آغاز مرمت بازار تاریخی سمنان

24 ژوئن 2023 - 12:50 dsfr.ir/c12yy

آغاز مرمت بازار تاریخی سمنان
علی آباک
بازار تاریخی سمنان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سمنان از آغاز مرمت سقف بازار تاریخی سمنان خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر» بهمن اخلاقی ۳ تیرماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر اظهار کرد: در این مرحله از مرمت آجرفرش سقف بازار انجام می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سمنان افزود: بر اساس تفاهم نامه با مالکان مغازه ها تأمین مصالح، معرفی پیمانکار و نظارت بر اجرای کار بر عهده اداره میراث فرهنگی شهرستان است.

بازار سمنان و بازار شیخ علاءالدوله مربوط به دوره قاجار است و از دو بخش تشکیل شده است و مکان آن نیز در سمنان، خیابان امام، خیابان شهدا واقع شده و در حدود ۱۶۰۰ متر یک مایل طول دارد

اخلاقی گفت: با بررسی های انجام شده سقف بازار سمنان نیاز به مرمت دارد و اداره میراث فرهنگی شهرستان سمنان برای مرمت آن به صورت مشارکتی اعلام آمادگی می کند.

وی با اشاره به اهمیت بازار تاریخی شهر سمنان، افزود: بازار سمنان در واقع معرف بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی شهر سمنان است و در سال های اخیر بخش های مختلفی از این مجموعه که قلب تجاری شهر نیز به شمار می رود، مرمت و ساماندهی شده است، اما با توجه به استهلاک سقف بازار، مرمت سقف بازار امری ضروری است.

بازار سمنان در تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۷۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۴۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سمنان گفت: بازار سمنان مربوط به دوره قاجار است و به سبک معماری کهن ایرانی با سقف های خشتی و آجری، متناسب با وضعیت آب وهوای خاص منطقه کویری ساخته شده است.

1