آمار بازدید از کاخ نیاوران اعلام شد

27 مارس 2023 - 12:30 dsfr.ir/p20t2

آمار بازدید از کاخ نیاوران اعلام شد
مهدی ماهری
گردشگران نوروزی در کاخ نیاوران

۲۷ هزار و ۷۵۳ نفر از کاخ ها و موزه های مجموعه تاریخی نیاوران در چهار روز نخست فروردین ماه ۱۴۰۲بازدید کردند.

به گزارش «دنیای سفر» از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در چهار روز نخست فروردین ماه ۲۷ هزار و ۷۵۳ نفر بازدیدکننده وارد مجموعه تاریخی نیاوران شدند که در مجموع ۱۴۵ هزار و ۷۶۱ بازدید از تمام کاخ ها و موزه های نیاوران انجام شده است.

کاخ موزه اختصاصی نیاوران در این مدت، با ۲۶ هزار و ۹۸۷ بازدیدکننده در رتبه نخست و موزه کوشک احمدشاهی با ۲۴ هزار و ۸۵۳ بازدیدکننده و موزه خودرو با ۲۳ هزار و ۵۹۹ بازدیدکننده به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

روابط عمومی مجموعه تاریخی نیاوران اعلام کرد: در نوروز امسال، برنامه های فرهنگی متنوعی با نگاه ویژه به کودکان برای استقبال از گردشگران شامل اجرای گروه های آیینی مختلف، نقالی، خیمه شب بازی، میز تاریخ و برنامه های آموزشی و مفرح و کارگاه های آموزشی مختلف ویژه کودکان و نوجوانان تدارک دیده شده است که در چهار روز نخست نوروز با استقبال چشم گیر بازدیدکنندگان همراه بوده است.

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با پنج موزه فعال شامل کاخ اختصاصی نیاوران، کوشک احمدشاهی، موزه جهان نما، موزه کتابخانه اختصاصی و موزه خودروهای اختصاصی و همچنین باغ تاریخی نیاوران که روایتگر دو دوره تاریخی قاجار و پهلوی هستند، در تعطیلات نوروز از اول تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ تا ۲۱ میزبان بازدیدکنندگان است. بلیت فروشی و ورود به این مجموعه تا ساعت ۱۹ انجام می شود.

به گزارش «دنیای سفر»؛ فتحعلی شاه قاجار برای تفریحات تابستانی خود دستور می دهد تا در منطقه ای خوش آب و هوا خارج از شهر تهران که وسعتی بسیار کمتر از امروز داشت باغی مصفا بسازند. در کنار روستایی که «گُرده وی» یا «گُرده به» خوانده می شد و در نیاوران امروز قرار داشت به جای نیزاری که در همسایگی روستا واقع بود باغ را ساختند. باغ ییلاقی فتحعلی شاه را که در جای نیزار ایجاد شد، «نی آوران» نامیدند که بعدها به نام «نیاوران» مشهور شد.

محمدشاه نیز در همین باغ بنای کوچک و ساده ای بنا کرد و به دنبال او ناصرالدین شاه «کاخ صاحبقرانیه» را در این باغ ساخت. آخرین بنایی که در دوران قاجار در این باغ ساخته شد مشهور به کوشک احمدشاهی است. در زمان حکومت پهلوی دوم، برخی از بناهای کوچک این باغ تخریب شد و کاخ نیاوران با سبکی مدرن جهت سکونت وی و خانواد ه اش ساخته شد.

اکنون محوطه کاخ شامل کاخ اختصاصی نیاوران، کاخ صاحبقرانیه و موزه حوضخانه، کوشک احمدشاهی، موزه جهان نما، کتابخانه اختصاصی، موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران و باغ کتیبه هاست. در سال 1357 این کاخ به دست نیروهای انقلابی تسخیر شد و در سال 1360 به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده شد. در سال 1365 کاخ موزه نیاوران برای اولین بار گشایش یافت.

1