همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین؛

گروه موزه های دفینه در اربعین تعطیل است

4 سپتامبر 2023 - 21:30 dsfr.ir/hb6po

گروه موزه های دفینه در اربعین تعطیل است
سایت گروه موزه های دفینه
گروه موزه های دفینه

گروه موزه های دفینه روز چهارشنبه ۱۵ شهریور همزمان با اربعین حسینی تعطیل است.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از روابط عمومی گروه موزه های دفینه؛ تمامی موزه های وابسته به این گروه از جمله موزه هنر ایران، پردیس موزه ای دفینه، موزه زمان، پردیس موزه ای شهدای رامسر، مرکز فرهنگی موزه ای نور و روشنایی یزد، موزه ملی هنرهای اصفهان و مرکز فرهنگی موزه ای خودروهای تاریخی ایران در روز چهارشنبه ۱۵ شهریور به مناسبت اربعین حسینی تعطیل است.

البته این موزه ها در روزهای پنجشنبه ۱۶ و جمعه ۱۷ شهریور به روی بازدیدکنندگان باز خواهند بود.

گروه موزه های دفینه

تاریخچه

گروه موزه های دفینه در سال ۱۳۷۴ ش/ ۱۹۹۵م  با هدف گردآوری و نگهداری آثار موزه ای موجود در بنیاد آغاز به کار نمود. اهم فعالیت های این مجموعه فرهنگی عبارت است از: نمایش و پژوهش، ساماندهی، مرمت، تهیه شناسنامه علمی برای آثار موزه ای، تفکیک و تجهیز آثار موزه ای شامل ظروف، تندیس، لوستر، فرش، پوشاک، خودروهای تاریخی، سفالینه، جنگ افزار و مفرغ ها، زیورآلات، سکه و اسکناس، تابلوهای نقاشی نفیس ایرانی و خارجی، نقشه های جغرافیایی قدیمی به ویژه خلیج فارس و مرقعات نفیس، در و پنجره های مشبک کاری و معرق کاری شده و تابلوکاشیهای نفیس.

هرچند فعالیت های این گروه از سال ۱۳۷۴خورشیدی با عنوان «اداره کل موزه های بنیاد» و با رویکرد تخصصی و موزه داری آغاز شد، لیکن پیش از این فعالیت های مذکور با عنوان «موزه های دفینه» جریان داشته و از سال ۱۳۸۴ به بعد نیز با عنوان «گروه موزه های دفینه» ادامه پیدا کرد.

لازم به ذکر است در حال حاضر، این موسسه علاوه بر این دارای15 موزه در قالب 2 پردیس و6 مرکز فرهنگی موزه ای در شهرهای تهران؛ رامسر، اصفهان، یزد و 10 خزانه ی تخصصی نیز با عناوین زیر را اداره می کند:    

سفال، بافته، سازه های معماری، تندیس، رنگ و نقش (تابلوهای نقاشی)، تماشاگه تاریخ، پول و جواهر و آرایه، زمان، خودروهای تاریخی، جنگ افزارهای تاریخی.

ماموریت

بهره گیری از آثار تاریخی، هنری و یا موزه های بنیاد جهت ارتقاء سطح دانش عمومی وتخصصی، کمک به کاهش استضعاف علمی و فرهنگی جامعه اسلامی ایران و  شناساندن  هویت تاریخی، ملی  و فرهنگی  به نسل های امروز و بعدی ایرانی و همچنین تمدن اسلامی و ایرانی به غیر ایرانیان با استفاده از امکانات، آثار و منابع  اقتصادی و فرهنگی این نهاد.

چشم انداز

ارائه خدمات موزه ای با بهره گیری از دانش و فناوری روزآمد، رعایت اخلاق حرفه ای و نیز تامین امنیت و اطلاعات اشیا و آثار موزه ای بنیاد، به نحوی که موسسه فرهنگی موزه های بنیاد الگوی سایر موزه های کشور شود.

رسالت

گردآوری، نگهداری و مستندسازی اشیا و آثار موزه ای و نیز بهره برداری های نمایشی، پژوهشی و آموزشی از آنها جهت استفاده و جذب هرچه بیشتر مخاطب.

ارزش های سازمانی

پایبندی به اصول ،اعتقادات و ارزش های انقلاب اسلامی
پایبندی به قوانین و مقررات جاری کشور
رعایت ضوابط و مقررات بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی
رعایت اصول اخلاق حرفه ای موزه داری
عمومیت بخشی کلیه خدمات و اندیشیدن به تنوع مخاطب و تامین رضایت و نیاز فرهنگی آنان
رفتار سازمانی مبتنی بر صمیمیت، صداقت، عدالت و شایسته سالاری
حفظ و ترویج میراث فرهنگی و طبیعی بشر
بهره گیری از اشیا و آثاری که منشا و مالک قبلی مشخصی داشته باشند
احترام به باورهای کلیه اقلیتها و سنن اقوام مختلف

سایت گروه موزه های دفینه

وب سایت سایت گروه موزه های دفینه با آدرس cio-museums.org در دسترس است.

1