربوط می شود؛ که از بناهای قدیمی استان آذربایجان غربی نیز محسوب می شود.

ثبت در فهرست میراث جهانی

در ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ در جریان چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض، کاروانسرای خان به همراه ۵۳ کاروانسرای تاریخی دیگر (جمعاً ۵۴ کاروانسرا در ۲۴ استان ایران) تحت عنوان کاروانسراهای ایرانی در فهرست میراث جهانی قرار گرفتند. این مجموعه جهانی به عنوان بیستمین و هفتمین اثر جهانی کشور ایران شناخته می شود.

علاوه بر کاروان سرای خان خوی، دو کاروانسرای شرکت نفت ارومیه و کاروانسرای شاه عباسی قطور خوی نیز گزینه های دیگر استان آذربایجان غربی برای ثبت جهانی بودند که سرانجام دو کاروانسرای قطور و خان به ثبت جهانی رسیدند.

1