راه جهانی‌شدن کاروانسرای تاریخی سمنان چیست؟

25 می 2023 - 07:00 dsfr.ir/7h2hi

راه جهانی‌شدن کاروانسرای تاریخی سمنان چیست؟
ایرنا
کاروانسرای تاریخی سمنان

طی ۲ ماه آینده نتیجه ثبت جهانی کاروانسراهای ایرانی با برگزاری نشست جهانی سازمان یونسکو در ریاض اعلام می‌شود و آزادسازی حریم کاروانسرای تاریخی واقع در مرکز شهر سمنان می‌تواند این کاروانسرا را واجد شرایط ثبت جهانی کند.

به گزارش «دنیای سفر» کاروانسراها نمادی از فرهنگ اصیل و تمدن بی نظیر مردم دیار استان سمنان در ادوار تاریخ هستند و طبق گزارش‌ها، سمنان دومین استان کشور با تراکنش بالا از لحاظ شمار کاروانسراها است و ثبت جهانی کاروانسرای شهر سمنان در قالب کاروانسراهای ایرانی در گرو آزادسازی حریم این بنای تاریخی ارزشمند است.

ثبت جهانی میراث‌فرهنگی و تاریخی از آن جهت دارای اهمیت است که نقشی مهم در انعکاس هویت، اصالت و ریشه‌های فرهنگی و تاریخی یک کشور دارد و علاوه بر آن گردشگران خارجی برای انتخاب مقصد گردشگری به آثار معرفی شده از سوی یونسکو به عنوان یک مرجع معتبر مراجعه می‌کنند و ورود نام یک استان و کشور در این فهرست، فرصت و شانس جذب گردشگر خارجی را دوچندان می‌کند.

هانی رستگاران، مسئول ثبت آثار و تعیین حریم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: حذف الحاقات، سامان‌دهی حریم اطراف، اجرای اقدامات حفاظتی و مرمتی و آزادسازی حریم، برای قرار گرفتن کاروانسراهای استان در فهرست جهانی ضروری است.

آنچه که سدی در مسیر جهانی شدن کاروانسرای تاریخی سمنان است ساختمان‌های اطراف کاروانسرا است که در تملک آن به نام میراث‌فرهنگی مشکلی وجود دارد.اما آنچه که سدی در مسیر جهانی شدن کاروانسرای تاریخی سمنان است ساختمان‌های اطراف کاروانسرا است که در تملک آن به نام میراث‌فرهنگی مشکلی وجود دارد و انتظار می‌رود در این زمینه همراهی شود تا در اثر یک سهل‌انگاری، فرصت‌ جهانی شدن کاروانسرای تاریخی سمنان منتفی نشود که اگر این اتفاق رخ دهد، آشکار است که حقوق بیت‌المال تضییع می‌شود؛ چرا که ثبت جهانی این بنا نقشی موثر در رونق گردشگری و شکوفایی اقتصادی در چرخش مالی در استان سمنان دارد.

مروری بر سرگذشت کاروانسرای غریب سمنان

کاروانسرای شاه عباسی سمنان، واقع در مرکز شهر تاریخی سمنان و یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده در دوران شاه عباس صفوی در این شهر است. این بنای ارزشمند که ۴۰۰ سال قدمت دارد و در سال ۱۳۵۲ خورشیدی به ثبت ملی رسید، به مدت ۴۰ سال و تا خرداد ۹۹ به عنوان زندان استفاده می شد و آزادسازی آن یکی از مطالبات مردم استان بود.

طی ۲ سال گذشته مسئولان کشوری زیادی از این کاروانسرا بازدید کردند از جمله وزیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سابق و کنونی و آیت‌الله رئیسی که در مقام ریاست قوه قضاییه و رییس جمهور، دستور آزادسازی این بنای ارزشمند تاریخی را صادر کرد.

در نهایت، بعد از تلاش‌های زیاد، طی قراردادی، مدیریت شهری سمنان ساختمان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را به صورت موقت به اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی این استان اجاره داد و اداره کل میراث فرهنگی نیز تا زمان تخلیه این ساختمان، خانه تاریخی تدین را به عنوان اجاره در اختیار سازمان فرهنگی گذاشت و بدین ترتیب این کاروانسرا تخلیه شد.

نگاهی به پیش‌بینی‌های اعتباری مرمت کاروانسرا

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: ثبت جهانی کاروانسرای تاریخی سمنان نیازمند تامین مقدماتی است و ثبت جهانی با هموار شدن مسیر پیگیری می‌شود.

امیر کرم‌زاده با بیان اینکه سند کاروانسرای تاریخی سمنان به نام میراث‌فرهنگی صادر شد، افزود: ۱۰۰ میلیارد تومان برای هزینه در مرمت و آزادسازی کاروانسرای تاریخی سمنان نیاز است.

وی با اشاره به آتش‌سوزی در بخشی از کاروانسرای تاریخی سمنان، افزود: پیگیری قضایی آتش‌سوزی در کاروانسرای شاه عباسی سمنان تا رسیدن به نتیجه دنبال می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: کاروانسرای سمنان ۲ سند دارد که یک سند به مالکیت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صادر شد و ۲۰ میلیارد تومان برای ساختمان دادگاه انقلاب اطراف کاروانسرای شاه عباسی تعیین هزینه از سوی دادگستری شد.

کرم‌زاده افزود: مشاور برای طراحی و نقشه کاروانسرا، ۵۰۰ میلیون تومان دریافت کرد و کار در حال انجام است.

طبق گزارش‌ها بیش از ۲۷ کاروانسرا در استان سمنان ثبت ملی شده است و وجود این تعداد کاروانسراها در سمنان اهمیت تاریخی این استان و شکوه معماری ایران را به تصویر می‌کشاند و ثبت جهانی این کاروانسراها فرصت جذب گردشگران خارجی را فراهم می‌سازد.زیرا گردشگران خارجی برای انتخاب مقصد سفر به فهرست آثار ثبتی در سازمان یونسکو مراجعه می‌کنند و قرارگیری استان سمنان در این فهرست شانس جذب گردشگر خارجی را افزایش می‌دهد.

1